• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min bil är bäst!

F

F.d. 2872

Guest
Sv: Min bil är bäst!

Har just köpten en Adria Coral S 670 SLT och den är nog den bästa jag har haft hitintill.
Välutrustad vintewrbil med b.la golvvätme
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Min bil är bäst!

Man kan ju fundera över varför folk byter bil. Gott om kontanter eller har man kanske hittat en bil som är bättre på något sätt.
Tror att efter ett tag med en bil så märker man vissa brister och ssöker en bil som just är i avsaknad av dessa brister. (men tyvärr så märker man rätt snart att den perfekta husbilen har inte byggts ännu):rolleyes:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Skillnaden måste du själv upptäcka.
Och kan du inte det vid en direkt jämförelse, kvittar det ju vilken bil du väljer. :confused:

Bil som bil, eller?

Folkavagn eller RR...Kvittar väl...bil som bil, eller?:cool:

Nu har jag ju inte ÄGT nån Kabe, men har ju varit i dem, kikat på dem osv.
Jag fattar inte vad som gör att Kaben ska kosta runt EN HALV MILJON mer än valfri "budgetbil". Jag menar, chassit kommer ju från samma fabrik. Visst, ett Maxichassi med AL-KO påbyggnad kostar väl 50-100K extra kanske. För övrigt är det ju samma grejer. Det sägs att det ska vara stor skillnad i kvalitet på bodelen. Var då? Jag gissar att det är ädelträluckor och bättre plywood i skåp och väggar på Kaben. Värt 400K? Nä. Det är väl dubbelgolv och vattenburen värme också. Värt 400K? Nä. Det är kanske lite lyxigare lampor, kranar och strömbrytare? Lite blankare bänkskiva? Värt 400K? Nä.

Om jag nu inte är helt ute och cyklar så kan jag inte riktigt begripa vad det är man betalar bortåt 100% MER för på tex en Kabe (det finns ju andra omotiverat dyra märken också) än för en bil i tex Rimors klass.
Att tex det jag nämnt ovan kostar lite mer än de billigare material som används i en budgetbil fattar jag också, men hur jag än räknar så kan jag inte motivera en så absurd mellanskillnad. Är det faktiskt bara märket man får pröjsa för? Det skulle vara jätteintressant om nån faktiskt ville förklara det för mig istället för att bara fnysa och tycka att man är en idiot som inte fattar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Min bil är bäst!

Hej LasseG. Det här är inte lätt men jag provar! Det är sällan en husbilsägare byter till en billigare bil. När vi dessutom kommer upp i åren och får ekonomiska möjligheter lär vi oss snabbt att uppskatta andra värden i våra husbilar. Annan körkomfort, annan värmekomfort, annan boendekomfort, andra materialval, utökade funktioner, mer bekvämlighet, osv, osv. Det är ändå i grunden precis samma utövning som vi gjorde med våra tidigare bilar. Det är nog lite som med viner. Den smaken har också en jäkla förmåga att utvecklas. Det är mycket stor skillnad på att dricka ett bordsvin och ett Amarone-vin. Men båda är rödvin och båda går att dricka.

Jag har aldrig heller ägt en Kabe..., men det är inte omöjligt att jag någon gång gör det! Eller något annat "premiummärke". Dessvärre har jag blivit barnsligt förtjust i Amarone-viner också! Suck. :oops:

Krister N
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Kabe e bäst

Nu har jag ju inte ÄGT nån Kabe, men har ju varit i dem, kikat på dem osv.
Jag fattar inte vad som gör att Kaben ska kosta runt EN HALV MILJON mer än valfri "budgetbil". Jag menar, chassit kommer ju från samma fabrik. Visst, ett Maxichassi med AL-KO påbyggnad kostar väl 50-100K extra kanske. För övrigt är det ju samma grejer. Det sägs att det ska vara stor skillnad i kvalitet på bodelen. Var då? Jag gissar att det är ädelträluckor och bättre plywood i skåp och väggar på Kaben. Värt 400K? Nä. Det är väl dubbelgolv och vattenburen värme också. Värt 400K? Nä. Det är kanske lite lyxigare lampor, kranar och strömbrytare? Lite blankare bänkskiva? Värt 400K? Nä.

