• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Sluta med skitsnacket nu, vad vi BÖR göra för miljön och vad som är lagstadgat (regler) är olika saker, så vilka regler pratar du om nu ??

I Borås kommun är det så vitt jag vet FÖRBJUDET att tvätta bilen på gator o garageuppfarter.detta kallar jag för en REGEL.
Varför BÖR vi inte följa dessa regler, undras?????
Ang " skitsnack" så tycker jag nog att det finns en o annan som borde få truten skrubbad med rotborste, men de är ju en annan historia.
Hejs
Claes 105
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Och som jag sa tidigare så finns det ingen lag som förbjuder biltvätt, däremot så har vissa (eller kanske till och med många) kommuner lagt egna begränsningar eller på vad som är tillåtet.

Förbud är det inte, men begränsat lokalt kan det vara.

Frågan kvarstår, vad gäller för gråvatten (som tråden handlande om ursprungligen)

PS : googlade på Borås komun och nej det är INTE förbjudet hos er heller, däremot så rekommenderar man folket till att inte tvätta hemma........ så fakta framför eget troende annars vidhåller jag skitsnack, även om jag riskerar rotborsten ;)
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ok, faktan om mängden som kommer från biltvätt hittad du vart ?

På min gata är det minst 15 av 10 som tvättar bilarna på garageuppfarten...
Hälften har 2 bilar och kör så det ryker med högtryckstvätten helst på lördag fm :mad:

Kanske därför vi skaffade husbil så man kan åka ifrån eländet.

Du kan ju räkna ut själv hur mycket skit det blir 15 x 54 upphöjt i ...

Bosse
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

På min gata är det minst 15 av 10 som tvättar bilarna på garageuppfarten...
Hälften har 2 bilar och kör så det ryker med högtryckstvätten helst på lördag fm :mad:

Kanske därför vi skaffade husbil så man kan åka ifrån eländet.

Du kan ju räkna ut själv hur mycket skit det blir 15 x 54 upphöjt i ...

Bosse

Så otrooooooligt anti PK då :twitcy:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Jo jo, "hittepåsiffror" är fina dom :D

Folk, jag är inget mijösvin. Jag tömmer mitt gråvatten där jag ska, och tvättar oftast bilen i biltvätt, använder "gröna produkter" när jag kan, sorterar sopor m.m men jag är allergisk mot alla påståenden om regler och konsekvenser utan att det är sant eller att man kan visa på bakgrundsfakta.

That's why ..... :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Och som jag sa tidigare så finns det ingen lag som förbjuder biltvätt, däremot så har vissa (eller kanske till och med många) kommuner lagt egna begränsningar eller på vad som är tillåtet.

Förbud är det inte, men begränsat lokalt kan det vara.

Frågan kvarstår, vad gäller för gråvatten (som tråden handlande om ursprungligen)

PS : googlade på Borås komun och nej det är INTE förbjudet hos er heller, däremot så rekommenderar man folket till att inte tvätta hemma........ så fakta framför eget troende annars vidhåller jag skitsnack, även om jag riskerar rotborsten ;)
Är inte miljöbalken en lag ?????????
Hejs
Claes 105
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Men snälla Claes, när ska du ge dig......har du läst den ?
Miljöbalken förbjuder INTE biltvätt......
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Jo jo, "hittepåsiffror" är fina dom :D

Folk, jag är inget mijösvin. Jag tömmer mitt gråvatten där jag ska, och tvättar oftast bilen i biltvätt, använder "gröna produkter" när jag kan, sorterar sopor m.m men jag är allergisk mot alla påståenden om regler och konsekvenser utan att det är sant eller att man kan visa på bakgrundsfakta.

That's why ..... :rolleyes:

Med lite vilja går det mesta, miljöbalken är solklar ingen regel utan lag.
Konsekvenserna är kända, vi behöver inte upprepa dem de flesta förstår tom jag...
Fakta!
När jag vill se vad det är för väder drar jag upp rullgardinen, tittar inte på väderrapporten...
Angående siffror så vet vi vad som händer med miljön, inget är nytt under solen...
Räkningen kommer fast vi kanske slipper att betala.

Bosse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Tror inte problemet är att folk inte förstår, snarare så att man inte vill....

Töm gråvattnet på en väl dränerad grusbädd, inte i ett öppet vattenförande dike eller dagvattenbrunn. Använd miljömärkta produkter.

Är det svårt?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Men snälla Claes, när ska du ge dig......har du läst den ?
Miljöbalken förbjuder INTE biltvätt......

O.K kör du efter dina regler så kör jag efter miljöbalkens, så får vi båda ta konsekvenserna av våra handlingar.
Gonatt
Claes 105
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Om man nu skall vara så miljösmart hur kan man då ha husbil över huvudtaget, den står väl knappast still. Den användes väl i nästan 100% för nöjes skull, det blir väl bäst om man tar cykel på semestern, vintertid är det väl sparkstötting som är mest miljövänliga.
För egen del försöker jag tänka mig för när jag handlar att det skall vara vettigt, när jag kör håller jag igen lite för att skona miljön. Men jag vill den korta tid vi har här på jorden ändå kunna se mig omkring på ett bekvämt och trevligt sätt därför åker vi husbil, men undviker t.ex. att som så många andra sitta i en flygmaskin i 10 timmar för att komma till Thailand. Tömmer toan och gråvatten på för stunden bästa möjliga plats tvättar bilen gör jag faktiskt på min egen tomt för närmaste plats till tvätt av bilen är annars 5 mil hemifrån verkar knappast så smart med den resan här i kommunen vet jag inte att det finns någonstans att tvätta. Det är väl också så att båtägare är ett större problem där går väl det mesta både grå och svart vatten direkt ut i sjön.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

O.K kör du efter dina regler så kör jag efter miljöbalkens, så får vi båda ta konsekvenserna av våra handlingar.
Gonatt
Claes 105

Du har fel Claes, det är inte mina regler.
Gå in på din egen kommuns hemsida och läs (jag gjorde det nyss och du får tvätta på gatan du också)
Sedan som jag sagt tidigare så är det en annan sak vad man bör göra för miljön, men det är inte det samma som en lag eller regel.

