Kalle & Eini
HBK Medlem
Hej vänner.
Vet inte om det jag tar upp här passar in under sköt om din husbil men gör ett försök.
Den 5 april 2019 hade jag bokat in första servicen på Husbilen hos en Mekonomen Verkstad i Västerås.
Bilen lämnades in för service och företaget meddelade att bilen är servad och klar för avhämtning samma dag, vilket jag gjorde. Serviceboken stämplad och klar ,servicen betad allt frid och fröjd. Till saken hör att man skall ju serva bilen enligt anvisningar antingen att bilen rullat antal kilometrar eller att tiden inträffar före, i mitt fall inträffde tiden (åldern alltså). Sommaren kom och vi drog iväg på våran redan tidigare planerad resa via Finland och upp över ända till Nordkap. Inget som helst problem på resan utan allt funkar som planerat och vi påbörjar hemresan mot Västerås. Vi tar inlandet via Skellefteå Norsjö mot Lycksele och skall sedan vidare neråt. Strax utanför Lycksele tänds oljetryckslampan, stannar och låter bilen vila i någon minut, kollar oljenivån som visar sig ligga på normal nivå. Startar kör sakta mot Lycksele och in på en mack för att för att säkerställa att jag inte ser fel på stickan.
Köper 1 liter olja och häller i ca 3 dl för att se om det är fel på något typ givare, inget händer lampan fortsätter att lysa. Det är söndag men ringer Mekonomen jour och får kontakt att komma till Mekonomen Lycksele på måndag morgon. Vi tar in på campingen i Lycksele över natten kommer till Mekonomen i Lycksele och visar upp servicebok och killen på Mekonomen kopplar in datorn och läser av. Datorn visar att jag skulle serva bilen för den har gått för långt enligt vad han kunde läsa av. Vi jämförde senaste km i service boken och datorn och det visar sig att bilen inte enligt boken inte ligger i service intervallet. Tyvärr kunde han inte hjälpa mig med att fixa detta utan hänvisade till MECA i Lycksele. Vi åker dit och får hjälp med att kolla samma som Mekonomen i Lycksele gjort bok och dator stämmer inte överens. Ringer till Mekonomen i Västerås och påpekar detta de säger att det gjort servisen och att det bara är att köra vidare, vilket jag inte vågar göra med hänvisning till lampan. Killen på MECA hjälper mig med att byta olja,filter med hänvisning till att han skall kunna släcka lampan och ge garanti för att det är korrekt utfört ok fixa säger jag.
Lämnar in en reklamation till Mekonomen med alla kvitton för utlägg vi haft för vistelsen i Lycksele med Camping, Olja,Service och även anledning till det inträffade.
Poängterar även att jag tror inte Mekonomen i Västerås gjort någon service över huvud taget utan bara stämplat serviceboken, detta med hänvisning till att oljetryckslampan till lika service intervall tänds.
Får svar från Mekonomen verkstan i Västerås att de kan betala mig vad det kostar att släcka en servicelampa 640 kr. Jag har krävt en ny service på bilen till en kostnad på ca 4000 kr som minsta ersättning för att jag litar inte på att det gjort service överhuvudtaget. Tyvärr så ställer de inte upp på det utan vägrar i sten. Nu kommer jag att skicka ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden och få se vad utslaget där blir.
Verkstan i fråga är Fordonsspecialisten i Västerås AB vilket jag haft gott förtroende för men tyvärr inte längre.
Vet inte om det jag tar upp här passar in under sköt om din husbil men gör ett försök.
Den 5 april 2019 hade jag bokat in första servicen på Husbilen hos en Mekonomen Verkstad i Västerås.
Bilen lämnades in för service och företaget meddelade att bilen är servad och klar för avhämtning samma dag, vilket jag gjorde. Serviceboken stämplad och klar ,servicen betad allt frid och fröjd. Till saken hör att man skall ju serva bilen enligt anvisningar antingen att bilen rullat antal kilometrar eller att tiden inträffar före, i mitt fall inträffde tiden (åldern alltså). Sommaren kom och vi drog iväg på våran redan tidigare planerad resa via Finland och upp över ända till Nordkap. Inget som helst problem på resan utan allt funkar som planerat och vi påbörjar hemresan mot Västerås. Vi tar inlandet via Skellefteå Norsjö mot Lycksele och skall sedan vidare neråt. Strax utanför Lycksele tänds oljetryckslampan, stannar och låter bilen vila i någon minut, kollar oljenivån som visar sig ligga på normal nivå. Startar kör sakta mot Lycksele och in på en mack för att för att säkerställa att jag inte ser fel på stickan.
Köper 1 liter olja och häller i ca 3 dl för att se om det är fel på något typ givare, inget händer lampan fortsätter att lysa. Det är söndag men ringer Mekonomen jour och får kontakt att komma till Mekonomen Lycksele på måndag morgon. Vi tar in på campingen i Lycksele över natten kommer till Mekonomen i Lycksele och visar upp servicebok och killen på Mekonomen kopplar in datorn och läser av. Datorn visar att jag skulle serva bilen för den har gått för långt enligt vad han kunde läsa av. Vi jämförde senaste km i service boken och datorn och det visar sig att bilen inte enligt boken inte ligger i service intervallet. Tyvärr kunde han inte hjälpa mig med att fixa detta utan hänvisade till MECA i Lycksele. Vi åker dit och får hjälp med att kolla samma som Mekonomen i Lycksele gjort bok och dator stämmer inte överens. Ringer till Mekonomen i Västerås och påpekar detta de säger att det gjort servisen och att det bara är att köra vidare, vilket jag inte vågar göra med hänvisning till lampan. Killen på MECA hjälper mig med att byta olja,filter med hänvisning till att han skall kunna släcka lampan och ge garanti för att det är korrekt utfört ok fixa säger jag.
Lämnar in en reklamation till Mekonomen med alla kvitton för utlägg vi haft för vistelsen i Lycksele med Camping, Olja,Service och även anledning till det inträffade.
Poängterar även att jag tror inte Mekonomen i Västerås gjort någon service över huvud taget utan bara stämplat serviceboken, detta med hänvisning till att oljetryckslampan till lika service intervall tänds.
Får svar från Mekonomen verkstan i Västerås att de kan betala mig vad det kostar att släcka en servicelampa 640 kr. Jag har krävt en ny service på bilen till en kostnad på ca 4000 kr som minsta ersättning för att jag litar inte på att det gjort service överhuvudtaget. Tyvärr så ställer de inte upp på det utan vägrar i sten. Nu kommer jag att skicka ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden och få se vad utslaget där blir.
Verkstan i fråga är Fordonsspecialisten i Västerås AB vilket jag haft gott förtroende för men tyvärr inte längre.