• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

T

Teddi

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Okej... berätta varför?

Gråvatten: tvättvatten men lite diskmedel ev tandkräm mm. Eller vad har ni i ert gråvatten som inte jag har?
Dagvatten: Urlakning av hundskit, lämningar av bilavgaser, surt nerfall från himlen, rester från bildäck och asfalt efter dubbarna slitit upp vägen.... You name it..

Vad är skillnaden?

urlakning av hundskit? visst,,de finns många hundägare som inte plockar upp,,bilavgaser,,ofrånkomligt,,
surt nedfall,,inte mycke att göra åt,,dubbförbud kommer också ,,i varje fall i stadskärnor,,

så svaret blir från min del inget alls,,ja lägger inte det här för ja ger inte dej nöjet att plocka bort det:D:D
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Besvarar tyvärr fortfarande inte min fråga varför det inte är OK att tömma gråvatten (om det just är gråvatten) i en dagvattenbrunn. Det måste finnas ett motiv varför? Att vara PK (= Politiskt Korrekt) duger inte :)

Personligen har jag inget problem med tömning eftersom jag har en egen tömningsplats men jag tänker lite vidare ... på dom som har problem att bli av med gråvattnet. För egentligen är det inget problem om man förstår vad man gör.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Stäng tråden innan det spårar ur ännu mer som detta ämne oftast gör, dumt att skapa osämja mellan medlemmar och få infarkt på ålderns höst.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Stäng tråden innan det spårar ur ännu mer som detta ämne oftast gör, dumt att skapa osämja mellan medlemmar och få infarkt på ålderns höst.

Är det inte bättre att fakta eventuellt kommer fram? Vad är det som är OK eller inte? Verkligheten är faktabaserad, diskussioner i forum är det inte alltid. Mycket tro och tyckande... dessutom mycket TRO vad som är rätt eller inte
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Okej... berätta varför?

Gråvatten: tvättvatten men lite diskmedel ev tandkräm mm. Eller vad har ni i ert gråvatten som inte jag har?
Dagvatten: Urlakning av hundskit, lämningar av bilavgaser, surt nerfall från himlen, rester från bildäck och asfalt efter dubbarna slitit upp vägen.... You name it..

Vad är skillnaden?

Jo i gråvattnet finns det fosfater och en del annat kemikaliejox. När detta hamnar i en dagvattenbrunn så rinner det rakt ut i ett öppet vattendrag. När dessa fosfater och kemikalier hamnar i ett öppet vattendrag bryts dom inte ner, eller rättare sagt, det tar oerhört mycket längre tid för aktiva bakterier att bryta ner dessa ämnen i vatten. Hamnar det istället i en markbädd av grus, så bryts de flesta ämnena ner betydligt snabbare. I en grusbädd är det mörkt och relativt luftigt. Där trivs många nyttiga bakterier som bryter ned de flesta fosfater.
Problemet med fosfater i öppna vattendrag är som bekant övergödning. Vissa alger kan "äta" fosfaterna som dom är, och förökar sig då explosionsartat och kväver allt annat.
Dessutom innehåller både många diskmedel, schampo, balsam och duschtvålar en hel del mycket miljögiftiga ämnen som bland annat sätter fortplantningsförmågan på vattenlevande organismer ur spel. Det fordras ganska små mängder för att dessa organismer ska drabbas.
Dessa ämnen är naturligtvis lika miljöfarliga oavsett vart i naturen de hamnar, men hamnar de i marken är det något lindrigare för de organismer som drabbas. Det värsta är när de hamnar i öppet vatten.

Vad kan man då göra åt saken? Jo, använd till att börja med bara miljömärkta produkter. Köp produkter märkta med Naturskyddsföreningens symbol, gladan. De har allra högst krav på innehållet. Svanen är fjärran ifrån. Använd inte tandkräm med Triclosan, kolla innehållsförteckningen! Och töm inte i öppet dike eller dagvattenbrunnar.

Det är beklämmande hur en del av er här resonerar angående utsläpp i naturen, och hur man själv svär sig fri från ansvar för att andra beter sig värre. Det är rent bedrövligt att höra, vuxna människor, till och med uppkomna i vad jag trodde en klokare ålder.

/Ludde
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Det är beklämmande hur en del av er här resonerar angående utsläpp i naturen, och hur man själv svär sig fri från ansvar för att andra beter sig värre. Det är rent bedrövligt att höra, vuxna människor, till och med uppkomna i vad jag trodde en klokare ålder.

/Ludde

Ja Ludde du har så rätt , hur man än vänder sig så har en del arslet fram...eller bak... eller...

Bosse
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ludde har naturligtvis rätt i sak, men den ursprungliga frågan är egentligen vad som är skillnad på att släppa ut gråvatten i avloppet jämfört med biltvätt.
Vad man BÖR göra för att bevara moder jord är inte automatiskt de samma som vad som är lagstadgat, även om det är behjärtansvärt.

Biltvätt hemma på gården är INTE förbjudet om än olämpligt, så vad gäller då för gråvatten ?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Aha... du menar så

Nu säger jag så här: Hur mycket fosfater finns i min gråvattentank när jag tömmer den? Kanske 80 (max) liter vatten. Vi pratar inte om tvättmedel utan om diskmedel. Dessutom är det förbud mot fosfater i diskmedel sen 1/7 2011 (regeringsbeslut). BTW fosfat verkar bara finnas i maskindiskmedel.

