• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Benz 409 D.. 1987..

F

F.d. 28653

Guest
Har varit helt inne på en vanlig Mb 310 modell men stört mig på den korta längden, men råkades hitta en Mb 409 istället, så nu vart det en sådan här.. Får den hemkörd på gården i morgon bitti. Ska på lill grabbens lucia på dagis på eftermiddagen, så bilder kommer nog på Onsdag mest troligt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Strax efter kl 11:00 så rullade det in en vit Mb skåpbil på gården, varit lite väder omslag till +2 och regn under natten, så var genomslag på alla vägar som inte var plogade, efter 100 meter lätt glidande till höger och vänster på infarten så spann den sig till slut mot helt stillastående med sina 6 sommardäck.. men en lätt knuff i bakändan så vart den iväg igen och vart parkerad.. sen skjutsa hem säljaren och hans vän, sen på lusse firande och sen lek och hem hit igen, landade här kl 18:00 kastade i sig en kombinerad lunch och middag sen ut och skotta vatten i snöform, fy,, sen fick man roa sig och sätta sig i bussen och börja drömma sig iväg lite,, ;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag vet precis hur du känner dig när du steg in i bussen nu med tid. en tummstock och skallen fullproppad med idéer.
Lycka till skall bli roligt att följa dit bygge.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Kunde inte hålla mig.. Lite kvälls bilder :wink:

DSCN3300.jpg


DSCN3295.jpg


DSCN3296.jpg


DSCN3299.jpg


DSCN3298.jpg


DSCN3297.jpg


DSCN3294.jpg


DSCN3303.jpg


DSCN3302.jpg


DSCN3307.jpg


DSCN3308.jpg


DSCN3304.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Den ser inte så påver ut. verkar vara värd sitt pris . Du får göra en riktig duvning på den.
Skall du ta bort mellanväggen eller hur har du tänkt dig ?
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Den ser inte så påver ut. verkar vara värd sitt pris . Du får göra en riktig duvning på den.
Skall du ta bort mellanväggen eller hur har du tänkt dig ?

Den är inte så tokig, bra i karossen och drivlina.. Jo den ska få en ordentlig genomgång.. mellanväggen lär ev. åka ut nu till en början, men kan hamna en ny där sedan som är löstagbar, inte riktigt färdig med skissande osv, men börjar nog med lite rivande nu i helgen om jag får den på plats där den ska stå.. Har grabben så får se hur mekar sugen han är..
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

:D Va kul nu får man följa en mixterkuse till som bygger husbuss . sepen
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Suck!! vilket väder. regnar och blåser och ca +5 grader nu.. Precis vart ute och mätt bussen hit och dit.. så nu ska det surplas kaffe och skissas i afton :wink: Glömde att nämna att tidigare i morse var man till fuse = bondgården.. och hela frugans familj med syskon osv fick plats och fick sig en kaffe bjudning med pepparkakor och godis inne i skåpet.. sen var det riktigt halt på vissa ställen på fuse, men nu har den lite diesel i tanken till dieselvärmaren senare i vinter. Grund tanken med inredningen är wc med dusch samt 2 vuxna bäddar och 2 barn/ungdom bäddar, mb bussen är nu reggad för förare + 3 passagerare..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Vart fullt upp i helgen med grabben och bjudning av gröt lunch osv. men hann med att skotta blöt snö och få Mb:en förflyttad till gaveln på längan. minsta stopp så spann den helt stilla stående, vart lite tajt mellan altanen och längans gavel vägg men det gick smidigt..

DSCN3344.jpg


Backlampan gjorde sitt..

DSCN3345.jpg


Grabben bus kollade så att allt gick rätt till..

DSCN3346.jpg


Ps. bästa med bussen enligt en 4 årig grabb var den elstyrda recaro stolen. precis som tandläkaren har ju.. I morgon ska man leka lite mekaniker. inte på Mb bussen. men förhoppningsvis så hinner man börja riva lite i morrn ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Skruvat i Skoda & Mb idag sen skottade man lite snö sen fick bussen´s bakre skåp en rensning på alla krokar och verktygstavlor och hyllor osv.. kanske det främre skåpet hinns med i morgon,, håller även på med en enkel skiss på inredningen som kommer snart :santa-3-icon:

Före..

DSCN3304.jpg


Efter..

DSCN3391.jpg


DSCN3392.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Vart lite pyssel idag. :msn_wink:

Före..

DSCN3391.jpg


En liten del som försvann..

DSCN3517.jpg


Sen åkte bänkarna ut..

DSCN3520.jpg

Notera den lilla dieselvärmaren,, Undra om man kan ha den som värmekälla.. Räcker den till undrar jag..