Såhär står det på min egen kommuns hemsida, särskilt svårt att förstå tycker jag inte det är

Det finns inga detaljerade krav som reglerar hur och var man ska tvätta sin bil. De allmänna hänsynsreglerna i miljöbalken utgör en grund. Enligt dem ska man alltid göra allt man kan för att göra påverkan på miljön så liten som möjligt. Det kan man till exempel göra genom att använda de mest skonsamma bilvårdsprodukterna.

Jag vet vad lagen säger och jag följer den, så nu lägger jag ned detta så nu får ni "tjata" vidare själva på varandra :)

Over and out ;)
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ingen idè att tvätta husbilen man bara förstör lacken. :rolleyes::D:D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Utmärkt inlägg Rollet!

Så sakligt, så realistiskt och så väl placerat i en totalsyn på hur man lever och bör leva!

Om alla gjorde och tänkte så, så skulle vi säkert kunna åstadkomma mycket positivt för vår jord!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

här kommer jag ock ber om ursäkt,,det finns ingen generell lag,,men olika kommunala bestämmelser,,men ja själv får inte tvätta på min tomt,,det leder till polisanmälan,,kommun värnar om grundvattnet,,det finns enstaka hushåll som får sitt dricksvatten från mark,,


sen tycker ja att man kan jämföra husbil-annat boende, ingen skulle väl komma på tanken att skicka ut sitt gråvatten än i de övriga avloppet,,


det kanske e därför vi har en tank i bilen som ska samla upp det,ock en sluten sådan:p ock en annan till svartvattnet,,


,annars har vi ju stora problem med vikten,,varför inte ta bort tanken,:D,då har vi ju 100kg-liter bättre lastförmåga,,det leder mej osökt till puttgarden,, då skulle man få med sej t,ex 99 liter vodka o en cola,,f-n,,man måste ju ha nåt att blanda med:D

ja letar efter en tidigare #miljöpolicy#som ja inte hittar här på forumet,,med kloka ord som sänder lite eftertanke,,tack för ordet,,
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Det finns en del motsägelser i hela den här lagstiftningen/regelsystemet. En nästan otrolig rädsla för gråvatten/biltvätt samtidigt som jag när jag bodde på Öland hade egen borrad brunn och infiltration av avloppsvatten såväl disk som toa vatten. Hur går detta ihop? Skjuter inte kommunerna över målet när de förbjuder biltvätt på gatan eller på gräset bredvid huset om det finns någon som har egen brunn. Så har vi bönderna som sprider gödsel och kiss från årsproduktionen av flera tiotals kossor och grisar samtidigt som det i grannskapet finns flera brunnar. Jag tycker hela diskussionen gått över styr, ingen rim och reson vad gäller farligheten. Att sedan kommunens miljökontor kan bestämma vad som helst är en helt annan sak.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Men en infiltration är ju just vad som är avsett för att bryta ned gråvatten!!
Infiltrationen finns ju för att inte bad, disk och tvättvatten ska hamna direkt i ett öppet vattendrag!
Förbudet mot biltvätt på gatan är ju för att det annars rinner rakt ut i dagvattensystemet!
Naturen mår bäst av att gråvattnet hamnar i antingen ett infiltrationsavlopp eller rakt ned i en dränerad grusyta och inte ner i dagvattenbrunnar!

Naturligtvis så tömmer man ju i första hand sitt gråvatten på där för avsedda platser, s.k. tömningsstationer. När detta inte är möjligt kan man tappa det på en väl dränerad yta, men naturligtvis inte på en ställplats, och naturligtvis inte öppet inför andra människor, då det kan uppfattas som att man tömmer ut avlopp.
När vi var i Norrland var det varken tätt mellan campingplatser eller tömningsstationer. Man kan ju naturligtvis inte köra 10 mils omväg för att tömma sitt gråvatten. Vi stannade till på platser där vi hittade en rejäl grusyta med grovt material. Såg till att inte vattnet rann över ytan, utan att det absorberades direkt. Inget öppet dike i närheten och ingen annan där.
När vi lämnade platsen syntes inget och det luktade dessutom inget eftersom vi såg till att tömma på en sådan yta där vattnet gick rakt ned i marken och inga pölar bildades.
Hemma på gården tömmer vi det på gräsmattan, det luktar bara när man tömmer, sen känns inget.

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

en bra debatt,,absolut,,de får plats lite ironi:p:p:p
viktigt,,kommuner o myndigheter ställer villkoren,,vi följer väl dom får man hoppas,,de är mycke lättare att hjälpa till om man är överens,,
farligt eller inte farligt,,ja bryr mej inte,,ja försöker bara följa dom regler som gäller,,
undrar hur de gått med ugglarp?kanske de sista för min del,,
trevlig helg önskar ja alla miljöexperter:D,nu blir de surströmming,haha,,:D:D
 
Toppen