Så fortfarande.. vad är problemet?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Men alltså, biltvätt i dagvattenbrunnar är precis lika illa som gråvatten i dagvattenbrunnar!

Biltvätt och gråvatten hemma på gården som rinner ner i marken är naturligtvis skonsammare mot miljön än biltvätt och gråvatten i dagvattenbrunnar!

Men man kan ju göra det ännu skonsammare mot naturen genom att använda miljömärkta produkter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Aha... du menar så

Nu säger jag så här: Hur mycket fosfater finns i min gråvattentank när jag tömmer den? Kanske 80 (max) liter vatten. Vi pratar inte om tvättmedel utan om diskmedel. Dessutom är det förbud mot fosfater i diskmedel sen 1/7 2011 (regeringsbeslut). BTW fosfat verkar bara finnas i maskindiskmedel.

Så fortfarande.. vad är problemet?

Jo du...om alla resonerar som du så är det en betydande mängd miljöfarliga ämnen som hamnar i våra öppna vattendrag.
Diskmedlet är väl det minst miljövidriga, schampo, tandkräm och duschtvål är värst.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Jo du...om alla resonerar som du så är det en betydande mängd miljöfarliga ämnen som hamnar i våra öppna vattendrag.
Diskmedlet är väl det minst miljövidriga, schampo, tandkräm och duschtvål är värst.

Snälla ... vi pratar om 40 till 80 liter gråvatten. När det regnar som det gjort i sommar får dagvattenbrunnarna ta hand om 100-tals liter per minut av urlakade ytsubstrakt dvs det som bilar och och människor lämnat på backen. Man måste ha perspektiv. Ett 'normalt' gråvatten i en HB känns tämligen harmlöst i jämförelse. Men jag kan ju ha fel :wink:
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

I miljöbalken finns regler om att alla som tänker göra något som kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (t ex tvätta bilen)
ska förebygga och hindra att sådan skada sker. Lagen säger också att alla ska undvika att använda sådana kemiska produkter som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön,
om de kan ersättas med mindre farliga produkter.

Tvättvattnet innehåller bla kadmium, zink, krom, nickel, bly, koppar, tensider, olja och bränslerester.
Vi är skyldiga att se till att det förorenade vattnet som uppkommer när vi tvättar bilen inte medför en olägenhet för människors hälsa eller miljön...

Tungt ansvar vilar på oss att inte pissa i Missisippi...

Bosse
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

I miljöbalken finns regler om att alla som tänker göra något som kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön (t ex tvätta bilen)
ska förebygga och hindra att sådan skada sker. Lagen säger också att alla ska undvika att använda sådana kemiska produkter som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön,
om de kan ersättas med mindre farliga produkter.

Tvättvattnet innehåller bla kadmium, zink, krom, nickel, bly, koppar, tensider, olja och bränslerester.
Vi är skyldiga att se till att det förorenade vattnet som uppkommer när vi tvättar bilen inte medför en olägenhet för människors hälsa eller miljön...

Tungt ansvar vilar på oss att inte pissa i Missisippi...

Bosse


Det är bra. Ställer allt i ett klart perspektiv. Med så mycket skit i tvättvattnet (pratar vi om utsläppet från en biltvätt eller?? ) så måste vi nog sluta med avlopp fån bostäder över huvud taget :)

Kanske missuppfattade budskapet :D
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Aha... du menar så

Nu säger jag så här: Hur mycket fosfater finns i min gråvattentank när jag tömmer den? Kanske 80 (max) liter vatten. Vi pratar inte om tvättmedel utan om diskmedel. Dessutom är det förbud mot fosfater i diskmedel sen 1/7 2011 (regeringsbeslut). BTW fosfat verkar bara finnas i maskindiskmedel.

Så fortfarande.. vad är problemet?

80 liter x 70 000 husbilar blir en j...la massa skitvatten, men som jag påpekade i ett tidigare inlägg, en del människor har en viss förmåga att göra egna regler som passar en själv, istället för att följa dom som redan finns.
Börjar så smått tappa tron på att vi får rätsida på dylika problem ju fler inlägg jag läser här på forumet, tråkig utveckling som man ser efter 37 år som husbilsåkande.
Tack för ordet o Hejs från ett regnigt Kroksjön.
Claes 105
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Det är bra. Ställer allt i ett klart perspektiv. Med så mycket skit i tvättvattnet (pratar vi om utsläppet från en biltvätt eller?? ) så måste vi nog sluta med avlopp fån bostäder över huvud taget :)

Kanske missuppfattade budskapet :D

Varje år hamnar 2 000 ton olja (TVÅTUSEN TON) och över fem ton gifter och tungmetaller i dagvattenbrunnar och vattendrag. En stor del av det utsläppet beror på att många svenska bilägare tvättar bilen hemma och inte på biltvättar.

Det kallar jag inte att pissa i Mississippi... det kallas att sk..a i det blå skåpet...

Bosse
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

en del människor har en viss förmåga att göra egna regler som passar en själv, istället för att följa dom som redan

Nu får det vara nog med skitsnacket, vad vi BÖR göra för miljön och vad som är lagstadgat (regler) är olika saker, så vilka regler pratar du om nu Claes ??

Som sagt tidigare....... Vad man BÖR göra för att bevara moder jord är inte automatiskt de samma som vad som är lagstadgat, även om det är behjärtansvärt.
Biltvätt hemma på gården är INTE förbjudet om än olämpligt, så vad gäller då för gråvatten ?
 
Toppen