• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja det där med isolering är knepigt, ju fler du frågar ju fler svar får du:)

Men så här resonerar jag.

Men det är hur som en klar skillnad mellan vanliga hus och rullande dito och det är att i ett vanligt hus har man enl. den vanligaste uppfattningen (den börjar i och för sig ifrågasättas ju mer vi isolerar våra hus) ett diffusionstätt skikt längst in (byggplast) det skall stoppa fukt innifrån. Det som trots allt hamnar i väggen skall ventileras utåt och då gjärna med en luftspalt.

Eftersom rullande hus normat har en helt tät utsida (plåt, plast) så måste den fukt som kommer in i väggen även ventileras inåt. Byggplast alltså tveksamt om du inte kan få den 100% tät och sen ordna nån form av luftspalt utanför isoleringen.

Efter att ha känt på blöt Gullfiber/Rockwoll är jag ytterst tveksam till det i en bil. Jo det används av buss och färdtjänstbuss byggare men frågan är om det är för att det är så bra eller om det är för att det är snabbbast o billigast och dessa fordon normalt är utslitna innan problem uppstår? Dock kan tyngden i Rockwoll vara av godo för ljudnivån som Juan Norte skriver men då vill det till att man har ett chassi med mkt lastvikt.


Frigolit är lufttätt men inte ångtät. Suger alltås upp vatten, upp till 2 viktprocent om det får ligga i vatten (flytbryggor, bojar mm) då frigoliten är mkt lätt blir det alltså inte särdeles många milliliter.

Men vattnet i frigoliten är bundet där i och kommer alltså inte att droppa ur den. Däremot torkar den när omgivande luft är torr. Den både tar upp och avger fukt ungefär som trä typ.

För att frigolit skall funka måste den dock ligga mer eller mindre dikt an mot plåten, annars blir där en luftspalt i vilken fuktig luft kommer kondenseras mot den kalla plåten alldeles oavsett om där finns frigolit innanför eller inte.

I mitt fall med spikraka väggar funkar det och frigoliten bildar en slags sandwisch konstruktion som stabiliserar innerväggarna i 4 mm plyfa.
Samma princip som i stort sett alla fabriksbyggda husbilar/husvagnar har.

I en plåtis utan raka väggar skulle jag dock inte försöka med frigolit. Här tror jag mer på att limma mjukare "liggunderlag" mot plåten där man kommer åt och sen fylla balkar mm med fogskum som tex proffsbyggarna Materialspecifikation | Scandimobil

Och se till att det finns bra dräneringshål och rostskydd längst ner på karossen.

Oavsett hur bilen är isolerad tror jag att förvaringen, inte minst vinterhalvåret har stor betydelse. Står den ute under bar himmel kommer det kondenseras massor av fukt i tak och väggar som har svårt att hinna torka upp mellan varven. Att bara få till ett tak ovanför (carport) kan nog göra stor skillnad. Inte för att den skyddas från regn uppifrån utan för att det vid utstrålning blir kallare på ytan riktad uppåt än det är i själva luften. Hur ofta får man inte skrapa rutorna på bilen trots att termometern visar + grader?

Sen kan man ju undra hur det funkar i längen med bilar/vagnar som bebos året runt på våra kalla breddgrader, borde kunna bli mkt kondesfukt i väggarna som alldrig får möjlighet att torka ur:confused:

När det gäller ouppvärmda sommarstugor börjar man för övrigt ifrågasätta det traditionella med plast innerst. sommarhalvåret är det oftast kallare inne i en sådan stuga och den varma, fuktiga uteluften kondenserar mot byggplasten och hamnar i ullisoleringen som blir som en blöt disktrasa. Detta hände mig när jag byggde mitt garage innan innerväggmaterial kommit på plats. VAttendroppar hängde på "baksidan" om byggplasten. Nu uppvärmt och gosigt så jag hoppas och tror att det har torkat upp vid det här laget.