DSCN3519.jpg


Nu vart det allt lite mera rymd i bussen..

DSCN3526.jpg


DSCN3525.jpg


DSCN3527.jpg


Den gamla isoleringen från midja och uppåt och i taket bestod av tunn frigolit och i smala remsor så dessa ska ut och alla golv, vägg och tak skivor så man får börja från början..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Händer inte så mycket just nu på Mb bussen.. alla pengar går till tandis då det är dags för en renovering på den fronten :quest: batterierna är satta på laddning nu i afton och en byggfläkt värmer upp skåpet i denna stund då jag glömt sidordörren öppen under en natt massa snö i bussen och frost i tak osv, så nu ska den få torka upp lite,, men efter helgen ska tak och väggar rivas ned.. :msn_wink:
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ser fram emot fler bilder från ditt bygge. Har en 307:a själv. Förra ägaren hade en fast dubbelsäng bak och jag har nyss rivit ut den och håller på och bygger en U-soffa med ett sänkbart bord istället.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Hejsan.
Rolle242 var själv på väg att skaffa in en 307/310 modell. men då sprang man på denna.
Har fått inse att tid för bussen är det ont om nu för tiden. Sysslor och annat får gå före. sen har det ju vart lite kyligt på sistone. vi hade -39 som kallast. Sen blir det att hjälpa till extra nu då gumman har slitit sig illa i ryggen. Sen skaffades det in en santa fe som har lite fix med. sen ska Vento tdi:n säljas nu för en bya bil. Så väggar och tak sitter kvar.. men skottade av taket här om dagen ,men hinner inte kasta in någon bild nu, men ska se om det hinns i afton.. Ska bli så skönt med lite varmare nu om vädret kommer som dom har lovat, :bock:
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Som tur är så har vi inte haft så kallt som dig. Har ställt in en gasolkamin i vagnen som ger tillräckligt med värme när man håller på och jobbar. Själv har jag bara möjlighet att hålla på under helgerna. Jag pendlar Västerås-Stockholm hela veckorna så jag hinner aldrig göra nåt då.
Lycka till med bygget och "simma lugnt"
Kom ihåg: Gud skapade ingen brådska. Det har vi ordnat själv.
:msn_wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

20 mins rast nu, :spinny: På Mb bussen händer det inget alls. Men man har kört ner en bil åt brorsan nere i Jämtland och pysslat på med en massa annat. Just nu så byggs det nytt badrum från scratch, så har just börjat lägga primer lagren färdigt.. snart ner igen. Lilla venton vart såld och när man var nere i Jämtland så köptes en gammal golf -87 in som används som bruksbil. Påsken stundas snart och lilla grabben kommer till veckan. Men igår genomled man härliga 150 mins hos tandläkaren, snacka om man är små öm i käken ännu. Men snart är man klar där. Nu är kaffet slut och man lunkar ner i mörka solen fast solen skiner härligt ute och -2 grader i skuggan. Ps. kommer lite blandade bilder någon kväll här framöver.
Glad påsk på er alla nu. .:wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Go afton..
Paltkoma här i afton. men tänkte bidra med lite vinterbilder här från norr, när det var som mest snö här, vill även driva på fint här..
Just nu har det snöregnat i 3 dagar, vägar och dylikt har tinat fram ,men bra med snö ännu i skog och ängar, men nu försvinner nog go skaren snart..

DSC02746-1.jpg


Infarten våran..

DSC02860.jpg


Här vart man tvungen att skotta av den allt.

DSCN3647.jpg


DSCN3651.jpg
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Hej

Jag kan inte direkt påstå att jag är avundsjuk. Vi har lite längre säsong här söderut. Men jag kan tänka mig att suget efter att komma ut bara växer, och tillfredsställelsen blir desto högre när man väl får ratta iväg.

Den som väntar på något gott.....................:).
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jo säsongen är ju lite mer begränsad här uppe i norr. Men nu har det snöat ner ca 5-10 cm nysnö, men snart så.. :wink:
Sitter nu och grubblar på isoleringen i Mb bussen, har rivit ner innertak och frigoliten som satt, var glest lagt som bara den och fukt fanns det allt, bara vattendroppar, men ska man gå på isolering eller frigolit som i ambulanstråden, man är ju snickare, men luftspalt och papp och plasta invändigt funkar nog inte här, är novis på detta hur en plåtkaross reagerar och vad man bör tänka på. ska allt utrymme i väggar och tak och golv tätas eller fyllas så ingen luft kommer in eller.. Så ideer och tips vore fint :wink:
 
Toppen