Om jag nu inte är helt ute och cyklar så kan jag inte riktigt begripa vad det är man betalar bortåt 100% MER för på tex en Kabe (det finns ju andra omotiverat dyra märken också) än för en bil i tex Rimors klass.
Att tex det jag nämnt ovan kostar lite mer än de billigare material som används i en budgetbil fattar jag också, men hur jag än räknar så kan jag inte motivera en så absurd mellanskillnad. Är det faktiskt bara märket man får pröjsa för? Det skulle vara jätteintressant om nån faktiskt ville förklara det för mig istället för att bara fnysa och tycka att man är en idiot som inte fattar.
Huvudsaken är väl att du är nöjd:) med ditt val. Jag är nöjd med mitt. Varför oroa sig, reta sig eller förundras på oss som väljer KABE? :confused:
Det är helheten som gör Kabe till vad den är, en riktig husbil.;)
Den gamla devisen gäller även här: "Man får vad man betalar för".
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Det skulle vara jätteintressant om nån faktiskt ville förklara det för mig istället för att bara fnysa och tycka att man är en idiot som inte fattar.
Halleluja! Lasse! . . . . . .Halleluja! Det är det som kostar 400K extra!
Sedan finns det några som betalar 400K mer för att de tror att den är "schwensk?"
Men lika lite som Saab Sonet, är Kabe heller inte svensk! Den är "italjensk!", schl...schll.
:rolleyes:Julian
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Huvudsaken är väl att du är nöjd:) med ditt val. Jag är nöjd med mitt. Varför oroa sig, reta sig eller förundras på oss som väljer KABE? :confused:
Det är helheten som gör Kabe till vad den är, en riktig husbil.;)
Den gamla devisen gäller även här: "Man får vad man betalar för".

Missförstå mig rätt, det är väl jättebra att du är nöjd med din bil, liksom att jag är nöjd med min. Jag är bara nyfiken på VAD det är som är en halv mille bättre. VAD är det man får när man betalar över en miljon för en för tex Kabe som man INTE få när man pröjsar 550-600K för en billigare bil, när det är byggt på ungefär SAMMA chassi? Det är det väl inte så märkligt att man förundras över? Sen är det väl inte HELT konstigt att man blir lite taggig när man ganska klart får förklarat för sig att man INTE har nån "riktig" husbil...

Jag gissar att jag aldrig får nåt direkt svar, det är väl känslan eller nåt.
Lite som att köpa en Mercedes istället för en Volvo kanske.
Inte direkt en bättre bil, men avsevärt mer status. ;)

Men som sagt, jag är inte ute efter att klaga på dem som köper "statusbilar", jag helt enkelt bara undrar vad det är man betalar så ohemult mycket mer för. Jag får helt enkelt leva i ovisshet antar jag! :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kabe e bäst

Jag vet inte jag...
Jag kan inte riktigt se hur Kabe kan motivera att deras bilar ska vara ungefär dubbelt så dyra som tex min motsvarande Rimor. VAD exakt är det som är värt ungefär en halv miljon mer?


Ja du Lasse,

Jag väntar fortfarande på att någon fanatiker skall lyckas lista upp exakt vad som är "mer" i en Kabe. Svenskbyggd och vattenburen värme i all ära men..

Sen har jag lite svårt för den där vanliga "man får vad man betalar för" förklaringen som används till allt möjligt som kostar pengar..
Visst, det är sällan man får mer än vad man betalar för men det är tyvärr alltför ofta man betalar för mer än man sen får.

Ett högt pris är inte samma sak som hög kvalitet.

Nämnde jag att jag inte har en Kabe?:D


Jag behöver väl inte förtydliga att jag retas lite?;)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Ett högt pris är inte samma sak som hög kvalitet.

Nämnde jag att jag inte har en Kabe?:D


Jag behöver väl inte förtydliga att jag retas lite?;)


Roger! Ditt inlägg gälls inte eftersom du kör ett budgetmärke..., här pratar vi premiummärke.., som ex LMC och Amarone! :D

Krister N
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Min bil är bäst!

