Misslyckad service

Abris52

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
VÄSTERÅS
HBK-Nr
16511
Hej vänner.
Vet inte om det jag tar upp här passar in under sköt om din husbil men gör ett försök.
Den 5 april 2019 hade jag bokat in första servicen på Husbilen hos en Mekonomen Verkstad i Västerås.
Bilen lämnades in för service och företaget meddelade att bilen är servad och klar för avhämtning samma dag, vilket jag gjorde. Serviceboken stämplad och klar ,servicen betad allt frid och fröjd. Till saken hör att man skall ju serva bilen enligt anvisningar antingen att bilen rullat antal kilometrar eller att tiden inträffar före, i mitt fall inträffde tiden (åldern alltså). Sommaren kom och vi drog iväg på våran redan tidigare planerad resa via Finland och upp över ända till Nordkap. Inget som helst problem på resan utan allt funkar som planerat och vi påbörjar hemresan mot Västerås. Vi tar inlandet via Skellefteå Norsjö mot Lycksele och skall sedan vidare neråt. Strax utanför Lycksele tänds oljetryckslampan, stannar och låter bilen vila i någon minut, kollar oljenivån som visar sig ligga på normal nivå. Startar kör sakta mot Lycksele och in på en mack för att för att säkerställa att jag inte ser fel på stickan.
Köper 1 liter olja och häller i ca 3 dl för att se om det är fel på något typ givare, inget händer lampan fortsätter att lysa. Det är söndag men ringer Mekonomen jour och får kontakt att komma till Mekonomen Lycksele på måndag morgon. Vi tar in på campingen i Lycksele över natten kommer till Mekonomen i Lycksele och visar upp servicebok och killen på Mekonomen kopplar in datorn och läser av. Datorn visar att jag skulle serva bilen för den har gått för långt enligt vad han kunde läsa av. Vi jämförde senaste km i service boken och datorn och det visar sig att bilen inte enligt boken inte ligger i service intervallet. Tyvärr kunde han inte hjälpa mig med att fixa detta utan hänvisade till MECA i Lycksele. Vi åker dit och får hjälp med att kolla samma som Mekonomen i Lycksele gjort bok och dator stämmer inte överens. Ringer till Mekonomen i Västerås och påpekar detta de säger att det gjort servisen och att det bara är att köra vidare, vilket jag inte vågar göra med hänvisning till lampan. Killen på MECA hjälper mig med att byta olja,filter med hänvisning till att han skall kunna släcka lampan och ge garanti för att det är korrekt utfört ok fixa säger jag.
Lämnar in en reklamation till Mekonomen med alla kvitton för utlägg vi haft för vistelsen i Lycksele med Camping, Olja,Service och även anledning till det inträffade.
Poängterar även att jag tror inte Mekonomen i Västerås gjort någon service över huvud taget utan bara stämplat serviceboken, detta med hänvisning till att oljetryckslampan till lika service intervall tänds.
Får svar från Mekonomen verkstan i Västerås att de kan betala mig vad det kostar att släcka en servicelampa 640 kr. Jag har krävt en ny service på bilen till en kostnad på ca 4000 kr som minsta ersättning för att jag litar inte på att det gjort service överhuvudtaget. Tyvärr så ställer de inte upp på det utan vägrar i sten. Nu kommer jag att skicka ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden och få se vad utslaget där blir.
Verkstan i fråga är Fordonsspecialisten i Västerås AB vilket jag haft gott förtroende för men tyvärr inte längre.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
379
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Nu vet jag inte om Du har en Fiat eller inte. Där är det så att två mätare måste nollställas efter service. Oljan har en egen mätare. De kan ha glömt att nolla denna.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
626
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Numera så skall räknaren för oljebyte nollställas vid oljebyte så att den börjar om från noll, den är separerad från serviceläget.
Det gäller de flesta moderna fordon, bildatorn räknar ut efter vissa värden när oljan och filtret skall bytas, när de är bytta måste räknaren nollställas så att den inte fortsätter där den var.

