• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Förr eller senare, av en eller annan anledning kommer det att hamna vatten på golvet. Självklart plastmatta som helst skall dras upp en bit vid väggarna så att man i princip får ett våtrumsgolv. Klickgolv kan bli rena katastrofen.

14 år i egeninredd husbil gör mig tvärsäker på den punkten.

Mvh Alve
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Bentic: Expressen fick åka pga av behov av en nyare pendlar bil samt att den vart för liten.. saknar den ibland allt,, när man åker på fisketur..
Blir en plastmatta i Mb:n då det är enklare att hålla rent samt att det som Alve säger en bit upp mot kanterna så får vad som helst hända i stort sett.. Hade ett bra parkett golv i Expressen men det vart snabbt repigt.. Men jag har stor grubblerier angående denna isolering i väggarna, nu är man inne på en enkel 1 cm liggunderlagsmatta som man limmar med typ pl 400, lite mera jobb och någon ynka hundring dyrare bara. men däremot blir det ju mkt tomt mellanrum mellan en sådan matta och väggbeklädnaden, upp till 4 cm på vissa ställen.. hjärnan min vill ändå tycka att en fulltäckande isolering från plåtvägg till inre väggskivan är bättre men då kommer sen ändå fukt rädslan in. :twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag kan inte låta bli att tänka på att de flesta bilar idag har en textilmatta original på golvet under det finns det ofta någon isolering som är billig bra för ljud och värme men urkass för rost och liknande sedan skruvar man fast hela härligheten så man inte ska kunna titta under.
Sedan springer man ut och in i bilen med blöta och snöiga skor med salt på.
Och ändå händer det oftast inte så mycket ändå.
Den fukten som kommer in i väggarna är ju kondenserad och leder ju ström dåligt så det blir inte så lätt rost av den.
Eftersom du bor som du bor så vill du väl ha isolering så att du kan använda den även när det inte är sommar blir den bra och ni trivs så kommer du säkert vilja använda den mycket vid alla tider.
Om du sprayar på lite vaxbaserat rostskydd så lär det inte vara någon risk om du inte bygger för tätt med plast och sånt, likväl som fukten kan gå in i väggen kan den ju vädras ut igen.
Jag tog ju ljudisoleringskumplast mycket för ljudet men även för att den var självhäftande och lätt att montera. Men den blev ju dyr så det skulle jag aldrig göra i en större bil. Den s.k. liggunderlagsplasten har ju hög isoleringsförmåga och är lätt att böja, går säkert bra att limma på samma vis som jag gjorde med min matta som sitter på väggarna.
Bostik vägglim som jag hade på bägge ytorna och sedan tryckte fast som kontaktlim. Knepet var att vänta flera timmar så att det var riktigt torrt innan man tryckte fast det då gick det lätt.
Glasull eller stenull är ju nästan samma sak men glasullen sticks mer och är nog lite dyrare, den måste du ju trycka fast mellan plåten och inner väggen, det jag inte gillar med den är att det kanske kan komma ut små fibrer från isoleringen och fara runt i luften och man kanske andas in det. Blir ju inte samma som att ha det i ett hus.
Sedan finns ju cellplastisolering och den billigaste som man brukar kalla frigolit av små pressade kulor suger ju upp vatten så den verkar inte bra den med slutna celler blå eller rosa går säkert bra att använda och limma om du kan hitta lagom tjocklek, blir svårt med krökta ytor om det blir tjockt. Depron finns i ganska tunna flak och används mest vid elvärmegolv, lite dyr men med hög isoleringsförmåga.
Så det finns ju många sätt att lösa isoleringen man måste tänka på köldbryggor fönster avskämning av hytten osv. Jag tror att man inte ska tänka för mycket på isoleringens tjocklek utan att det är isolerat ordentligt överallt, sedan gillar jag inte ullen eftersom jag vet att den skakar omkring en del i en bil och får man ut det i luften blir otrevligt.
Tror det blir värre med rost och fukt på utsidan än insidan i en plåtis.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Händer inte mkt. på stackars bussen, men har efter över 10 års sjukskrivning börjat jobba 25% på lantbruket som vaktmästare och allt i allo, leker bonde ibland och mjölkar kor till och med.
Nåja. har börjat leka med ett carport / kall garae som i framtiden kanske får bli ett varm isolerat garage.. Pv544:an och Vauxhallen ska få tak över huvudet, nästa år får mb bussen stå där med, men i vinter får den stå varmt i en fordonshall på lantbruket..

