• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av olika bredbandsabonnemang i Sverige och inom Europa

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Har du det abonnemanget i telefonen eller i en router? Har själv ett sådant abonnemang i telefonen men tänkte skaffa 1 kort till en router. Blir lite bättre mottagning om man sätter upp antenn på taket än i mobilen. Och tänkte pausa det under vintern i så fall.
Vi har det mobil-abonnemanget i en Netgear Aircard 810S router.
Använder en extern antenn om vi är långt ute i "bushen" med dålig täckning (t.ex. Norrlands inland).
Magnetfotsantenn som vi lyfter upp på taket via takluckan (plåtis).

 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hallon använder 3:s nät. De använder inte 2G. värt att tänka på om man har larm eller spårsändare som ofta använder 2G för kommunikation.
Jag har Fello som använder Telias nät. Det enda som har täckning hemma.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Jag har letat omkring bland olika forum för att få ta del av erfarenheter av olika alternativa operatörer för bredband/internet till husbilen men har inte hittat något samlat kring just dessa alternativ. Jag upptäckte att man som hbk medlem har rabatt hos wifi.se som vid en första anblick verkade vara precis vad jag letar efter:

Man betalar för en surfpott som kan användas inom 12 månader och kan nyttjas fullt ut både i Sverige och inom EU. Samma pris gäller om man vill öka på potten.

Möjligen tolkar jag deras erbjudanden fel men som jag förstår det så kör i Tres nätverk i Sverige och i Telenors inom EU/ESS (borde det inte stå Vodafone?). Det som gör mig väldigt tveksam är just att man tydligen använder Tre i Sverige eftersom vi gärna vistas i norra Sverige, speciellt i dessa Corona tider. Tre har en helt ok täckning i södra Sverige men i norra Sverige är täckningen obefintlig, möjligen med undantag för längs kusten och i större samhällen.

Jag, och säkert många med mig, är intresserad av om det är möjligt att hitta ett abonnemang med möjlighet till hög surfpott under begränsad tid (4-8 veckor) som funkar bra i både Sverige och EU UTAN att kosta en förmögenhet? Eller måste man leta efter olika lösningar för varje behov?

Någon som har erfarenhet av wifi.se vore också väldigt intressant att höra om.

Bakgrundsinfo: Jag har idag ett Tele2 abonnemang på 20 GB/mån med kostnadsfritt extra datakort som jag varit nöjd med. Men om jag uppgraderar abonnemanget som envisas Tele2 med att ta 99:-/månaden för samma extra datakort UTÖVER abonnemangsuppgraderingen. Därmed blir lösningen alldeles för dyr så därför letar jag nu alternativa lösningar.
Router har jag redan så det är "bara" abonnemangslösningarna jag är på jakt efter. Det finns f.ö. utmärkt information om routrar i hbk forumen för dem som vill veta mer om just routrar.
Vad du har för abonnemang i Sverige spelar ju ingen roll när du är utomlands. Det är billigare att köpa ett kort i de länder som du vistas i.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Vi har det mobil-abonnemanget i en Netgear Aircard 810S router.
Använder en extern antenn om vi är långt ute i "bushen" med dålig täckning (t.ex. Norrlands inland).
Magnetfotsantenn som vi lyfter upp på taket via takluckan (plåtis).

