• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband, 4G, Sverige

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Bra att någon rotar lite på djupet när det gäller 4G...
Intressant val av Universal Telecom. Har inte tänkt i dom banorna.
Tror som du att ett mobilt bredband speciellt 4G bör kompletteras med en extern mimo antenn för full effekt.
När jag tittar på täckningskartan fattas mycket täckning ute i "spenaten" så Net 1 är räddaren i nöden om man inte behöver internetuppkoppling för spel och film (där kan Net 1 lagga ).

Telia och Tre etc är inte bättre vad det gäller täckning ...speciellt norr om Dalälven i inlandet.
Sen är det bra om leverantören kan ha en kundtjänst som är värd namnet.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Jag håller på att uppdatera sammanställningen över Mobilt Bredband Abonnemang utan utrustning.
Jag tar med även 3G-abonnemangen eftersom inte alla orter har tillgång till 4G.
I en del fall anges inte om operatörens olika hastighetsalternativ är via 3G eller via 4G.
Jag gör följande antagande:
Hastighet upp till 7Mbit/sek = 3G
Hastighet upp till 21Mbit/sek = 3G
Hastighet upp till 42Mbit/sek = 4G

Är det en riktig indelning?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Robert :)
Undskyl mig min uvidenhed om svenske forhold med priser på 3G og 4G.
Det har vi i Damark mange sammenligninger med på nettet.

Så jeg forstår ikke helt dit syfte.

Venligst forklare - da jeg ikke ser mange tilkendegivelser med TACK - trods et tilsyneladende stort arbejde for dig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Efter det att jag köpt en AppleTV och försökt att köra den via mobilt bredband från Hallon alt FoggMobile och konstaterat att det hackar och går för långsamt i överföringen, började jag söka efter alternativ.

Att surfa runt på olika operatörers hemsida ger ingen överblick av erbjudandena.
Därför gjorde jag en sammanställning.
Då kom jag på att varför inte delge Husbilsklubbens läsare denna sammanställning.
Det var bakgrunden och tanken med det hela.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Aha :)
Ja nu forstår jeg meget mere når vi pråtar' TV streaming.

Mindre end 10 mbps er inte bra.

Om man vil ha full HD med en smartphone i fickan och WiFi til TV
3 kilometer til sändmast
- da har man problemer :D

Jag har MiMo modem i parabol och ca. 700 meter til TRE 3G sändmast.

Det funkar 100% på HD och ca. 95% full HD.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Mobil operatör täcknings kart är skräp.

I Danmark har vi tur med Mastedatabasen

(OT) Så om ni kör i Damnark och ska välja en ställplats,
der i kan använda internet för TV streaming eller skicka en video,
da har i tips.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Tack för sammanställningen som gäller om man vill nyteckna abonnemang.

Vi som har abonnemang av äldre datum gäller helt andra förutsättningar som tex 80 GB för 174,50 hos Tre eller 99 kr hos Fogg.

Alltså, håll fast vid era gamla dataabonnemang, de lär knappast bli billigare!
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Danmark har en betydligt bättre radioterräng än Sverige, så det är kinkigare här. Speciellt ur vår mobila synvinkel.

Operatörerna missade rejält i tariffieringen när de började sälja överskotts datatrafik bredvid tal (som ju är datatrafik det med), att vi kunder skulle sluta prata och umgås via data insåg de sent, och framförallt nyttja dumma terminaler o skyffla all data till skärmen.

Så som Knarrevik sa, har du "billig" bandbredd, håll i den!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Min nuvarande 3G-lösning med FoggMobile har så låg hastighet vilket gjorde att jag letade efter ett bättre alternativ.
Jag köpte också en AppleTV och konstaterade att den kräver minst 10Mbit/s för att inte "hacka".

Valet föll på operatören Universal Telecom med alternativet Surf 42Mbit/s, 40GB/mån, 199kr/mån.
Problem att lösa:
- Router/modem måste få en stark signal från sändarmasten för att få bra hastighet på 4G.
- Min mobila router/modem Huawei E5372 har väldigt kort räckvidd för Wifi. Redan 3m mellan enheten och datorn så går hastigheten ner drastiskt.
- AppleTV måste ha bra Wifi-signal in för att fungera bra. Den är placerad i vardagsrummet vid TV:n.
- Datorn är placerad i ett arbetsrum ca 9m från TV:n/AppleTV.
- Sändarmasten står ca 200m från vårt hus.

