• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer värme i HUSBILLEN

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
:snow-icon:Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY:snow-icon:
 
Senast ändrad:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

:snow-icon:Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY:snow-icon:

Det finns ett skydd bestående av 5 delar att täppa till hålen i kofångaren som Fiat säljer
för vinterbruk.(Kolla Folkes bilder på inlägg No 30 i denna tråd .)Det finns också ett plast att sätta under motorn för som både dämpar
vägljud och samtidigt håller motorn bättre värme.Fördelen med dessa tillbehör är att dom tar bort fartvinden från motorn.

Mvh Tom:)
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Först trodde jag att du menade grillen i ugnen!
Kylargardin hade man i bilarna på 50- och 60-talet då termostaterna var odugliga. Idag är det väl bättre att byta ut den då den tydligen inte funkar.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Hmm det måste ju vara något som inte stämmer med bilen, jag har kanonvärme i min. Har du kollat att samtliga värmeslangar sitter på plats och att värmereglagen ger fullt utslag. En tanke bilar avsedda för sydeuropa kan ha mindre värmepaket monterat, är den direktimporterad eller sidoimporterad kan det vara värt att titta på.


Gurra
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Kylargardin fanns ju på 50-60 tals bilar och det fungerade bra då, kanske dags för ett återupplivande? Kylarna kokade ibland för att folk glömde släppa ner gardinen eller snöret gick av så gardinen fastnade i övre läget men varmt fort blev det.
/Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

En modern motor som kokar titt som tätt är nog inget vidare, toppen kroknar lätt och då får man lätta på börsen femsiffrigt.
Nä hålla på med kylargardiner pappskivor o dylikt skall man nog undvika en annan sak vi har ju inga vargavintrar här i Sverige längre, det måste vara något som inte stämmer med bilen. Kan värmepaketet vara täppt, en annan orsak du kan ha luft i värmepaketet,
eller är tilluftsintaget täppt

Gurra
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

:snow-icon:Jag undra om det fins något som man kan sätta i grillen.Har en FIAT DUKATO 02 MVH TOOMY:snow-icon:
Ett litet tips är att sätta upp långa dubbla gardiner med en sk. brandfilt emellan, som går ända ner till golvet. Vi har gjort det för att få varmare när vi står still eftersom det blir ett kallras från framrutan o motorrummmet. Fungerade mkt bra även mot sommarvärmen. Men de var nog inte det svaret du ville ha, men kanske att skärma av med en gardin bakom stolarna in mot bodelen.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Jag sätter en pappskiva som täcker typ halva kylaren för att få ett varmare motorrum, när det är runt 10minus ute och man kör värmen genom värmeväxlaren, räcker inte värmen till då motorn kyls för mycket annars.

En annan sak är att det går snabbare att få upp temperaturen på motorn.

Men som sagt!! Inte glömma att ta bort när det blir varmare!!:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Kylaren uppgift är att låta luften pasera den så att vattnet kyls i den, vill du anulera en del av kylaren så är det bara att se till att luft inte kan pasera på en del av kylaren och då höjs temperaturen.rullgardin, masonitskiva eller någonting plant Använder du värmen i kabinen så kyls vattnet av värmefläkten som värmer kabinen allt fungerar bra så länge du kör på värme i kabinen, men stänger du av värmen i kabinen finns det risk att bilen kokar.
Din bil är ifrån 02 modern med termostatrar. Och termostatens uppgift är att låta motorn temperatur komma upp till normaltemperatur 75-85ºC innan termostaten öppnar och låter vattnet kylas i kylaren. Har du nu värmen på i kabinen då kyls ju vattnet inne i kabinen och termostaten öppnar inte eller senare för kylaren. Får du inte varmt i kabinen då är ju min slutsats att termostaten är öppen hela tiden eller har för låg temperatur.
Termostaterna på 50-60 talet hade en stor hysteres d.v.s skillnad ifrån tillslag och frånslag normalt en bimetallsspiral. Och kylare som var gjorda för att kyla bilen på sommaren med varm luft, men på vintern så är ju luften mycket kallare och därför så hade man rullgardin eller som min mormor på sin V4 ett kylar täcke. Dagens bilar har elektroniska termostater med liten hysteres så detta problem är borta. Om du mot all förmodan vill ha lägre kylning på din kylare så skulle jag nog rekomendera att du sänker farten på fläkten om den är elektrisk med en spänningsregulator för 12v dc motorstyrning Cebek eller josy-kit om dom finns kvar.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Är det "mer värme i husbilen"/bodelen du vill ha eller i motorn ?