Ja det där blev ett långt inlägg i en komplicerad fråga med många svar:spinny:
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag håller med Storpontus !
Jag köpte till min Tri-Star isolering typ liggunderlag från Scandimobil.
Tri-Staren hade i början av sitt liv tjänst hos Polisen så den var faktiskt redan från början isolerad med ett lager "liggunderlag" i taket.
Jag har nu dubblat med tvålager i taket och ett lager på plåtväggar där jag "kommer åt". Balkar i tak har jag skummat med Sika skum efter samråd med Scandimobil. Lim till att fästa "liggunderlaget" köpte jag också efter inrådan från Scandimobil, den tål över 90 grader och det gör inte vanligt spraylim.
Vi skall dock enbart använda vagnen på sen vår-sommar-tidig höst och har byggt därefter. jag har nog lite "liggunderlag" över, kan kolla upp detta.

/Micke
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag håller med Storpontus !
Jag köpte till min Tri-Star isolering typ liggunderlag från Scandimobil.
Tri-Staren hade i början av sitt liv tjänst hos Polisen så den var faktiskt redan från början isolerad med ett lager "liggunderlag" i taket.
Jag har nu dubblat med tvålager i taket och ett lager på plåtväggar där jag "kommer åt". Balkar i tak har jag skummat med Sika skum efter samråd med Scandimobil. Lim till att fästa "liggunderlaget" köpte jag också efter inrådan från Scandimobil, den tål över 90 grader och det gör inte vanligt spraylim.
Vi skall dock enbart använda vagnen på sen vår-sommar-tidig höst och har byggt därefter. jag har nog lite "liggunderlag" över, kan kolla upp detta.

/Micke

Vad heter det Sika skum som du har använt?
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Tackar Pontus o Micke, Lilla expressen jag hade tidigare limmade jag upp liggunderlag, dock mkt, lågbudget liggunderlag, gullfiber och liknande har man ju sett negativa nackdelar med, dock är det ju enklast. Får bli liggunderlag, men det torde ju vara bättre med en med luftbubblor i än en kompakt, eller?? förhoppningsvis kommer den redan nästa vinter kunna stå under tak lilla mb bussen. Bussen kommer inte att användas under vintertid mer högsommar, men vill ändå isolera den, men ska man fylla ut med liggunderlag från plåten ändå mot den inre väggen, eller räcker det med 1-2 lager, i expressen lade jag bara ett lager, och det gjorde mkt, värme mässigt, var ju dock ett litet skåp. Sen undrar jag lite över med dessa dräneringshål, man har sett många typer på bilar av olika märken, men inga som har funkat riktigt bra i längden. Nu ska det bara hålla i ca 50 år till sen struntar jag i vad som händer :rolleyes:
Mvh/Rolle
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Körde på stenull typ västkustskiva i min, men redan planerar jag att göra om jobbet i framtiden. Längst in har jag en liggunderlagsliknande betongmatta.
Föregående ägare hade klistrat frigo på det större plåtytorna, och mellan det och mitt liggunderlag min västkustskiva. Förhoppningsvis trevlig temperatur i sommar och till vintern. Men fukten är ett orosmoment.

Av vad jag sett att dom gör i USA är att fylla i alla utrymmen och inte bara balkarna, med skumspruta. Tydligen för att minska utrymmet för vatten att kondensera på plåtsidan. Blir nått liknande jag gör om jag bygger om gissar jag.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Lite bilder från påsklovs veckan, då man hann riva ut lite med grabben så klart som hjälp.

DSC03030.jpg


Lite rivningsmatrial

DSC03031.jpg


Sen lite bättre bilder på hur balkar och formen är på plåten.

DSC03032.jpg


DSC03033.jpg


Sen är det detta som är gamla badrummet. I huset då alltså ;)

Gamlabadrummet.jpg


Gamlagolvet.jpg


Så sådant här tar upp all ledig tid just nu..

Golv2.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Sol och blå himmel för andra dagen i rad, skönt.. Igår var det lite donande på bussen.. Lossade dieselvärmaren och lyfte på golv skivorna för att se om det behövdes något rostjobb, men där har någon tidigare ägare vart duktig och kladdat på tunnflytande karosseri massa eller olja.. kopplade även bort all el till skåpet och backkameran och backlampan åkte bort.

