Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..
Jag kan inte låta bli att tänka på att de flesta bilar idag har en textilmatta original på golvet under det finns det ofta någon isolering som är billig bra för ljud och värme men urkass för rost och liknande sedan skruvar man fast hela härligheten så man inte ska kunna titta under.
Sedan springer man ut och in i bilen med blöta och snöiga skor med salt på.
Och ändå händer det oftast inte så mycket ändå.
Den fukten som kommer in i väggarna är ju kondenserad och leder ju ström dåligt så det blir inte så lätt rost av den. 
Eftersom du bor som du bor så vill du väl ha isolering så att du kan använda den även när det inte är sommar blir den bra och ni trivs så kommer du säkert vilja använda den mycket vid alla tider. 
Om du sprayar på lite vaxbaserat rostskydd så lär det inte vara någon risk om du inte bygger för tätt med plast och sånt, likväl som fukten kan gå in i väggen kan den ju vädras ut igen. 
Jag tog ju ljudisoleringskumplast mycket för ljudet men även  för att den var självhäftande och lätt att montera. Men den blev ju dyr så det skulle jag aldrig göra i en större bil. Den s.k. liggunderlagsplasten har ju hög isoleringsförmåga och är lätt att böja, går säkert bra att limma på samma vis som jag gjorde med min matta som sitter på väggarna.
Bostik vägglim som jag hade på bägge ytorna och sedan tryckte fast som kontaktlim. Knepet var att vänta flera timmar så att det var riktigt torrt innan man tryckte fast det då gick det lätt.
Glasull eller stenull är ju nästan samma sak men glasullen sticks mer och är nog lite dyrare, den måste du ju trycka fast mellan plåten och inner väggen, det jag inte gillar med den är att det kanske kan komma ut små fibrer från isoleringen och fara runt i luften och man kanske andas in det. Blir ju inte samma som att ha det i ett hus.
Sedan finns ju cellplastisolering och den billigaste som man brukar kalla frigolit av små pressade kulor suger ju upp vatten  så den verkar inte bra den med slutna celler blå eller rosa går säkert bra att använda och limma om du kan hitta lagom tjocklek, blir svårt med krökta ytor om det blir tjockt. Depron finns i ganska tunna flak och används mest vid elvärmegolv, lite dyr men med hög isoleringsförmåga. 
Så det finns ju många sätt att lösa isoleringen man måste tänka på köldbryggor fönster avskämning av hytten osv. Jag tror att man inte ska tänka för mycket på isoleringens tjocklek utan att det är isolerat ordentligt överallt, sedan gillar jag inte ullen eftersom jag vet att den skakar omkring en del i en bil och får man ut det i luften blir otrevligt.
Tror det blir värre med rost och fukt på utsidan än insidan i en plåtis.