Man skulle också kunna se det så här:
De som redan har en Kabe har inget mer att fröjda sig över, de är redan i "himmelriket"!
Alla vi andra som inte har en Kabe har fortfarande något att se fram emot? Kanske? Eller?:cool:
Men nog håller jag med trådskaparen. Min bil är helt klart bäst :) (än så länge!)
Julian
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kabe e bäst

Huvudsaken är väl att du är nöjd:) med ditt val. Jag är nöjd med mitt. Varför oroa sig, reta sig eller förundras på oss som väljer KABE? :confused:
Det är helheten som gör Kabe till vad den är, en riktig husbil.;)
Den gamla devisen gäller även här: "Man får vad man betalar för".

Egentligen vill jag inte blanda mig i debatten, men min lilla undran; "varför måste Kabe-ägare hela tiden försvara sitt val av husbil"?

Gunnar /medlem som tycker att var och en kan väl få vara lycklig med sitt val!
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Kabe e bäst

Skillnaden????
Köper du KABE får du en HUSBIL!:D

Det var det sannaste som skrivits på länge.

Som sagt när vi köpte våra första nya tyska husbilar....
Det är mycket som skiljer, inte bara prislappen...
- Vi fick köpa till madrasser till sängen, det ingick inte, ännu mindre ett överkast
- Jag fick börja montera hyllor lite varstans i bilen, fanns inte det minsta i den vägen till någonting
- Varför finns inte plattvärmeväxlare
- Jag skar sönder mig på händerna av vassa kanter när jag lastade in möblerna
- Gråvattenavloppet var ett hål rakt ned över bakaxeln mitt under bilen
- Vid körning på autobahn i regnväder lät det som vattnet rann i en fors inne i bilen, hörs knappt ingenting i Kaben.
- Ett skynke framtill att dra för, nu har jag en tjock Gore Tex matta
- Inga extra värmepaket för midvinternattens kyla
- Ingen samkörning av batteri mellan bodel och motor
- Trånga utrymmen att stuva möbler i
- Ingen värme gråvattentanken för den kalla årstiden
Detta var bara lite av den tyska kvalité och prisättning som jag mötte. Skulle jag kompletterat min fem hundra tusen kronors bil med det jag ville ha hade den blivit dyrare än Kaben var 2006.
Säkert har tyska bilar blivit mycket bättre än de var då, men jag blev besviken just då. Mvh Matts Torebring
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kabe e bäst

Missförstå mig rätt, det är väl jättebra att du är nöjd med din bil, liksom att jag är nöjd med min. Jag är bara nyfiken på VAD det är som är en halv mille bättre. VAD är det man får när man betalar över en miljon för en för tex Kabe som man INTE få när man pröjsar 550-600K för en billigare bil, när det är byggt på ungefär SAMMA chassi? Det är det väl inte så märkligt att man förundras över? Sen är det väl inte HELT konstigt att man blir lite taggig när man ganska klart får förklarat för sig att man INTE har nån "riktig" husbil...

Jag gissar att jag aldrig får nåt direkt svar, det är väl känslan eller nåt.
Lite som att köpa en Mercedes istället för en Volvo kanske.
Inte direkt en bättre bil, men avsevärt mer status. ;)

Men som sagt, jag är inte ute efter att klaga på dem som köper "statusbilar", jag helt enkelt bara undrar vad det är man betalar så ohemult mycket mer för. Jag får helt enkelt leva i ovisshet antar jag! :)

Men Lasse! Var är känslan? Förståelsen för andras känsla. Du verkar själv ha en väl utvecklad känsla. Du har en fin husbil men framförallt åker du på en riktigt fräck HD, en sk "bobchop", du spelar bas..., på en Fender. I båda fallen finns betydligt prisbilligare alternativ. Tror dock inte du skulle trivas med det! Känslan är viktig..., inte bara för proffs! :)

KK
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Det var det sannaste som skrivits på länge.