2 gamla stalldörrar som en gång suttit ihop men nu är dom ihop igen. Vart ett fönster på framsidan med.. Ska byggas en öppningsbar lucka ovan dörrarna så mb bussen får plats. Höjd ca 2,8 meter..

DSC03953.jpg


DSC03957.jpg


DSC03966.jpg


Första delen har vart ett vedförråd med jordgolv, det andra ett förråd med upphöjt trägolv.. Helvägg mellan förråden med hyllor på ena sidan osv.

DSC04001.jpg


DSC04036.jpg


DSC04039.jpg


DSC04015.jpg


Redigt tilltaget till golvet 4 cm tjockt, kommer nog till användning..

DSC04040.jpg


Nu bockar jag för mig och går till sängs..:wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja lite riktig Söndag sjusovar morgon idag.. Vart lite inköp till Bussen under vintern, Håller just nu på med köksrenovering och blir nog en smartpanel a 6 mm tjock mdf Men den finns färdigt vitlackade och det blir det alternativet. sen fastnade man i grubbleriet med min skissade inredning och den jag behöver för bilprovningen men nu har jag kommit på lösningen, alltid skönt med ett grubbleri mindre.. Nä nu får det bli lite frukost och sen ner i snickeriet och lacka skafferi dörren till köket..

Ps.. undrar om det har försvunnit några inlägg på denna sida, någon annan som har haft problem ?

Arbetsbilen och semesterbilen. Men den svarta är bara till låns medan jag fixar upp den för besiktning, men jag har råkats köpa in en likadan fast det är en grön kombi :wink:

DSC04478.jpg


Lite panel som ska köpas in :wink:

DSC04494.jpg


DSC04493.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Halloj på er alla.. Vart ute den få lediga tid man har och funderat mkt. på fönster och andra lösningar som man hade strandat på tidigare, men nu har man hittat lösningar på allt, tror jag ;)
Var först inne på fönster i storleken 450 x 900 mm. Men nu letar jag efter 2 st helst öppningfria husvagnsfönster på 300 x 700 mm, samt ev. ett wc fönster på ca max 300 x 400 mm. eller mindre. ev. ett runt. detta är och förblir ett budget bygge så om någon här råkas ha något liggandes vore det kul. takluckorna kommer jag att satsa på helt nya.. annars väntar man på att minus graderna ska försvinna på nätterna.. även tips på snurrbara stolsunderreden vore fint.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Kolla på Blocket... de finns flera som säljer husvagns rutor där...
lycka till.:yes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Nu har man fått snabb säkra lite elkablar i Mb bussen och mekat lite i växlarväljaren då i måndags våran Santa fe gav upp efter E4.an Så nu står den på verkstad så gumman kör en -84:ans Mb 300d och själv puttrar man på med bussen... :wink: Hämtade upp lite fogskum idag från källaren för att fylla lite mera balkar, men det ville inte alls har haft ca +10 grader i vinter nere i källaren så hoppas dom andra fungerar annars blir det många burkar åt skogen :(
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Länge sedan sist...
av dom 10 burkarna fogskum funkade 4 st, men efter som tiden gick fick jag igång en burk då och då. Nytt drivaxel lager inköpt a la 1450:- så det ska monteras någon vacker dag sen så har man bestämt sig för att skippa husvagnsfönster utan kör nu på fast fönster med list, så 4 st härdade rutor är nu beställda kommer hem om ca 2 veckor.. Lite mera fogskum samt plåt till sidodörrens och den motsatta sidan där dom nuvarande fönstrena sitter ska inhandlas då dem nya fönstrena är mindre ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Man hinner med lite små pyssel mellan bygga stängsel och köra balar ;)
Några flaskor till går det nog ;) bara dom där fönstrena skulle komma någon dag, börjar kanske bli dags att köpa en Mison tub nu till den 7 år gamla ny inköpta migsvetsen, packade upp den nu i somras, bättre sent än aldrig ;)



