• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband, 4G, Sverige

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Efter att ha provat Fogg Mobile, Wifog och Hallon, alla med alltför låg hastighet, har jag undersökt marknaden i SVERIGE med operatörer för Mobilt Bredband 4G, dvs bara surf och med 4G.

Har gjort en sammanställning över utbudet som det ser ut 2014-12-22.
Priserna gäller abonnemang UTAN teknisk utrustning såsom modem eller router.
Sammanställning mob-bredband.JPG

Har också börjat leta efter en eller flera efterföljare på den svenska marknaden men med den funktion som 3.dk erbjuder och som var Fogg Mobiles ursprungsidé.
Återkommer senare med resultatet.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Efter att ha provat Fogg Mobile, Wifog och Hallon, alla med alltför låg hastighet, har jag undersökt marknaden i SVERIGE med operatörer för Mobilt Bredband 4G, dvs bara surf och med 4G.

Har gjort en sammanställning över utbudet som det ser ut 2014-12-22.
Priserna gäller abonnemang UTAN teknisk utrustning såsom modem eller router.
Visa bilaga 93498

Har också börjat leta efter en eller flera efterföljare på den svenska marknaden men med den funktion som 3.dk erbjuder och som var Fogg Mobiles ursprungsidé.
Återkommer senare med resultatet.

Bytte för ca ett år sedan till 3, med 3G, 100GB/mån för 199:- från Telia 4G, samma pris för 10GB. Där jag bor är skillnaden i hastighet mellan 3G o 4G inte märkbar, 3:s abonnemang fungerar utmärkt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

1. december 2015 är det inta lagligen med roaming avgifter inom EU.

Jag njuter roaming fritt i EU + Schweiz
der jag kör.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Innan du beställer ett 4G(LTE)-abonnemang kontrollera:
1.
Att du har 4G(LTE) täckning där du oftast använder ditt mobila bredband.
Vid resa så kommer uppkopplingen att växla mellan de olika teknikerna 2G, 3G och 4G(LTE) beroende på mottagningsförhållandena och tillgänglig teknik.

2.
Att ditt modem eller router klarar av 4G(LTE)-kommunikation.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

En stor nackdel med 4G är att räckvidden är betydligt sämre
än med 3G. Därför kommer det aldrig att få någon större täckning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Det finnes spec for LTE på lavere frekvenser, disse har lengre rekkevidde. I Norge planleggeere ICE (samme som Net1 i Sverige) overgangtil LTE på 450, 800, 1800 og 2200 MHz. 450 for områder med liten trafikk til 2200 for tettbygde oråder - mellomfrevensene for områder med mer trafikk enn hva 450 kan håndtere. Det fine med en slik strategi er at brukerene ikke ser hvilket nett som server en, men en har omlag samme hastighet så lenge nettet ikke går i metning.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

I min erfarehet, är hastigheten för skärmbilder och tekst
betinget av - i prioritering:

1)Bra placering av modem eller router.
2) det samma
3) det samma
4) typ av modem eller router
5) det samma
6) typ av laptop, tablet eller smartphone ( cookies ! )
7) 3G eller 4G

- generellt i Europa och på bostaden med testet 42 mbps på 4G.
En använder.

Jag betalar +/- = 118 dkr. för 50 GB 3G i Danmark inkluderat gratis telefon abonnement.
Om jag betalar ekstra 30,- dkr da få jag ochså 4G på MBB modem.
Jag orkar eller det betalar sig inte.
 
Senast redigerad av en moderator:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Hej igen, nu är det så att jag inte ser det här som någon tävling om vem som är snabbast, ville bara visa skillnaden jag upplevt från att ha använt en 3G telefon och låg på 4-6mb och nu skaffat mig en Iphone 6 med 4G, och får 14mb på landsbygden, som ni ser så är det en skärmdump från telefon.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Joovist, men vilken betydelse får det - det är hvad jag vil illustrera med mina prioritetar.

Vi skal se bilder och text - först och fremst.

At köpa 4G hastighet til en gammal smartphone i källaren, är meningslöst

Hoppas att ni se poängen ;)
:)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Helt rätt BoBil333.
Hastigheten beror på så många olika faktorer så det är ointressant att jämföra.
Det blir lite som att jämföra vädret som är olika på olika orter och vid olika tillfällen.

Ta inlägg nr 1 som en form av köpguide där du efter val av datamängd som gäller för ditt behov väljer ut en eller flera operatörer och kontrollerar deras täckningskartor för den eller de orter där du oftast befinner dig. Gör därefter ditt val.
Läs noga igenom utvald operatörs villkor.
Råkar man välja fel så har samtliga en månads uppsägningstid och några ingen uppstartsavgift så verkan av ett felval är inte så stor.

Själv tänker jag testa Universal Telecom efter det att jag kontrollerat min orts (teoretiska) kommunikationsmöjlighet ihop med min MIFI Huawei E5372.
Kan hända att jag måste komplettera med en extern antenn.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Jag tycker absolut att hastigheten har stor betydelse. Vi bor i Tyringe (på landet) och har länge varit utan accetabelt bredband. Såväl via tråd som via trådlöst.

Idag kan jag konstatera att:

På första plats ligger Tre med 27/12

På andra plats ligger Telenor med 14/3

På tredje plats ligger Net1 med 1,25/0,5

Telia har aldrig varit en bra leverantör här.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Kenth
Så är det där du bor - OK.

Robert - #1
Efter att ha provat Fogg Mobile, Wifog och Hallon, alla med alltför låg hastighet, har jag undersökt marknaden i SVERIGE med operatörer för Mobilt Bredband 4G, dvs bara surf och med 4G. .......

Båda Fogg och Wifogg använder 3 i 3G - jag skulle mena.

Jag tyckes TRE sänd master 3 +4G (inkluderat TDC 2G Edge master i Danmark) fungerer bra.

Har testat båda 3 och 4G inom EU.

Tyckes 3G er OK ochså på bostaden - trots möjligheten av 42 Mbps på 4G.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Visst har hastigheten betydelse, men som Robert sa, dessa siffror gäller just din antennplats och den trafik som belastade "din" mast och operatörens förbindelser "bakåt" just då.

Flytta några km så blir det andra siffror. Om grannarna skall se på långfilm samtidigt ( i samma nät), påverkar det negativt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Köpguiden var tänka att underlätta för den står i begrepp att göra en förändring av sin uppkoppling och då slipper att grundforska efter alternativ.
Den gäller för 4G(LTE) och inget annat.

Hastigheten på den eller den orten är inte intressant att veta för den som vill ha hjälp med val av operatör och som naturligtvis bor på en helt annan ort än dessa mätningar är gjorda på.
Kan vi hålla oss till trådens ursprungliga tanke så är det bra.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Man kollar väl först om operatören kan leverera. Sedan vilken hastighet (som jag kanske ska dela med grannen. Det sista och tämligen ointressanta är väl då priset. :confused:

För inte ska vi väl betala en endaste krona för noll Mbit/s? Eller har jag helt fel?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Ja, du har fel.
Att operatören kan leverera på den ort där du bor hjälper inte mig.

Därför poängterade jag att du skall kontrollera på operatörens täckningskartor för den eller de orter du mestadels befinner dig på.
Om det skulle visa sig att operatören ändå inte kan tillhandahålla den utlovade hastigheten så reklamerar man alternativt avbryter abonnemanget.
Nu skriver jag inget mer inlägg utan håller mig till ev. fortsättning på inlägg #1.
 
Toppen