Det finns speciella routrar som är för bilar lite dyrare men mycket bättre
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det finns speciella routrar som är för bilar lite dyrare men mycket bättre
Vi gillar uppladdningsbar "mobil" router, dvs ej fast monterad.
Har haft med den både till stranden och vid poolen (charter). Samt vid andra tillfällen utanför husbilen.
Men ska man välja en fast monterad router och fast antenn i husbilen så finns det säkert bättre, men vi gillar mobilititen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad du har för abonnemang i Sverige spelar ju ingen roll när du är utomlands. Det är billigare att köpa ett kort i de länder som du vistas i.
Det har stor betydelse vad du har för abonnemang hemma när du reser i EU, hur mycket surf du får använda varierar stort mellan telebolagen för utlandsbruk.
Att köpa ett lokalt simkort KAN bli billigare men betydligt krångligare,reser du dessutom mellan flera länder krävs byta av kort vid varje landsgräns.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Det har stor betydelse vad du har för abonnemang hemma när du reser i EU, hur mycket surf du får använda varierar stort mellan telebolagen för utlandsbruk.
Att köpa ett lokalt simkort KAN bli billigare men betydligt krångligare,reser du dessutom mellan flera länder krävs byta av kort vid varje landsgräns.
precis min tanke. Om man vistas en längre tid i ett land är ett lokalt abonnemang absolut ett bra alternativ men vi som gillar att röra på oss så vill jag hellre ha ett abonnemang med större (tillfällig?) pott. Fast jag har fått en del tips som jag är tacksam för. Och jag har en känsla av att det kommer fler tips (hoppas) :)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vad du har för abonnemang i Sverige spelar ju ingen roll när du är utomlands. Det är billigare att köpa ett kort i de länder som du vistas i.
Visst kan det vara så, men lite halvjobbig att jämföra lokala priser, köpa lokala SIM-kort, och sedan eventuellt tanka mera surf medan man passerar Danmark, Tyskland, Österrike, Italien och Schweiz. För oss var det smidigare att fortsätta surfa på vårt svenska abonnemang.
Vi försökte köpa ett kontantkort i Norge en gång, men där var man tvungen att vara norsk medborgare med en norsk adress.
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hallon använder 3:s nät. De använder inte 2G. värt att tänka på om man har larm eller spårsändare som ofta använder 2G för kommunikation.
Jag har Fello som använder Telias nät. Det enda som har täckning hemma.
Har en Teltonika RUT955 som har ett stort antal funktioner via SMS, fungerar utmärkt med Hallon-abonnemang.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ulf & Marie,
vi har samma ”tänk” dvs. upplägget, vilket har fungerat perfekt i 6 år. Under dåliga förhållanden, upp med antenn i riktning mot bästa mottagning, kanon! Till skillnad mot er, vi har 2 dyrare mobilabonnemang (340:-/pers) med ”bara” 40 Gb utomlands (dvs 80 Gb totalt). Det positiva är att vi kan välja den bästa av Telenors partners i Europa och har oftast 95% KANON mottagning var vi än är. Det andra positiva ät att vi kan se Svenska kanaler då abonnemanget är Svenskt, detta har inte fungerat med utländska (bl.a. Frankrike) SIM kort.

Ha det gott & kör försiktigt! Vi lämnar Spanien 08:00 imorgon bitti med nytagna PCR tester och tar med oss det fina vädret till Sverige... Räkna med sol o värmen kring den 15/4 : )

Idag: 22,8˚C ute och 27˚C inne, lite för varmt i mitt tycke dock perfekt badväder (här finns stor utomhus-pool, ”all inklusive”, haha!).
1617719612925.jpeg
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Ulf & Marie,
vi har samma ”tänk” dvs. upplägget, vilket har fungerat perfekt i 6 år. Under dåliga förhållanden, upp med antenn i riktning mot bästa mottagning, kanon! Till skillnad mot er, vi har 2 dyrare mobilabonnemang (340:-/pers) med ”bara” 40 Gb utomlands (dvs 80 Gb totalt). Det positiva är att vi kan välja den bästa av Telenors partners i Europa och har oftast 95% KANON mottagning var vi än är. Det andra positiva ät att vi kan se Svenska kanaler då abonnemanget är Svenskt, detta har inte fungerat med utländska (bl.a. Frankrike) SIM kort.

Ha det gott & kör försiktigt! Vi lämnar Spanien 08:00 imorgon bitti med nytagna PCR tester och tar med oss det fina vädret till Sverige... Räkna med sol o värmen kring den 15/4 : )

Idag: 22,8˚C ute och 27˚C inne, lite för varmt i mitt tycke dock perfekt badväder (här finns stor utomhus-pool, ”all inklusive”, haha!).
Visa bilaga 208416

Härligt, lite sol och värme kan behövas! :)

Körde utan gasol i natt för att testa elpatronens 1800W. Skönt att sova när det är svalt, men lite ruggigt när man går upp på morgonen (bilden) ;) Man blir snabbt pigg.

