• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

D

Deleted member 11118

Guest
Om jag står utanför mitt hus och tvättar bilen, så rinner vatten och tvättmedel (för bilar) ner i en brun. Om jag tömmer spillvatten från husbilen rinner det ner i samma brun. Många tvättar säkert bilen hemma vid. Vad är det då för skillnad att olika sorters vatten rinner ner i en brun. Ingen säger något om biltvätt men ser man vatten som kommer underifrån husbilen blir alla upprörda. Bara en fundering.
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Står du hemma på gatan så är det risk att dina rengöringsmedel rinner ner i en dagvattenbrunn, för att sedan komma ut i något vattendrag.
Bäst är om du kan vara i en riktig tvätthall, där man har speciell utrustning som tar om hand om kemikalierna.
från Biltvätt för hand

Mvh
Jes
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Det är faktiskt FÖRBJUDET att tvätta bilen " hemma" o låta vattnet rinna ner i gråvattenbrunnar,etc.
Skulle tänka mig att samma förbud gäller för sk gråvatten.

Hejs
Claes 105
Ps. Men det är väl med detta som med så mycket annat, dvs man gör egna regler som passar en själv!!!!!
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

och en till:
Bor du långt ifrån en bra tvättanläggning?
Då kan det vara acceptabelt att utföra enstaka, lättare tvättar hemma, om du beaktar följande råd:
Kontrollera att du är långt från enskilda vattentäkter och att du inte befinner dig inom vattenskyddsområde!
Ställ bilen på gräsmattan (grusplan i andra hand).
Tvätta med miljöanpassade bilschampon. Mikroorganismer i marken kan då bryta ner en del av ämnena innan de når grundvatten och ytvatten.
Använd inte avfettningsmedel, inte ens miljöanpassade.
från Biltvätt - Miljöförvaltningen
Mvh Jes
 
F

F.d. 6866

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

"Fordonstvätt:

Det är enligt miljöbalkens regler inte tillåtet att tvätta bilen hemma på uppfarten eller på gatan. När du tvättar bilen rinner det smutsiga och miljöfarliga vattnet, direkt med dagvattnet, ut i våra sjöar och vattendrag.

Dagvattenbrunnarna är inte kopplade till reningsverket och deras funktion är att ta hand om regn- och smältvatten, inte förorenat vatten från biltvätt.

När man tvättar bilen frigörs förutom själva smutsen som i sig innehåller miljöfarliga ämnen även olja, metaller, gummirester etc. från fordonet. Utöver det är även tvättmedlet och inte minst avfettningen många gånger mycket giftiga för vattenlevande organismer.

Åk i stället till en biltvätt som är gjord för ändamålet. Där går tvättvattnet med spillvattenledning till reningsverket. Dessa anläggningar är utrustade med oljeavskiljare och eller reningsverk som tar hand om oljan och en hel del av metallerna.

Vill man ändå tvätta bilen hemma kan man göra det på gräsmatta eller grusyta på sin fastighet där vattnet kan rinna ner genom marken. Detta gäller dock bara för lätt sommartvätt med ett svagt rengöringsmedel och utan avfettningsmedel. Har du eller grannen en enskild brunn för vatten är tvätt av fordon på fastigheten inte alls lämpligt. "

Så skriver en kommun och jag tror de flesta kommuner har liknande inställning.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Undrar hur miljöaspekten står sig om man jämför det troligen ganska lilla antal utsläpp i form av gråvatten/tvättvatten som sker jämfört med de avgaser våra tusentals husbilar släpper ut under för det mesta ren nöjeskörning...

Mygg och kameler? ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

så rätt så rätt lasse,,myggen dom sväljer vi,,men våra husbilar till # kameler,,#:D en #sönderskattad#sysselsättning inom sin tid,,en #bäst före#datum som kan komma fortare än man anar,,

strunt i de! de e ju bara ja som tror de!!:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Och tänk på alla kväveföreningar(gödsel) som sprids på åkrarna för att öka avkastningen per areal. Huvuddelen hamnar förr eller senare i vattendrag, sjöar och havet.
Kruxet är att viss miljöpåverkan godtas utan vidare och andra utsätts för typ "straffbeskattning".
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Undrar hur miljöaspekten står sig om man jämför det troligen ganska lilla antal utsläpp i form av gråvatten/tvättvatten som sker jämfört med de avgaser våra tusentals husbilar släpper ut under för det mesta ren nöjeskörning...

Mygg och kameler? ;)

Klart, lite svartvatten är vel inget problem heller, se på hur mycket flyget förutrenar:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Problemet är tyvärr att de som ser ett "utsläpp" från en husbil antar att det är frågan om en toalettömning, även om det skulle vara en färskvattentömning.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Problemet är väl att det alltdid kommer att bli ett problem så länge några inte kan sköta sig...hur man än vänder sig så har man arslet bak !
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Vi har alltid tvättat bilarna hemma, vattnet rinner ut på marken elr gräsmattan. Att åka 4 mil för att tvätta bilen och sen åka 4 mil hem igen finns inte på kartan.
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Hej på er.
När man läser vad ni skriver så kan man tro att det är totalt okunniga människor som uttalar sig. Man kan väl inte försvara ett miljöbrott genom att bagatellisera ett annat.
SKÄRPNING!!!!!!:confused:

Ta reda på vad som gäller! Tro inte så mycket.

Masse:music-icon::music-icon:
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ta reda på vad som gäller! Tro inte så mycket.

Och liknande torpeder mid skeps utan fakta är totalt värdelösa och bara irriterande, vet du något som kan tillföra en debatt fakta så kom med det :confused:

PS:tvättar glatt bilarna hemma på grusgången ;)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

tänk att man är så dåligt informerad,,enligt lag e de förbjudet att vaska bilar på tomten,,ock på gatan,,ock på gräsmattan,, de finns anläggningar med s.k. avskiljare,,
där får vi tvätta,,en granne kan ha sin råvattenbrunn alldeles intill,,som ex,,
men om vi nu är så lite miljömässiga så har vi nog dom problem vi förtjänar,,vi kanske kan skita direkt på gatan,,så slipper ju vi tömma tanken i ett dike,,:p
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Där har du fel teddi och ni andra som åberopar lagbrott
Det finns ingen lag som förbjuder biltätt hemma, däremot har många kommuner infört begränsningar.
Jag påstår inte det är nyttigt för naturen, men förbjudet i lag det är det banne mig inte. (Läs miljöbalken ni som tvivlar)

Lagtexten säger typ att om det är mer än 5 fordon per dygn (eller ett tyngre fordon per dygn) så gäller särskilda krav.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

I våran kommun finns inget förbud mot biltvätt på "uppfart", sen kan man ju fundera på vad all "skit" på bilen kommer ifrån, just det från vägen!!! så vad är problemet om det rinner ned i gatubrunnen "via" bilen kontra regnvattnet, problemet skulle ju kunna vara tvättmedlet, men det finns ju miljövänliga sådana.
Det är min åsikt!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

På min gata finns ingen dagvattenbrunn och jag tvättar både personbil och husbil hemma. Det finns dessutom ingen specifik dagvattenledning utan allt vatten (avlopp och dränering) från fastigheten går i samma 150 mm pipa till reningsverket. Bra.. eller hur?
När man tvättar blir det en rännil efter asfalten som rinner ut i gräskanten och försvinner. Jag ser det inte som något problem faktiskt. Det finns andra saker att oroa sig för än detta.
Dessutom, gråvatten är väl ingen förorening? Eller är det det?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Att det ska vara så svårt att begripa att gråvattnet inte ska tömmas i dagvattenbrunnar....

Okej... berätta varför?

Gråvatten: tvättvatten men lite diskmedel ev tandkräm mm. Eller vad har ni i ert gråvatten som inte jag har?
Dagvatten: Urlakning av hundskit, lämningar av bilavgaser, surt nerfall från himlen, rester från bildäck och asfalt efter dubbarna slitit upp vägen.... You name it..

Vad är skillnaden?
 
Toppen