• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min bil är bäst!

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Missförstå mig rätt, det är väl jättebra att du är nöjd med din bil, liksom att jag är nöjd med min. Jag är bara nyfiken på VAD det är som är en halv mille bättre. VAD är det man får när man betalar över en miljon för en för tex Kabe som man INTE få när man pröjsar 550-600K för en billigare bil, när det är byggt på ungefär SAMMA chassi? Det är det väl inte så märkligt att man förundras över? Sen är det väl inte HELT konstigt att man blir lite taggig när man ganska klart får förklarat för sig att man INTE har nån "riktig" husbil...

Jag gissar att jag aldrig får nåt direkt svar, det är väl känslan eller nåt.
Lite som att köpa en Mercedes istället för en Volvo kanske.
Inte direkt en bättre bil, men avsevärt mer status. ;)

Men som sagt, jag är inte ute efter att klaga på dem som köper "statusbilar", jag helt enkelt bara undrar vad det är man betalar så ohemult mycket mer för. Jag får helt enkelt leva i ovisshet antar jag! :)
In med taggarna igen! Klart du har en riktig husbil:D. Du får inte bli så in i h:e seriös. Men det är mycket riktigt som Krister skriver, (han är f.ö en J-l på att kunna uttrycka sig), man blir äldre, vill ha mer av det götta här i livet och vi 40-talister har som du vet, fått allt gratis och varför inte sätt sprätt på pengarna?
Goda viner, fina bilar, brud.. nej nej, glöm det sista. Men leva livet i en Kabe, de du!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Ja, det var inte så allvarligt menat! :)
Jag förstår ju som sagt att man vill ha det lite bekvämare med tiden, det ifrågasätter jag absolut inte, jag bara undrar VAD det är som kostar!

Men jag har en känsla av att jag inte kommer att bli mycket klokare, så vi får väl bara konstatera att vi är nöjda med våra fina bilar i de prisklasser vi anser oss vara värda! :D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Min bil är bäst!

Nej, jag har inte Googlat. Jag tyckte jag kände igen dig, så jag kikade på dina egna bilder, sedan ledde de till Davidharleyson-sidorna. Men på din nuvarande bild av din husbil, ser man tydligt en bobchop.

Men visst handlar det om samma känsla..., för mig varje fall. Den är inte alltid så lätt att definiera, eller motivera, inte ens för sig själv. Därför tror jag att vi ger den olika namn.

Sen i ditt exempel med HD:n, pekar du faktiskt på exakt samma prisskillnad, procentuellt, som diskuterats här. Alltså är du inte så annorlunda mot andra som är beredda att betala det dubbla..., för "känslan"! :)

Krister N
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Min bil är bäst!

Ok! Sett oss lira nånstans kanske?
Visst är det, som jag också skrev, en ganska omotiverad prisskillnad ja, men det handlar ju fortfarande om avsevärt mindre pengar.
Jag undrar fortfarande bara vad dessa extra x hundratusen kronor ligger i, rent praktiskt. Men som sagt, det lär jag aldrig få veta! ;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Min bil är bäst!

Några grabbar satt i en sandlåda med sina leksaksbilar o.s.v
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Min bil är bäst!

Det finns några saker man bara måste ha ägt någon gång för att riktigt förstå vad som är bäst. De är H-D, Mercedes och Hymer. Det ultimata är givetvis en Hymer byggd på Mercedes med en H-D på släp eller i garaget. Då har man allt som är värt att ha.:D:D:D.
Kabe är säkert ok men det är som att åka japansk custom hoj eller dricka japansk whisky.:) Ok men inte orginalet.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kabe e bäst

Vad det gäller basar så har jag spelat på billigare prylar hela mitt liv och bytt upp mig varetefter. När jag fick råd att köpa en lite äldre USA-Fender så gjorde jag det. En Precision -75:a för knappt 20K. En motsvarande NY tex tysk motsvarighet kostar ungefär lika mycket. Att jämföra den med tex en Rusta-bas för 900:- är ju inte riktigt rättvist eftersom den inte gör samma sak. Instrument kräver lite annat än bilar eller motorcyklar för att fylla sitt syfte.

Jag förstår med andra ord absolut känslan, det är ju inte den jag ifrågasätter.

Härligt att se ännu en Fender-broder =)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Min bil är bäst!

Det finns några saker man bara måste ha ägt någon gång för att riktigt förstå vad som är bäst. De är H-D, Mercedes och Hymer. Det ultimata är givetvis en Hymer byggd på Mercedes med en H-D på släp eller i garaget. Då har man allt som är värt att ha.:D:D:D.
Kabe är säkert ok men det är som att åka japansk custom hoj eller dricka japansk whisky.:) Ok men inte orginalet.

Haha, word!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Min bil är bäst!

HE, HE, så snackar en som inte gillar prestanda, alltså "Bestliner"

Så här ser körglädje ut:rolleyes:
 

Bilagor

  • DPP_0014.jpg
    DPP_0014.jpg
    286,7 KB · Visningar: 1
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Min bil är bäst!

Har en Niesman + Bischoff. och de har en otrolig kvalitet. åtminståne de äldre.
Kvaliteten medför ju också vikt. min bil väger 7,5 ton.
Men de är också mycket dyrare än andra märken. Frågan är om det dyrare priset kan vägas upp av den bättre kvaliteten. Man fixar många småfel för 200000 - 400000 kronor som dessa kostar mer än andra märken. Men köper man begangnad är pris skilnaden inte lika stor förståss.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Min bil är bäst!

Ja, ska vi ändå posta bilder på körglädje då...

227612_10150175471008692_671868691_6982591_6599851_n.jpg
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Kabe e bäst

Missförstå mig rätt, det är väl jättebra att du är nöjd med din bil, liksom att jag är nöjd med min. Jag är bara nyfiken på VAD det är som är en halv mille bättre. VAD är det man får när man betalar över en miljon för en för tex Kabe som man INTE få när man pröjsar 550-600K för en billigare bil, när det är byggt på ungefär SAMMA chassi? Det är det väl inte så märkligt att man förundras över? Sen är det väl inte HELT konstigt att man blir lite taggig när man ganska klart får förklarat för sig att man INTE har nån "riktig" husbil...

Jag gissar att jag aldrig får nåt direkt svar, det är väl känslan eller nåt.
Lite som att köpa en Mercedes istället för en Volvo kanske.
Inte direkt en bättre bil, men avsevärt mer status. ;)

Men som sagt, jag är inte ute efter att klaga på dem som köper "statusbilar", jag helt enkelt bara undrar vad det är man betalar så ohemult mycket mer för. Jag får helt enkelt leva i ovisshet antar jag! :)
Du får aldrig reda på varför.Du vet varför när du köpt en.:music-icon:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Min bil är bäst!

Ja, jag har iaf förstått att det var ett känsligt ämne!
Många ömma tår att undvika! ;)
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Min bil är bäst!

Ajdå, inte får man väl jämföra Mercedes med HD!
MB är ett pålitligt fordon och som följer med utvecklingen... ;)
 
Toppen