Som sagt när vi köpte våra första nya tyska husbilar....
Det är mycket som skiljer, inte bara prislappen...
- Vi fick köpa till madrasser till sängen, det ingick inte, ännu mindre ett överkast
- Jag fick börja montera hyllor lite varstans i bilen, fanns inte det minsta i den vägen till någonting
- Varför finns inte plattvärmeväxlare
- Jag skar sönder mig på händerna av vassa kanter när jag lastade in möblerna
- Gråvattenavloppet var ett hål rakt ned över bakaxeln mitt under bilen
- Vid körning på autobahn i regnväder lät det som vattnet rann i en fors inne i bilen, hörs knappt ingenting i Kaben.
- Ett skynke framtill att dra för, nu har jag en tjock Gore Tex matta
- Inga extra värmepaket för midvinternattens kyla
- Ingen samkörning av batteri mellan bodel och motor
- Trånga utrymmen att stuva möbler i
- Ingen värme gråvattentanken för den kalla årstiden
Detta var bara lite av den tyska kvalité och prisättning som jag mötte. Skulle jag kompletterat min fem hundra tusen kronors bil med det jag ville ha hade den blivit dyrare än Kaben var 2006.
Säkert har tyska bilar blivit mycket bättre än de var då, men jag blev besviken just då. Mvh Matts Torebring

Ja, där har du ju iaf ett antal faktiska exempel, även om nästan allt det finns på min "billiga" husbil också. Jag säger ju inte att det inte är skillnad, bara att prisskillnaden är omotiverat hög.

Men, för diskussionens skull, lite mer exakt vad skulle du ha fått komplettera din femhundratusenkronorsbil med för att få den dyrare än en Kabe 2006? Det bör väl DÅ ha handlat om iaf runt 300K?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kabe e bäst

Men Lasse! Var är känslan? Förståelsen för andras känsla. Du verkar själv ha en väl utvecklad känsla. Du har en fin husbil men framförallt åker du på en riktigt fräck HD, en sk "bobchop", du spelar bas..., på en Fender. I båda fallen finns betydligt prisbilligare alternativ. Tror dock inte du skulle trivas med det! Känslan är viktig..., inte bara för proffs! :)

KK

Aha, har vi Googlat? ;)

Visst förstår jag känslan, fattas bara!

När det kommer till H-D så är det absolut ingen vidare kvalitet, det har det aldrig varit! Min hoj har jag, som alla hojar jag haft, byggt själv. Jag har oftast använt budgetprylar, mest begagnat. Min första H-D-chopper med Evo-motor byggde jag 99-00, den gick på totalt ca 70K. De flesta som byggde samtidigt hamnade på det tredubbla eftersom dom ville ha lite extra "bling". Visst har du rätt i att man får betala för märket, en beggad std H-D ligger väl på runt 100-120K, en motsvarande japscustom kostar kanske 50-70K. Stor skillnad, visst, men inte en halv miljon! Jag åkte för övrigt på en gammal Trajja i många år innan jag fick tillfälle att köpa en beggad H-D till bra pris.

Vad det gäller basar så har jag spelat på billigare prylar hela mitt liv och bytt upp mig varetefter. När jag fick råd att köpa en lite äldre USA-Fender så gjorde jag det. En Precision -75:a för knappt 20K. En motsvarande NY tex tysk motsvarighet kostar ungefär lika mycket. Att jämföra den med tex en Rusta-bas för 900:- är ju inte riktigt rättvist eftersom den inte gör samma sak. Instrument kräver lite annat än bilar eller motorcyklar för att fylla sitt syfte.

Jag förstår med andra ord absolut känslan, det är ju inte den jag ifrågasätter.

Om NÅN bara kunde säga att "jag betalar x hundra tusen just bara för känslan och inte mycket annat" så skulle jag förstå helt och fullt, men det konstiga är att de flesta försöker framhålla att vissa märken är 500K BÄTTRE än andra utan att kunna redovisa VAD som är bättre.

Jag vill alltså inte förringa någons val eller klanka ner på någon, jag är bara på riktigt nyfiken.

Sen måste jag kanske påpeka att den här tråden från början hette "Kabe är bäst", vilket föranledde min skepsis! ;)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Min bil är bäst!

Härlig triller.......så fortsätt, så jag har nåt att skratta åt i morgon också:D
 
Toppen