Citroen Jumper, Fiat Ducato och Peugeot Boxer är i grunden samma fordon.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.522
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Detta är inte ett helt ovanligt fel efter service,en del verkstäder glömmer att nollställa allt,jag kontrollerar alltid att båda indikeringarna är nollade efter service.
Oljetryckslampan blinkar när detta problem uppstår på FIAT.,vilket innebär att oljetrycket är normalt men oljan skall bytas.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.285
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Tja jeg ville tro at den Ford konstruksjonen til PSA vil bli byttet med Iveco F1-serien over det hele. PSA sin motor for disse bilene er en videreutvikling av Ford sin Puma for å komplisere bildet litt. PSA motorn har kjede - i hvert fall for 2,2 liter utgaven. Er ikke sikker på den nye 2,0 Bluetech motoren.

Nå er F1 og Puma de som klarte seg lengst i Euro klasser uten Ad-Blue, men selv disse må legge til dette nå.
 

Abris52

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
VÄSTERÅS
HBK-Nr
16511
Hur skall jag veta om servicen är gjord i mitt fall? Jag tycker att det är slarvigt av företaget ifråga hur det än är. Trycker att de får stå för en korrekt utförd service, finns inget annat lite ansvar måste de ta.
 

kuaiLi

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Intressant tråd!

Jag har bytt olja och oljefilter för ett par dagar sedan. Fiat -14, 3 L/180 hk.
Serviceboken stämplad och mätarställning noterad i boken. Nu var det ju INGEN oljelampa tänd/blinkande då det enligt bilen är ca 300 mil kvar till "Oljeservice".

Jag frågade speciellt om de nollställt via OBD så inte lampan tänds om 300 mil.
Då svarar verkstadskillen att det GÅR INTE att nolla en serviceåtgärd, som inte indikeras på instrumentpanelen!

Min fråga till den samlade sakkunskapen är: Går det att nolla via OBD när olja och filter byts innan bilen indikerar oljeservice?

Eller får man nolla oljeservicen själv manuellt enligt Youtube?
 

kuaiLi

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Den 5 april 2019 hade jag bokat in första servicen på Husbilen hos en Mekonomen Verkstad i Västerås.
Bilen lämnades in för service och företaget meddelade att bilen är servad och klar för avhämtning samma dag, vilket jag gjorde. Serviceboken stämplad och klar ,....
Var det bara oljeservice?
Eller var det stor service inkl. oljeservice?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
2.997
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Även jag har haft detta problemet. Fick byta oljan på liten verkstad. 100 mil senare blinkade lampan. Samma panik som trådskaparen. Fick lampan nollad på märkesverkstad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.522
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
kuaiLi.
Det går alltid att nolla service och olja oavsett mil,du kan inte nolla det själv, åtminstone inte på nyare bilar om du inte har rätt instrument.
Verkstaden vet inte vad dom pratar om,du kommer att bli tvungen att nolla olja, annars kommer varningen upp och tillslut går bilen ned i effekt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.325
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Abris 52, det finns bara ett säkert sätt att veta att servicen är utförd! Och det är att göra det själv! Har gjort så på på alla bilar jag ägt sen 1965 och några till.
Men nog tycker jag att du kan lita på att de verkligen bytt olja och filter och bara glömt nolla räknaren! På en diesel behöver man bara köra några mil sen är oljan svart igen om man tittar på stickan, så där går inte att se om bytet skett.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ang "reset oljebyte", kanske detta enkla tips kan fungera för den som inte vill skaffa en felkodläsare?
Någon som testat?
Hej.
Fungerar bara på de Fiat modeller som har Ford motor.De är inte så vanliga i Sverige.
Fram till 2006 kunde man nolla själv med hjälp av tripp mätare knappen,efter det behövs OBD läsare med rätt program.Allt för att tjäna pengar.Har femton års erfarenhet från Fiat verkstad.Många mindre allbilsverkstäder klarar detta bara de har rätt instrument.
Mvh.s670sl
 

Abris52

HBK Medlem
Inlägg
418
Kommun
VÄSTERÅS
HBK-Nr
16511
Visst kanske man kan lita på det, varför skall verkstan komma lätt unda? Jag kommer att pröva via ARN vet också att verkstäder skiter i utslaget.
 
Toppen