 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Håret klarade jag, då man nästan är vig som katten, men med ålderns intågande så droppde det rygg och armar ;) Några till flaskor kommer i eftermiddag, då hinner man kanske fogskumma det sista i skåpet, sen blir det säkert lite till i hytt taket när man har lyft ned innertaket där.. Men idag blir det färdigställa köket i huset, några skåp socklar och hyllplan och lite silikon här och där så får man lämna det projektet :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Lite montering av målade socklar och hyllplan i köket nu i morgon bitti..
Frugan kom hem från Luleå men dom hade slut fog skum, så det får man ta någon annan dag.. Men en resa till Kalix vart det och hämtade hem nya fönster rutor till bussen samt gummi list.. Är sugen på att börja såga upp hål nu i afton, men i morgon så drar vi till stugan en sväng så kanske på lördag att man gör ett ryck då, åtminstone 2 eller 3 av dom 5 rutorna ;) Till dom andra måste plåt köpas in först och svetsas igen lite ;)
Nedan fönster listen som var tänkt skulle vara helsvart men då gav glasmästaren mig en ide med en vit en, som är ganska vanlig på båtar visst.. Tror detta kan bli bra, annars får man byta till en svart klämlist..



3 Nya fönster vart det, samt en massa meter list.. 1 gammalt laminat som kunde skäras om lite. Sen det minsta fönstret är från brorsans reservdels Piaggio ape, en mopedbil, så det ska få bli wc fönster ;)



 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Nu har man fått leka lite med bussen :wink:

Lite mätande igår och tankeverksamhet.. sen idag så borrades det och sågen fick starta upp.. Wc fönstret först..



Så var det gjort..



Var inne på svart klämlist..



Men fastnade för den vita :wink:



Lite utrymme i balken för den invändiga ramen för fönstret..



Sen gick man lös på det bakre fönstret som hamnar i vardagsrummet..





2 fönster får räcka för denna dagen, Det lilla ena fönstret som jag har tänkt montera på en av bak dörrarna får jag klura vidare på och se om jag monterar det eller inte..





Vilken utsikt det vart nu ;)



 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Efter ett totalt fiasko för några dagar sedan, med det nya svetsen som inte vart upp packad på ca 7 år från original kartongen, Så tänkte jag att detta går inte.. Men så igår så tänkte jag, jag provsvetsar lite bara sen skruvar man i grön MB:en istället, men det flöt på riktigt bra. ska tillläggas att jag gick en 2 månaders grundkurs i svetsning i början av 90 talet, sedan dess har man inte hållit i svets ;) Nåja det gick så bra så jag skenade iväg nästan hela dagen i lugn takt.

Ett par svetstänger står nu på min önske lista..



Nu när detta blir klart så har man mera pyssel på det andra fönstret som ses på andra sidan..





Lite spackling och färg på detta imorgon så kan man nog montera fönstret på kvällen ;)

 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Imponerande med kreativa människor .Varför sprutar man fogskummi balkarna?
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag ska isolera skåpet lite lätt, men om jag lämnar balkarna så tror jag att det blir det ev. kallras samt att fuktpärlor kan slå igenom där när övriga skåpet är isolerat, så jag fyller balkarna bara för att vara riktigt säker. Har jobbat som snickare men det är en helt annan vetenskap. men där vore det fel att lämna ett hörn på ett hus oisolerat eller runt fönstrena tex..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja igår vart det lite montering och spacklande, men nu sitter fönstret där, kanske skär till färdiga plåt bitar till andra sidan idag, Bara regn som vräker ned här, så inomhus jobb är att föredra ;) Sen såg jag att nu har man tydligen snart utnyttjat gränsen, så dags att bli betalande medlem i denna klubb :wink:















 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja igår råkades denna ramla ut på andra sidan av bussen.. :wideeyed:



Sen vart det lite slip och lek..





Sen fick man leka lite till med Mig svetsen ;) Får nu se när man får tid att fixa det sista på denna sida ;)

 
Toppen