• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Misslyckad service

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Visst kanske man kan lita på det, varför skall verkstan komma lätt unda? Jag kommer att pröva via ARN vet också att verkstäder skiter i utslaget.
Jag tror inte du kommer någonstans med att anmäla till ARN,verkstaden har gjort service men glömt nolla oljan,däremot dom verkstäder du varit i kontakt med efter detta upptäcktes, borde se att endast en serviceindikator är nollställd och förstått vad problemet var.
Jag förutsätter att du har kvitton på service jobbet inkl. olja från början.
 
W

Weckman

Guest
Verkstaden i fråga gjort jobbet men missat nolla indikatorn. ARN kommer inte en lyfta frågan då det inte är oaktsamhet eller ej utfört arbete,utan enbart em miss som inte orsakat någon skada eller för kund. Är du inte nöjd med verkstaden så byt till nästa service, enkelt och smidigt och du blir nöjd. Släpp det inträffade och njut av allt din husbil kommer ge er efter ett oljebyte. Du kan inte älta detta eller söka medömkan då ingen skada skett.
 
Senast redigerad av en moderator:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Märkligt påstående ingen skada skedd. Om kunden betalar för en service som ej blir korrekt utförd har han blivit blåst detta är väl en skada då det inte är gratis att serva våra bilar . I detta fall vet man ju inte säkert att servicen inte blivit utförd dock Har en bekant som köpte en mercedes med perfekt service bok när han senare själv efter 500 mil bytte luftfilter eftersom bilen var trög i högre farter var det fullständigt kolsvart och igensatt fast verkstaden enligt bok bytt filter 500 mil tidigare tydlig blåsning jag litar ej på alla verkstäder.
 
W

Weckman

Guest
Märkligt påstående ingen skada skedd. Om kunden betalar för en service som ej blir korrekt utförd har han blivit blåst detta är väl en skada då det inte är gratis att serva våra bilar . I detta fall vet man ju inte säkert att servicen inte blivit utförd dock Har en bekant som köpte en mercedes med perfekt service bok när han senare själv efter 500 mil bytte luftfilter eftersom bilen var trög i högre farter var det fullständigt kolsvart och igensatt fast verkstaden enligt bok bytt filter 500 mil tidigare tydlig blåsning jag litar ej på alla verkstäder.
Gällande Trådskaparens bil och inte din kompis Mercedes så tror jag nog inte att verkstaden medvetet fuskat eller åsidosatt servicen, utan bara missat ”Mänskliga faktorn” att nollställa oljelampan men kommit ihåg att nollställa servicelampan då denna inte lyser..
Kvitto samt servicebok korrekt enligt trådskaparen och även den elektroniska serviceboken säger sitt. Men sen har kanske inte den berörda verkstaden har Citroën servicen som auktoriserad verkstad och kommer inte in på Citroën databas för uppdateringar mm mm och då finns inte en elektronisk servicebok helt plötsligt..
Dom flesta, måste nog säga alla auktoriserade bilverkstäder inte vågar fuska med servicearbete idag med tanke på alla inspektioner dom har för att få behålla status som ackrediterad bilverkstad. Man väljer sin verkstad själv och betalar själv sin verkstad då man lämnar in sin dyra bil och då väljer man med omsorg. Skulle aldrig lämna mina bilar till en icke auktoriserad verkstad för just det märket jag ska serva.. Tråkigt att trådskaparen lämnat in bilen på en seriös verkstad, dock utan möjlighet till uppdateringar eller kunnig personal just på bilmärket och råkat ut för en miss.. Sen är det ju så att innan en åtgärd på en annan verkstad så måste verkstaden som utfört arbetet godkänna verkstad/samarbetspartner innan något görs om ersättningskrav kommer att yrkas, inte bara åka in å byta olja o filter innan det. Detta gäller givetvis inte om bärning/försäkringsbolag blir inkopplat..
Och gällande din kompis Mercedes luftfilter.. Kan det vara så att han kört i en miljö där risken för ett täppt luftfilter på 500 mil finns, inte så ovanligt i en skitig miljö..
 
Senast redigerad av en moderator:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Min kompis är pedant och skulle aldrig köra sin bil i skitig miljö själv skulle jag nog aldrig misstänka och granska ett luftfilter efter 500 mil om jag köpt bil hos märkeshandlare med perfekt servicebok.
Det finns ju massa undersökningar av olika motortidningar som påvisar fusk vid service.
Jag skrev ej att detta var ett fall där fusk förekommit men att fusk förekommer och att man blåser kunden då.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag söker ingen medömkan eller annat. En verkstad i Mekonomen kedjan får inte slarva, visst missa kan man helt klart. Men tveka i att erkänna att man missat känns inte ok.
 
Toppen