• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mercedes Benz 409 D.. 1987..

F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja nu får allt stå i vila ett tag allt tror jag, Haft lite tjorv med ena ögat och idag för endast 200:- så fick man en karl att fräsa i hornhinnan med en borr, det var billigt det ;) För mycket Mercedes Benz metall på fel ställe konstanterade han lugnt.. Det mesta ljuset känns som om det vore 2000 watt eller så ;) Men man kan ju alltid grubbla och dricka kaffe ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Härliga -1,8 grader denna morgon, skjutsade grabben på förskolan och sen på Storheden i Luleå och handlade in lite diverse, spanade på vattenhoar och annat långt framskridna saker.. :twitcy:

Vart ett litet ryck denna små soliga höst afton i alla fall.. I morgon får man kanske göra det klart, men nu ska vi ju ha klövvård på fuse, så får se om tiden räcker till :wink:
Men snart sitter köksfönstret där med..





 
F

F.d. 53318

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Har läst igenom allt du skrivit och du är värd all beundran.

Lycka till

:yes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Morgonpass på fuse och sen efter lunchen så gjorde man ett ryck på köksfönstret, efter första monteringen så var det för trångt, då sticksågens gick sönder helt igår, så fick man köra finlir med slipskiva på rondellen. efter försök nr 2 så vart det ändå tajt, men då efter jag tog upp hörnen lite så gick alla hörn och sidor in.. Lite slipning och målning samt rengöring stundas i morgon nu :wink:





 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Efter lite slipande idag efter jobbet så hann man även måla på provisoriskt täcklager med färg. samt lite karossskydd här och där... Sen gick man in och fixade ihop en varm och het laxsoppa till darlingen som har haft klövvård hela dagen.
Hela 103 st av verkade denna dag :wink:

Karossskydd ner mot golvet där isoleringen ska ligga an mot..



Köksfönstret invändigt..



Och så utvändigt..

 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Jag vet vad klövverkning är då jag jobbat med det i 16 år innan jag tog ut förtida pension vid 61 år. Sista året verkade jag 6500 kor!
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja idag som var sista dagen så totalt ca 250 st som nu klara så nu får vi vänta till sen vintern någon gång innan det är dags för det roliga igen.. Ja för 3 år sedan så trodde man då inte alls man skulle gå och pyssla på en bondgård direkt.. Men det är kul och det händer alltid något :wink:

Ps. vart inget pyssel på bussen idag alls. städade ur garaget när man kom hem istället.

Men jag bjuder på ett Mercedes Benz foto :twitcy:

 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Enda stunden i Mb bussen som blev idag var när man tog paus och tog sig en kaffekopp sittandes på skärmhuset i ett övrigt tomt skåp :wideeyed:

Men min Volvo Pv544 fick ramsnokarna rostlagade och framvagnbalken förlorade sitt rosthål med. men vart ingen montering då nya bussningar ska inhandlas först.. :wink:

Men i morgon så kanske takventilen på bussen svetsas igen :yes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Har inte fått leka med svetsen ännu på bussen, Heldag på fuse idag och igår lånade man hem ett 100 amps batteri från fordonshallen och det var nog bra kräm så man kunde flytta bussen idag så darlingen kunde klippa gräset för sista gången i år.. Men igår monterade man ned cross stället och på med trippelkroken, vad tomt det vart där bakom bussen nu :wink:



 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Ja en del säger att Söndagen är en vilodag, åkte till bondgårdens fordonshall där mb bussen skulle ha stått redan första vintern och gjorde ca 6 timmars ryck med att städa och ställa om allt osv. Men nu finns det plats för bussen där allt. Får köra dit den nu under veckan ;)

WP_20131103_001.jpg Photo by Wire72r | Photobucket

WP_20131103_006.jpg Photo by Wire72r | Photobucket

Vilken dragkärra detta vart...

WP_20131103_005.jpg Photo by Wire72r | Photobucket

Hmmm. Kommer inte riktigt överens med dessa nymodiga telefoner men ni får nog gå in på länken om bilden inte visas automatiskt...
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Äntligen efter flera dagars kånkade och rensning så vart det plats i garaget på fuse.. Nu får den stå varmt och under tak tills den blir färdig, om 1 eller 2 år si så där ;)
Efter lunchen så startades gamla Mb:en upp och för några dagar dagar sen när den skulle flyttas bara någon cm för att inte frysa fast i backen så slutade växlarna funka och låg ettan är nu i konstant tills jag har fixat detta..

Turen på börjades i rally hastigheter av grymma 5-10 km/h. :wink:


Efter ett tag susamde fram efter vägen i denna svindlande fart så alldeles efter filmningen så känner jag bussen kränga till och jag får kämpa med ratten för att hålla den på vägen när jag blir omkörd av en mopedbil som snittar grymma 30 km/h. Denna tur känns inte något kul nå mera konstanterar jag lugnt :( Ps.. Klicka på bilden..


Äntligen ser jag fuse i horisonten där till höger.. :)


Efter lite spinnande med sommardäcken så skuttar bussen in i värmen... :cool:



Nu får den stå här i vänthall nr 1 och tina av och imorgon får den komma fram i det främre utrymmet, där den ska stå..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Skulle bara bli 1 timme eller så i garaget men vart där halva dagen, Har väl inte gått lika lätt som eller bra som jag tänkte det men det vart gjort..

Lite bilder På växellåds delen som gått sönder.. Blir nog att göra en fästplatta senare som håller den på plats.. Gjorde en service lucka istället för att lossa hela växellåda och motor för att komma åt bultarna. .









Slutgiltiga parkering hade vart muycket lättare om man hade kunnat backa in då man hade lätt kunna styra in den med bakändan först men nu vill man ju ha sidodörren och bakdörrarna tillgängliga under bygget. .Så vart att köra in framändan och sen hissa upp hela bakvagen med domkraft och spetta in den..







Nu står den där den ska stå,, natti natt bussen lilla..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Mercedes Benz 409 D.. 1987..

Nu sitter man och grubblar på en sak som har legat i bakhuvudet länge.. Funderar på att sälja eller byta bort projektet då jag nog tappat lust och tid. Har inte hänt något sedan den kördes in i garaget :wink:
 
Toppen