• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router

Gyllis

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025
Hej jag undrar om någon använder rut 850 och vad är fördelar och nackdelar.
Jag har tp-link och haft stora problem i år har testat allt t o m ny antenn på taket funderar på att skaffa en annan router.
Tacksam för lite info vad andra har för erfarenhet på detta emne.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag skrev lite om vad vi använder här:


 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Då förstår jag att du har problem för den saknar band 28 på 4G som används ute på landsbygden i allt större utsträckning. Jag använder själv Tp-ling MR600 och den har band 28 och fungerar bra. Finns till reducerat pris på Kjell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Band 28 er løsningen for tynt befolkede områder, 700 MHz har lang rekkevidde selv ved lav effekt. I dalen hos oss er det en rad B28 master på kun 10 m høyde, dette gir omlag 3 km rekkevidde. I outback bruker de 30 meter master og over 50 km rekkevidde. Sverige og Australia var de første land til å ta i bruk B28.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Då förstår jag att du har problem för den saknar band 28 på 4G som används ute på landsbygden i allt större utsträckning. Jag använder själv Tp-ling MR600 och den har band 28 och fungerar bra. Finns till reducerat pris på Kjell.
MR600 kan man driva med 12V ?

jag har den här och den verkar sakna band 28.

 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
MR600 kan man driva med 12V ?

jag har den här och den verkar sakna band 28.

Ja det är bara att klippa sladden eller fixa egen kontakt och ansluta mot 12V.
 

Gyllis

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025
Då förstår jag att du har problem för den saknar band 28 på 4G som används ute på landsbygden i allt större utsträckning. Jag använder själv Tp-ling MR600 och den har band 28 och fungerar bra. Finns till reducerat pris på Kjell.
Hej jag kollade och såg att den saknar band 28 men hade 3,7,8,20,38,39,40,41
Är det tvunget att ha band 28 ?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej jag kollade och såg att den saknar band 28 men hade 3,7,8,20,38,39,40,41
Är det tvunget att ha band 28 ?

Svaret är ja, med början från 2019 då denna frekvens togs över av mobiloperatörer, var tidigare använt för TV-sändningar.
Om man har en fast plats (sommarhus) så kan det vara annat band just där, och tex MR400 fungerar utmärkt.
Även antenn måste vara avsedd för kanal 28, mina enkla tester visar inget behov av extra antenn, har MR600.
Det finns säkert andra nyare routers som klarar detta, men före 2019 fanns inte routers med band 28.

Telia, Telenor och Tele2
700 MHz (band 28A) byggs under 2019 för att få bättre täckning utanför tätort.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Band 28 är LTE på 700 MHz och det som ger täckning utanför större orter. Utan band 28 får du problem med mobilt bredband "ute i skogen".

MVH
Hans
 

Gyllis

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025
Svaret är ja, med början från 2019 då denna frekvens togs över av mobiloperatörer, var tidigare använt för TV-sändningar.
Om man har en fast plats (sommarhus) så kan det vara annat band just där, och tex MR400 fungerar utmärkt.
Även antenn måste vara avsedd för kanal 28, mina enkla tester visar inget behov av extra antenn, har MR600.
Det finns säkert andra nyare routers som klarar detta, men före 2019 fanns inte routers med band 28.

Telia, Telenor och Tele2
700 MHz (band 28A) byggs under 2019 för att få bättre täckning utanför tätort.
Tack för din svar jag har även haft dålig mottagning även i tätorter som ett exempel i Västervik,Smögen
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Finns många anledningar till dålig täckning, fel operatör är nog vanligaste problemet. Min uppfattning är att Telia generellt har bäst täckning, men kan säkert finnas undantag på vissa orter.

Enligt Telia täckningskarta har man mycket god täckning med 4G+ i både Västervik och Smögen
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Hej, här finns uppenbart kunskapsbanken :) Jag har köpt en Teltonika RUT240 (LTE). Av inläggen ovan att döma skulle jag konsulterat er före, men ibland vet man så mycket för lite, att man inte ens vet att man bör fråga ... *eller hur det nu blev*
Jag har ivf köpt ovan router. Jag har sökt på diverse ställen som säljer denna inklusive deras egna hemmaportal. Men jag finner inte någon info om just det som ovan diskuteras; Band 28A/Band 28. Ovan hittade jag dock att Band 28 är LTE på 700 MHz. Kan det vara så ordnat att namnet på min router; RUT240 (LTE) är precis detta som diskuteras? Har förutom denna router också lagt till en liten puck-antenn för 4G med en main antenna och auxilliary antenna, jag tänkte ersätta den bylsiga där uppe.
Kör med Telias 4G abonnemang.
Tror ni detta kommer bli det som behövs för att få hygglig täckning i de flesta fallen? Kan överleva någon glitch, tillhör generationen som överlevde med svart bakelittelefon, men vore skoj att i de flesta fall kunna kolla nyheter och väder och spela musik ifall regnet öser ner.
Tack på förhand för alla synpunkter, även om de skulle visa sig vara ett felköp, bättre nu än säsongsstarten nästa år.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om Tp-link Archer mr200 har 700 MHz bandet? Jag har letat men kan inte finna några uppgifter om det någon stans.
Till saken hör att jag i år haft betydligt sämre uppkoppling i områden där det tidigare fungerat bra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om Tp-link Archer mr200 har 700 MHz bandet? Jag har letat men kan inte finna några uppgifter om det någon stans.
Till saken hör att jag i år haft betydligt sämre uppkoppling i områden där det tidigare fungerat bra.
MR200 har inte band 28,föreslår byte till MR600
 

Aprikosen

HBK Intresserad
Inlägg
10
Kommun
Karlstad
Hej, här finns uppenbart kunskapsbanken :) Jag har köpt en Teltonika RUT240 (LTE). Av inläggen ovan att döma skulle jag konsulterat er före, men ibland vet man så mycket för lite, att man inte ens vet att man bör fråga ... *eller hur det nu blev*
Jag har ivf köpt ovan router. Jag har sökt på diverse ställen som säljer denna inklusive deras egna hemmaportal. Men jag finner inte någon info om just det som ovan diskuteras; Band 28A/Band 28. Ovan hittade jag dock att Band 28 är LTE på 700 MHz. Kan det vara så ordnat att namnet på min router; RUT240 (LTE) är precis detta som diskuteras? Har förutom denna router också lagt till en liten puck-antenn för 4G med en main antenna och auxilliary antenna, jag tänkte ersätta den bylsiga där uppe.
Kör med Telias 4G abonnemang.
Tror ni detta kommer bli det som behövs för att få hygglig täckning i de flesta fallen? Kan överleva någon glitch, tillhör generationen som överlevde med svart bakelittelefon, men vore skoj att i de flesta fall kunna kolla nyheter och väder och spela musik ifall regnet öser ner.
Tack på förhand för alla synpunkter, även om de skulle visa sig vara ett felköp, bättre nu än säsongsstarten nästa år.
Teltonica RUT 240:
Frekvensområde 4G:B1 (2100 MHz)/B3 (1800 MHz)/B7 (2600 MHz)/B8 (900 MHz)/B20 (800 MHz)/B28A (700 MHz)
Frekvensområde 3G:B1 (2100 MHz)/B8 (900 MHz)
Frekvensområde GSM/EDGE:B3 (1800 MHz)/B8 (900 MHz)
 
Toppen