• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil router

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Ni som streemar TV, vilken mobil router ska man välja? Har Hallon i telefonen och räknar med att använda det även i routern.
Eller är någon annan leverantör mer rikstäckande?
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Hallon går i tre´s nät om jag inte minns fel och då fungerar det dåligt i norrland om du tänkt dig hit upp.
Telia´s nät fungerar bäst har jag märkt när jag åkt runt.

Har en Teltonika rut240 i min bil och den ger inte mer än 20mbit även om man med telefonen får ut 150mbit på samma ställe.
Nu är det sällan jag använder så höga hastigheter då jag mest streamar lite till datorn så för mig duger den gott.
Har externa antenner på taket till bredbandet då jag ersatt tv-antennen eftersom den inte användes.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Tack för svar, har tänkt mig en router med uttag för extern antenn.
Nej har i år inga planer för resa i Norrland.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Antenn på taket är en bra investering om man använder Tres nät :). Men det finns ändå en del platser i sydsverige där streaming inte är njutbart...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Fello.se (Telias nät).

 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Jag har en Netgear Aircard 810s. Den laddas via USB, har externa antennuttag och en display med ett enkelt grafiskt gränssnitt på routern men kan även konfigureras mer avancerat från en App. Den har ett inbyggt batteri som håller ca 10 timmar vilket gör att man kan ta med den ifall man har det behovet.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Om du behåller Hallon/Tre så behöver inte routern klara band 28, MEN alla andra mobiloperatörer i Sverige bygger ut med band 28 i glesbygd.
De flesta routers klarar inte band 28, eftersom det började användas 2019.

Att försöka streama nåt med bra kvalitet (HD) i glesbygd är ganska omöjligt även med router som klarar band 28, typiskt 10-15 Mb/s, och Telia. Extern antenn hjälper inte mycket i mina egna tester, kanske + 2-3Mb/s.
Behåller min parabol länge... /GB

Se även denna tråd...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder maks båndbredde så er det hvilken klasse LTE enheten støtter som setter grensen. Høyere klasse er høyere båndbredde. Og for WiFi delen gjelder noe tilsvarende med kategorier. For begge deler så er det MIMO antenne teknikk i de høyeste klasse/ kategori.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även jag kör med en M1 i husbilen, dock ingen extern antenn utan använder den inbyggda, funkar jättebra för mej, har den liggandes i ett överskåp med usb-sladden i konstant.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Måste säga att jag är grymt imponerad hur bra vår lilla huawei-puck med Telia-simkort fungerar som 4G-router. Ligger på hyllan ovanför förarplats under massa plåt och klarar jobbet/uppkoppling förvånansvärt bra!
Men visst, en vacker dag kommer vi stå någonstans där täckningen är dålig och man önskat sig värre grejer/antenner.
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Hallon går i tre´s nät om jag inte minns fel och då fungerar det dåligt i norrland om du tänkt dig hit upp.
Telia´s nät fungerar bäst har jag märkt när jag åkt runt.

Har en Teltonika rut240 i min bil och den ger inte mer än 20mbit även om man med telefonen får ut 150mbit på samma ställe.
Nu är det sällan jag använder så höga hastigheter då jag mest streamar lite till datorn så för mig duger den gott.
Har externa antenner på taket till bredbandet då jag ersatt tv-antennen eftersom den inte användes.
Det är bara cat4 I den.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ni som har Netgear M1,
Routern har en usb port där man kan ansluta en extern hårddisk för att kunna dela filer inom nätverket.
Jag har en SSD hårddisk som drivs av strömmen från usb porten, funkar det med routerns usb port?

Det hade varit suveränt att kunna lägga in bilder från våra telefoner direkt till den externa hårddisken.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ni som har Netgear M1,
Routern har en usb port där man kan ansluta en extern hårddisk för att kunna dela filer inom nätverket.
Jag har en SSD hårddisk som drivs av strömmen från usb porten, funkar det med routerns usb port?

Det hade varit suveränt att kunna lägga in bilder från våra telefoner direkt till den externa hårddisken.
Ja. Det är precis så jag har det.
 
Toppen