Lite snö kvar här ännu.. Bilderna tagna i helgen..

DSC03130.jpg


DSC03134.jpg


Förra veckan travades det och kastades in ved och nästa års ved fixades.
Så nu är det 18 kubik i källaren och 15 kubik på tork till nästa år..

DSC03150.jpg


Igår afton kapade man till lite skrot läkt bara för att få en bättre uppfattning om hur man ska göra en bra inredning, är inte säkert att det blir så här.. men längst fram till vänster blir det soffa + bord 2 sittplatser, bakom det en wc/dusch sen en u-soffa bak. längst fram till höger då köket så klart. Längst bak ett litet, litet förråd.

DSC03163.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Synd bara att del 3 verkar saknas.....
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Har några gamla gömmor, men kommer inte ihåg vilka delar jag själv har, var länge sedan man tittade i handboken ;)

Idag är det mera mulet här, men nu blir det städning inne och lite slipande på dörrkarmen i den nya duschen inför målning, sen bär det av mot fuse och byta till s. däck på ett släp sen lite smitande vedträn som ska kastas på plats och sen ska kossorna små få lite nytt sågspån, så får se om man hinner med något på bussen idag alls..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Regnade fint igår när brodern och hans lille son var förbi och hälsade på.. idag ser det grått ut men borta i horisonten ser det ljusare ut, Har hänt en hel del här allt.. men inget på Mb bussen, Men badrummet är klart förutom dörren dit som ska justeras lite, grabben fick sig en sandlåda och nu är snart skörden igång och det som inte hanns med förra året av målningen av huset det vill säga grunden och stuprör och källarfönster ska nu skrapas och målas, så blir nog små ryck på Mb bussen denna sommar, men efter som den ska få stå varmt i vinter blir det nog då man får göra dom stora jobben, ska även bygga om en länga till ett kall garage så den har tak att stå under senare samt ett mindre garage som ska fixas till för Pv544:an, Nä lite mera kaffe nu och leta vidare efter mer bra lösningar till bussen ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Hej och hå nu sitter man här fast man borde sova efter en full dag av fix här och där.. tänkte om på inredningen på bussen och har skissat och tänkt och byggt en ny snabb inredning. sen fastnade man på isoleringen igen, svårt att släppa detta, :spinny: Nu grubblar jag på fogskum/polytenskum och fylla dom. går några flaskor till både balkar och väggar och tak. alternativ 2 är fogskum i balkar och vintermatta/betongmatta på plåtytorna men då bör man ju limma dessa tätt mot med spraylim eller, då drar det iväg prismässigt.. Vad tror ni.. lite bilder på nya skiss planen kommer :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Lite plan skisser och så här blir det nog till 99,9% Vart så öppen och bra yta. gången 70 cm bred och om man fäller upp passagerar stolarna bak så 120 cm bredd på ytan där. Ena passagerar stolen som sitter i gången lär bara vara monterad under resan.. lite tveksam om värmepannan ryms men det får kollas upp.. sido dörren kommer att vara entre dörren så fällbar sits och fällbart kaffebord under resorna. Bäddmått blir 150 x 200 cm. Wc 80 x 70 cm. Soffans djup blir 70 cm minus ryggstöd.. Ps.. Varje ruta är 10 cm..

DSCN4211.jpg


DSCN4214.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Lite bilder från prototyp inredningen.. denna känns så rätt. lite problem att lösa efter vägen blir det allt. men det ska gå. känns skönt med mycket golv yta..

Ett extra passagerarsäte bak samt att det ska kunna monteras in en sits till om det behövs..

DSC03659.jpg


Sits och köksbänken, fönstret ska nog bytas ut mot ett mindre ett, tror jag..

DSC03649.jpg


DSC03650.jpg


Sits och sen wc/dusch och sen soffan..

DSC03652.jpg


Köksbänken sen skafferi och 2 garderober ska gå upp mot taket.. Sen en bokhylla variant framför soffan..