Router/modem placerades på en plattform i fönstret med fri sikt mot sändarmasten.
Avståndet mellan router/modem och AppleTV är ca 1m.
För att få starkare Wifi-signal i övriga rum köpte jag en Extender/Repeater som placerades mitt emellan router/modem och PC:n i arbetsrummet.

En mätning av hastigheten vid samma tillfälle och tätt mellan mätningarna visar:
4G med Extender/repeater, ner 19,45Mbit/s, upp 7,33Mbit/s.
4G direkt mot router/modem, ner 5,81Mbit/s, upp 3,23Mbit/s.
3G direkt mot router/modem, ner 7,43Mbit/s, upp 3,23Mbit/s.
För 3G-alternativet gäller att avståndet dator-router/modem är 1m.

Bild på inblandade enheter:
4G-1.jpg

Valbara nätverk med olika signalstyrkor:
4G-5.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Köpguiden var tänka att underlätta för den står i begrepp att göra en förändring av sin uppkoppling och då slipper att grundforska efter alternativ.
Den gäller för 4G(LTE) och inget annat.

Hastigheten på den eller den orten är inte intressant att veta för den som vill ha hjälp med val av operatör och som naturligtvis bor på en helt annan ort än dessa mätningar är gjorda på.
Kan vi hålla oss till trådens ursprungliga tanke så är det bra.

Robert, vet du ifall något av abb. fungerar i våra grannländer?

Jag letar efter ett mobilt bredband som kan funka i flera länder.

Ser att du inte tagit med Hallon, deras mobila bredband är helt ok, men funkar bara i Sverige.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Robert - det er en bra visuel fremstilling af situationen
- godt arbejde:msn_thumbup:

Men efter min mening er der noget fel med din modem/router eller luft forbindelsen*.

Med mit tilsvarende Huawei 3276 modem, har jeg på 685 meter til sendemasten - lidt under træ-toppe.
Jeg anvender ca. 16 cm sil-parabol for modem !
( bild ?)
32-38 (42) mbps med 4G down' (telefon/dataSIM)
15-20 (22) mbps med 3G down' (dataSIM)
- uanset om jeg bruger laptop/modem eller router/modem.

Min router er Dovado pro.
Afstand mellem laptop og router trådløs - ca. 5 meter.
Afstand mellem smartTV og router med net-kabel 23 meter i 2 plan.

* Hur stor är skillnaden i nivå ?

Det kan vara att din modem/router är under strålningsvinkeln.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

@PeterK
Hallon, FoggMobile och 3 skall enligt uppgift även fungera i Danmark med rätt inställd APN.
FoggMobile fungerar i flera länder, se deras hemsida.
Jag har tidigare använt Tele2, FoggMobile och Hallon men inte fått den hastighet jag numera behöver.
En förändring av roamingavgifterna skall enligt EU-direktiv ske senast i december 2015.
Vi hoppas att det kommer att gynna mobil fritid.

@BredoMobil
Jag bor i ett villaområde, många villor så jag är inte ensam användare.
Jag har ingen extern 4G/LTE-antenn.
Kan detta vara orsaken till den hastighet jag kom upp i?
Eftersom jag tidigare haft 2-4Mbit/s så är jag jättenöjd med vad jag fått, det har löst mina problem med för låg överföringshastighet.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Robert - det forstår jeg
men måske du skulle prøve at anbringe din Huawei modem/router i et højere nivå og eventuelt foran en metal sil.

Jeg har set flere væsentlig forbedrede download/upload på denne måde.

Du kan selvfølgelig også gå ned i kælderen og prøve derfra :D

Hvis du har en smartphone med down/up app
kan du let se hvor du få en god forbindelse.

Jeg råder venligst ud fra erfaringer gennem ca. 7 (17) år.
Fler teleselskaber i Danmark som har kontaktet mig
og har været glade for mine oplysninger og målinger.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Jag gjorde en mätning nu kl 10, förmodligen är de flesta på jobbet så belastningen på sändaren är nog inte så hög.
35Mbit/s ner och 4,49Mbit/s upp.

