• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer värme i HUSBILLEN

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
:snow-icon:Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY:snow-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Jag tror att det bästa är att montera en aluminiumplåt under hela motorn och som går ända fram till kylarens underkant Plåten skyddar även motorn ifrån ev. påkörning av stenar eller dyl. Sedan finns det ju en fördel till om någon skruv lossnar ifrån motorn så ligger den kvar på plåten istället för på vägen:twitcy:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Enligt temp.mätaren arbetar också motorn i vår Iveco Daily med för låg temperatur. Ju lägre utetemp. desto lägre motortemp. Tyder väl på att termostaten hela tiden står i öppet läge.

I samband med ombyggnad av instrumentpanelen (Bygga och renovera) skall jag passa på att kontrollera hela värmesystemet. Om det finns plats tänker jag isolera luftslangarna som går från värmeelementet till kupén. Det är långa, tunna slangar som säkert i onödan avger värme inne i instrumentpanelen.

Skall försöka ta närbilder på detaljerna kring värmesystemet. Visar dem under "Bygga o renovera".

Brr

Alve
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Köpte en liten behändig IR-temperaturmätare på JULA för 279:-, den är mycket användbar när man skall mäta temperaturen utifrån på olika ställen i kylsystemet på gående motor. Det är bara att rikta in den trycka på knappen och avläsa tempen på slangar m.m.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Tänk bara på att om du mäter på en blank metallyta så visar den inte rätt värde. Då kan man sätta en bit maskeringstejp eller liknande på den yta man vill mäta så får man rätt mätvärde.

EssoJ
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Hej Folke
vet du vad ett kylar skydd till Fiat 07 08 kostar i Svenska pengar
och kan man beställa från Finland, det verkar inte finnas i Sverige jag har kollat med Fiat

Skall försöka gå in i dag o kolla vad dom kostar,återkommer.

Finns hos Fiat här för 55 € ca580kr
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen