• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Men en infiltration är ju just vad som är avsett för att bryta ned gråvatten!!

/Ludde

Och kiss och bajs vatten.

Ser inte några faror med att tvätta bilen på gatan, det kommer jag att fortsätta med trots kommunens förbud.

Och bönderna kommer att fortsätta att sprida gödsel och flytgödsel på åkrarna utan att jag blir upprörd.

Och vägmyndigheterna kommer att fortsätta att sprida salt på vägarna

Och vattnet från trafiken kommer att fortsätta att rinna ner i dagvattenbrunnarna.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Suck...

Kan vi låta bli att salta på vägarna? Nej, det kommer att bli svårt.
Kan vi undvika att vatten från vägbanorna rinner ut i vattendragen? Nej.
Kan vi låta bli att tvätta bilen där tvättvattnet rinner ner i en dagvattenbrunn? Ja.

Är det svårt?
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ja Ludde det är svårt att låta bli att tvätta husbilen på uppfarten om jag måste köra 3 mil till en biltvätt som klarar 3 meters höjd.
Som sagt smuttsen kommer från vägen och om smuttsen går ner via tvättvattnet eller via regnvatten kan ju göra det samma så länge jag tvättar med miljötvättmedel.
mvh
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Ja Ludde det är svårt att låta bli att tvätta husbilen på uppfarten om jag måste köra 3 mil till en biltvätt som klarar 3 meters höjd.
Som sagt smuttsen kommer från vägen och om smuttsen går ner via tvättvattnet eller via regnvatten kan ju göra det samma så länge jag tvättar med miljötvättmedel.
mvh

Det har jag givetvis full förståelse för! Nu var det ju inte tvätt av husbil jag egentligen syftade på utan tvätt av personbil. Det är ju under vinterhalvåret som den farligaste smutsen sitter på bilen och de flesta använder ju inte ens sin husbil på vintern.

/Ludde
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

En het tråd, man borde nog hålla sig från att skriva här.
Men jag är ändå sugen....
Jag tror att en del inte tänker på vad ett dagvattensystem är, kanske inte ens vet hur det fungerar?
Ett dagvattensystem är "ett täckt dike" som för dagvatten till närmsta vattendrag, dagvatten är regn och inget annat.
Alla kemikalier/lösningsmedel som hälls i ett davattensystem far direkt ut i närmaste vattendrag utan att på något sätt filtreras eller renas.
Det är därför totaltokigt att hälla något i en dagvattenbrunn, det räcker gott med vägdamm och saltrester som oundvikligen kommer med i dagvattnet..
Skillnaden mot att att hälla tvättvatten på gårdens gräsmatta jämfört med att hälla det i en dagvattenbrunn är mycket stor, nerbrytning (till viss del) av ämnen sker innan kemikalierna når vatten/grundvatten om man häller det på gräsmattan.
Det betyder dock inte att man alltid kan rekomendera att tvätta på gårdens gräsmatta men att det är väsensvid skillnad.
Biltvätt endast på gräsmattan rekomenderas därför i vissa kommuner.

Att hälla tvättvatten i en dagvattenbrunn är exakt samma sak som att hälla det i närmaste vattendrag, är det OK även om man ej bryr sig om lagar eller regler?
Jämför med att pinka på land nära en badplats med att pinka i vattnet.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Du var visst "Pinnpojk(tjej)" som ung Ludde?
Jag var det på Viak (numera SVECO) som ung där jag dessutom jobbade med geoteknik.
Blev sedan markarbetare och la massor med dagvatten/avlopp-vatten, hela Malmudden i Luleå bland annat.
Gillar fortfarande dessa frågor och har ofta fått förklara "varför man bör göra så" när någon anser att biltvätt hemma är en mänsklig rättighet och att dagvattenbrunnen kan ta allt man spolar ner.
Min gissning att många ej vet vad dagvatten är baseras på erfarenhet.
Bara för att vatten far ner i en brunn försvinner det inte, det förstår de flesta.
Men att det med raka rör (någon böj ibland) far direkt till närmsta vatten vet inte alla.

Att gårdsplanen fungerar som infiltrationsbädd och därför kan ta tvättvatten men att dagvattenbrunnen är samma sak som sjön/bäcken/älven nära dig och därmed inte klarar tvättvatten på samma sätt är inte allmänt känt, tyvärr.

Att man sedan aldrig ska leda dagvatten in i spilledning är en annan sak som många inte heller förstår, kanske i en annan tråd?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Miljöfråga om tömning, är det skillnad på vatten och vatten

Jajamensan, visst e ja gammal pinnpöjk, för det heter ju inte nåt annat!
Började när jag var 19...mina kollegor som har "fostrat" mig började när dom var 14 och går snart i pension, då kommer jag vara "äldste man" på jobbet!
26 år sen var det, och jag började mäta för dåvarande Gatukontoret i mitten på nittiotalet, vi på dåvarande Mätningskontoret (numera heter det så fint Kartavdelningen) gjorde ju egentligen bara inmätningar och utstakning av byggnader, förrättningar inom Kungsbacka tätort, flygsignaleringsarbeten och lite annat, men inget VA. I mitten på nittiotalet fick jag gå på timtid på somrarna och reka och mäta in befintligt VA som inte var karterat (ett riktigt SKITJOBB vill jag lova...:p:).
Numera heter Gatukontoret Teknik och deras siste "mätare" gick i pension för några år sedan. Frågan föll då på mig om jag ville arbeta på timtid året runt och mäta VA, och det hoppade jag på eftersom jag redan var insatt.
Nuförtiden mäter jag bara nyanläggning av VA, jag har ju redan mätt in allt befintligt....:wub:

Kul jobb och det ger mig en god kompetens inom mätningsområdet. Jag är ju såklart fortfarande anställd på Plan o Bygg, Kart, och vår förvaltning debiterar Teknik för mitt jobb. Jag jobbar ungefär två till tre dagar i veckan med VA-inmätning.

/Ludde:)
 
Toppen