Vad menar du men "foran en metal sil"?
Skulle min lilla router/modem fungera bättre med en extern antenn?
Det finns dubbla antennuttag på enheten.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

35 down - sådan ! :)

Jeg bor også i et tæt villaområde - også med etage ejendomme, en ringvej, 150 meter fra sendemasten og en centrumvej til en by med 250.000 indbyggere.

Jeg bruger 3' sendemast.
Hvor stor belastnings kvaliteten er - ved jeg ikke men der synes at være 2 x 3 retnigsbestemte antenner.
-------
Försök att hålla en stekpanna eller en sil bakom modemet / routern, men inte som det hindrar WiFi för laptop som du testar med - då du ser.
Flera har brutit ut att det inte kunde vara sant - men det er det nu här, och flera andra ställen, för 4 År
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

Lidt billeder
Min sil bakom et modem (ældre model), montert øverst i veranda 1. sal.
si bag dongel.jpg
3' teknikere siger at deres test af min hastighed har været oppe på 54 mbps ! :swoon: - på 685 meter.
målt i statistik.


Mimo antenne test kabler.jpg
Min Huawei modem MiMo - tilsvarende din men uden WiFi.
Monteret med specialkabler og testet med externe antenner, men jeg fik ikke bedre download/upload - tvärtom.

Et forsøg for 350,- :(
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

@PeterK
Hallon, FoggMobile och 3 skall enligt uppgift även fungera i Danmark med rätt inställd APN.
FoggMobile fungerar i flera länder, se deras hemsida.
Jag har tidigare använt Tele2, FoggMobile och Hallon men inte fått den hastighet jag numera behöver.
En förändring av roamingavgifterna skall enligt EU-direktiv ske senast i december 2015.
Vi hoppas att det kommer att gynna mobil fritid.

@BredoMobil
Jag bor i ett villaområde, många villor så jag är inte ensam användare.
Jag har ingen extern 4G/LTE-antenn.
Kan detta vara orsaken till den hastighet jag kom upp i?
Eftersom jag tidigare haft 2-4Mbit/s så är jag jättenöjd med vad jag fått, det har löst mina problem med för låg överföringshastighet.

Jag testade med Hallon i somras då det, som du säger skulle funka i Danmark, dock fick jag inte till det.
Jag kör också mobilt bredband hemma i villan har Telenor, mest för att det ingick skapligt med data=80MB/mån.
Får 61% i mottagning i 4G med ett Dovado Pro, skaplig fart ner 20-50Mbps.

Men jag söker ett bra mobilt bredband till husbilen, ska kolla närmare på Universal...

Edit: Universal Telekom kör med bindningstid, det gillar jag inte. Får bli nåt annat till husbilen, förslag?
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

@PeterH
Jag valde "Inget modem" och då är bindningstiden 0 månader och 1 månads uppsägningstid.
Bindningstiden är kopplad till om du väljer någon typ av hårdvara.

Jag använde tidigare Hallon och ställde en fråga till dem om jag kunde använda deras SIM-kort för uppkoppling i Danmark. Svaret var att kopplade jag upp mig mot 3:s nät så fungerar det som i Sverige.
Samma gäller för FoggMobile som jag också har, med rätt APN-inställning fungerar det även i Danmark.

Om du kan avvakta något med ditt val av operatör så kanske du kan få mer information i denna tråd.
Det finns ett EU-direktiv som säger att operatörerna inte får ta ut de hutlösa roamingavgifterna efter december 2015.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband, 4G, Sverige

@PeterH
Jag valde "Inget modem" och då är bindningstiden 0 månader och 1 månads uppsägningstid.
Bindningstiden är kopplad till om du väljer någon typ av hårdvara.

Jag använde tidigare Hallon och ställde en fråga till dem om jag kunde använda deras SIM-kort för uppkoppling i Danmark. Svaret var att kopplade jag upp mig mot 3:s nät så fungerar det som i Sverige.
Samma gäller för FoggMobile som jag också har, med rätt APN-inställning fungerar det även i Danmark.

Om du kan avvakta något med ditt val av operatör så kanske du kan få mer information i denna tråd.
Det finns ett EU-direktiv som säger att operatörerna inte får ta ut de hutlösa roamingavgifterna efter december 2015.

Tack för din info, jag kör med Comviq-kontant nu i husbilsroutern, men det är lite snålt med data då jag har en IP-kamera som drar lite mer vid inloggning.
Ska absolut avvakta och följer med intresse denna tråd.
 
Toppen