4F8D1D29-7BD6-4276-BB94-1589889F3892.jpeg
 
F

f.d. 53452

Guest
Då jag inte gjort någon jämförande sammanställning kan jag inte säga vad som är billigast och bäst men det vi har räcker mycket långt.
Min fru och jag har Telenor obegränsat. För detta betalar vi 805:- per månad och då ringer vi båda obegränsat, inklusive samtal till och från Sverige när vi är ute i Europa. Dessutom har vi en "puck" (router) med eget SIM-kort som gör att när vi både när vi är ute eller hemma så kör vi båda på internet via denna. Har ännu inte varit ute i Europa tillräckligt länge sammanhängande för att kunna avgöra hur mycket surfpotten räcker där, men till nödvändiga bankärenden, mail och en del TV-tittande räcker den gott och väl. Möjligtvis för vi tycker det finns roligare saker att titta på än TV och internet när vi är ute och far. Skulle det bli brist när Europa öppnar upp igen och vi testar så är det relativt billigt att köpa till.
Möjligen att Telia har bättre täckning i Norrlands inland, även om jag inte upptäckt någon brist hos Telenor, men det är i så fall det enda som är bättre. I bostaden provade jag Telias bredband via fiber och det var flerfaldigt dyrare med knappt märkbart bättre kapacitet (stora nedladdningar). Men sälja med bindningstid vill de så det blev en dyr test.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det andra positiva ät att vi kan se Svenska kanaler då abonnemanget är Svenskt, detta har inte fungerat med utländska (bl.a. Frankrike) SIM kort.
Jag har råkat ut för att mitt svenska abb get mej en lokal IP-adress, med påföljd att SVT bara tillåter en bråkdel pga upphovsrättsliga problem. Medan Netflix erbjuder sitt spanska utbud...
Lösningen har blivit en hemmarouter med VPN-funktion. Med den så ser det ut som om jag är hemma i bostaden :spinny:, mkt praktiskt.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag har en Rut240 med felloabb (telias nät) sitter och surfar utanför Gällivare just nu med ca 15mbit då har jag routern och antennerna på instrumentbrädan.
I mobilen har jag vimla som använder telenors när och det fungerar sådär. Så fort man lämnar E10 så fungerar det dåligt.
 