DSC03651.jpg


Soffan med 70 cm djup eventuellt. ska vara rejält tilltaget. Bäddmått ca 200 x 150 cm.

DSC03653.jpg


Mot hytten, öppen lösning och en överslaf ovanför framstolarna, en nedfällbar modell då..

DSC03654.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Nu sitter man här och grubblar vidare. har idag testat 2 olika fogskum och efter 2 burkar så inser jag att med landets billigaste fogskum så landar allt på lite över 3000:- så nu är jag inne på 1 cm. tjock sk. betongmatta och lite fogskum i balkar som föreslogs tidigare ;) kostnad ca 1500:- är dock mest för att få lite ljud dämpande effekt med, då denna kommer att användas endast under sommarens härliga dagar, så är smått inne att strunta i att isolera den helt. men tankarna får snurra ett tag till.. Letar även efter en husvagn att skrota ned och ta delarna ifrån, här uppe i norr. runt 0 - 6000:- klassen.. eller bara mkt. lösa delar kanske.. Någon som vet av något.. :rolleyes:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Skall du använda mycket fogskum så kan det vara idé att använda 2 komponent.

Varför har du valt fogskum och inte isolering?

isolering menar jag Rockwoll eller glasfiber som har en högre termoisolernings dessutom isolerar den ljud.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Glasfuber och rockwoll suger väl upp mycket mera fukt.. än skum och liggunderlag.. Sådan isolering är ju väldigt billig men är orolig när det gäller klimatet här upp nu kommer den i framtiden ha en kall men bra carport Men klarar den sig då. :confused: dessa isolerings funderingar.. :wideeyed:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja nu sitter man uppe och grubblar på,, då jag har från början alltid gillat iden att montera saker så man lätt kan montera lös dom igen så går detta tema på detta projekt med.. fyllde år nyligt och fick en fin kassa till husbilsprojektet, så nu har jag beslutat mig för tunnflytande karossskydd för hålrum till alla dörrar osv, sen fogskum och fylla alla balkar osv, Sen blir det betongmatta på golv sen 6 mm släpvagnsskiva som redan ligger där sen masonit på det som det ska limmas plastmatta på senare.. i väggarna och taket hamnar det gullfiber/rockwool isoleringsskivor 50mm som fyller ut hela utrymmet sen vitmålad masonit i tak och väggar. Då bussen kommer att stå skyddad året runt senare så provar jag detta nu och sen om det inte funkar så får man göra om detta om något år eller så.. Sen har jag övergett tanken på en äldre husvagn då jag känner att jag blir missnöjd med vissa äldre saker som kommer att bytas ut, så blir nytt från scratch och en del begagnat som är rätt från början, så takluckor, av mindre modell och mindre köksfönster samt wc fönster och ett mellanstort fönster samt billigare gasol kyl, spis och diskho ska börjas eftersökas, Ps. om någon har någon av detta så skicka ett pm.. Isoleringsmatrial och skivorna ska inhandlas nu till veckan allt.. :wink: Sen ska det varvas mellan att bygga en carport och isolera husbilen, dett lilla varmgaraget får allt vänta till nästa år tror jag :rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Varför masonit och plastmatta -gammal teknik och dubbla jobbet, finns ju bra klickgolv i massor med snygga träslag eller marmor osv, en del av det jag köpte till caddyn kostade bara 79kr/m2 och lättare att lägga in är det också en del har t.o.m. skumplast färdigt på baksidan. Tror det håller bättre, lättstädat med någon trasmatta på golvet. Och måste man komma åt någon mutter i golvet kan man fixa så att det inte syns så mycket att det är en lucka.
När man kör in den för vintern kan man ju ställa in en liten avfuktare några dygn och då lär all fukt i väggarna dras ut så det blir knastertorrt. Jag kommer göra det några ggr i vinter även om jag kör med den har ju en sån apparat i källaren. De där salthistorierna som man ska avfukta med tror jag inte mycket på de rymmer ju bara någon liter och det är ju ingenting, hjälper samvetet lite kanske.
Roligt att du är på G igen. Vad var det egentligen som fick dej att sälja expressen?
 
Toppen