Wifi On Board

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30898
Medlemskap
2024
Hej alla Husbilsvänner. Från vår sida, Wifi.se så har vi bytt operatör. Alla våra surfpaket är Telenor i Sverige och deras roamingpartners i Europa. Tre använder vi inte längre. Vi är egna operatörer och de enda på marknaden som kan erbjuda dessa surfpaket.
I och med att man får behålla sin surf i hela 12 månader, samt att all surf kan utnyttjas i EU/ESS är det inte dyrt. De flesta av våra kunder använder sin surf på sina 12 månader. Om man jämför med en vanlig operatör så förlorar man all surf/roaming varje månad. Hos oss gäller den i 12 månader. Detta är speciellt framtagen för husbil och husvagn där man också kan resa fritt i Europa och alltid ha surf. Dessutom har vi alltid en Svensk IP adress, så var man än befinner sig i EU/EES kan man titta på svensk tv. Någon vi också har skapat för att underlätta för de som är utanför Sveriges gränser.
Hoppas ni fick rätt svar:)
Vi kan lova att 10% är väldigt mycket i dessa surfpotter och hoppas ni kommer bli nöjda.
Är det någon som inte gillar vår tjänst får ni skicka tillbaka både router och surf. Nöjda kunder är det viktigaste för oss, och därför vill vi erbjuda alla i Husbilsklubben chansen att ha en unik tjänst.
Är det några som har några frågor, tveka inte att skicka ett mail till info@wifi.se eller ring oss på 08-20 21 05
Med vänlig hälsning,
Nicklas Knall - Founder /Wifi.se
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hej alla Husbilsvänner. Från vår sida, Wifi.se så har vi bytt operatör. Alla våra surfpaket är Telenor i Sverige och deras roamingpartners i Europa. Tre använder vi inte längre. Vi är egna operatörer och de enda på marknaden som kan erbjuda dessa surfpaket.
I och med att man får behålla sin surf i hela 12 månader, samt att all surf kan utnyttjas i EU/ESS är det inte dyrt. De flesta av våra kunder använder sin surf på sina 12 månader. Om man jämför med en vanlig operatör så förlorar man all surf/roaming varje månad. Hos oss gäller den i 12 månader. Detta är speciellt framtagen för husbil och husvagn där man också kan resa fritt i Europa och alltid ha surf. Dessutom har vi alltid en Svensk IP adress, så var man än befinner sig i EU/EES kan man titta på svensk tv. Någon vi också har skapat för att underlätta för de som är utanför Sveriges gränser.
Hoppas ni fick rätt svar:)
Vi kan lova att 10% är väldigt mycket i dessa surfpotter och hoppas ni kommer bli nöjda.
Är det någon som inte gillar vår tjänst får ni skicka tillbaka både router och surf. Nöjda kunder är det viktigaste för oss, och därför vill vi erbjuda alla i Husbilsklubben chansen att ha en unik tjänst.
Är det några som har några frågor, tveka inte att skicka ett mail till info@wifi.se eller ring oss på 08-20 21 05
Med vänlig hälsning,
Nicklas Knall - Founder /Wifi.se
Tack för förtydligandet av våra funderingar, och att ni dessutom har bytt operatör till Telenor istället för som tidigare Tre, gör iaf att jag skall kolla igenom era erbjudanden!
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Hej alla Husbilsvänner. Från vår sida, Wifi.se så har vi bytt operatör. Alla våra surfpaket är Telenor i Sverige och deras roamingpartners i Europa. Tre använder vi inte längre. Vi är egna operatörer och de enda på marknaden som kan erbjuda dessa surfpaket.
I och med att man får behålla sin surf i hela 12 månader, samt att all surf kan utnyttjas i EU/ESS är det inte dyrt. De flesta av våra kunder använder sin surf på sina 12 månader. Om man jämför med en vanlig operatör så förlorar man all surf/roaming varje månad. Hos oss gäller den i 12 månader. Detta är speciellt framtagen för husbil och husvagn där man också kan resa fritt i Europa och alltid ha surf. Dessutom har vi alltid en Svensk IP adress, så var man än befinner sig i EU/EES kan man titta på svensk tv. Någon vi också har skapat för att underlätta för de som är utanför Sveriges gränser.
Hoppas ni fick rätt svar:)
Vi kan lova att 10% är väldigt mycket i dessa surfpotter och hoppas ni kommer bli nöjda.
Är det någon som inte gillar vår tjänst får ni skicka tillbaka både router och surf. Nöjda kunder är det viktigaste för oss, och därför vill vi erbjuda alla i Husbilsklubben chansen att ha en unik tjänst.
Är det några som har några frågor, tveka inte att skicka ett mail till info@wifi.se eller ring oss på 08-20 21 05
Med vänlig hälsning,
Nicklas Knall - Founder /Wifi.se
...fast på er hemsida står det fortfarande att ni använder Tre i Sverige?
 

Wifi On Board

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30898
Medlemskap
2024
Hej @Road4s, tack för din feedback!
Vi ber om ursäkt för att detta inte var ändrat på vår hemsida! Nu står det rätt och att vi använder Telenors nät i Sverige och dess roamingpartners i EU/EES. Hoppas allting med 3 är borta;)
/Nicklas
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Den ständiga frågan varje år....tänk att det här överhuvudtaget skall vara en fråga vilket abonnemang man skall ha den gången man kör inom EU, borde ju vara en sak för byråkraterna i Bryssel att lösa
 
Toppen