Är det motorn så byt termostat som någon skrev .

Är det för att få "mer värme i husbilen " när ni står still så ställ ventilationsvredet på recirkulation= att spjället ut stängs och på så sätt så kommer inte blåst in i husbilen för även om fläkten är avstängd så kommer kylan in .
Har du även en helintegrerad så isolera instrumentbrädan från motorrrummet som jag gjort här :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231295.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Kylaren uppgift är att låta luften pasera den så att vattnet kyls i den, vill du anulera en del av kylaren så är det bara att se till att luft inte kan pasera på en del av kylaren och då höjs temperaturen.rullgardin, masonitskiva eller någonting plant Använder du värmen i kabinen så kyls vattnet av värmefläkten som värmer kabinen allt fungerar bra så länge du kör på värme i kabinen, men stänger du av värmen i kabinen finns det risk att bilen kokar.
Din bil är ifrån 02 modern med termostatrar. Och termostatens uppgift är att låta motorn temperatur komma upp till normaltemperatur 75-85ºC innan termostaten öppnar och låter vattnet kylas i kylaren. Har du nu värmen på i kabinen då kyls ju vattnet inne i kabinen och termostaten öppnar inte eller senare för kylaren. Får du inte varmt i kabinen då är ju min slutsats att termostaten är öppen hela tiden eller har för låg temperatur.
Termostaterna på 50-60 talet hade en stor hysteres d.v.s skillnad ifrån tillslag och frånslag normalt en bimetallsspiral. Och kylare som var gjorda för att kyla bilen på sommaren med varm luft, men på vintern så är ju luften mycket kallare och därför så hade man rullgardin eller som min mormor på sin V4 ett kylar täcke. Dagens bilar har elektroniska termostater med liten hysteres så detta problem är borta. Om du mot all förmodan vill ha lägre kylning på din kylare så skulle jag nog rekomendera att du sänker farten på fläkten om den är elektrisk med en spänningsregulator för 12v dc motorstyrning Cebek eller josy-kit om dom finns kvar.

Skulle kunna vara så men inte i detta fall, motorns värme räcker inte till vid -10 grader i mitt fall, termostaten är inte öppen.:)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Om det är 5-10- eller ändå kallare så hjälper att täcka för så inte lika mycket kall luft blåser in och kyler motorn (hela motorrummet),men håll koll på om kylfläkten går igång då är det för tätt.
Har själv praktiserat detta under vår jobbtid i Norrland ,med temperaturer under 30 minus,då behövs minimalt med kylluft.Detta fungerar stt höja tempen både på motor och innuti husbilen.
Naturligtvis skall termostaten vara i ordning,men dessa åtgärder hjälper.
Bernt
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Skulle kunna vara så men inte i detta fall, motorns värme räcker inte till vid -10 grader i mitt fall, termostaten är inte öppen.:)

Som du säger att termostaten INTE är öppen d.v.s att kylaren är inte inkopplad och du får inte värme i kabinen, då finns det ingen mening att täcka kylen.och din motor kyls utan kylare det låter konstigt om det är så.Starta bilen kall och öppna locket till kylarpåfyllningen och känn med fingret hur varmt det blir och hur fort .
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Som du säger att termostaten INTE är öppen d.v.s att kylaren är inte inkopplad och du får inte värme i kabinen, då finns det ingen mening att täcka kylen.och din motor kyls utan kylare det låter konstigt om det är så.Starta bilen kall och öppna locket till kylarpåfyllningen och känn med fingret hur varmt det blir och hur fort .

Haha... Du är en envis rackare;)
Se inlägg ovan så förstår du.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mer värme i HUSBILLEN

Jag sätter en pappskiva som täcker typ halva kylaren för att få ett varmare motorrum, när det är runt 10minus ute och man kör värmen genom värmeväxlaren, räcker inte värmen till då motorn kyls för mycket annars.

En annan sak är att det går snabbare att få upp temperaturen på motorn.

Men som sagt!! Inte glömma att ta bort när det blir varmare!!:)



Låter konstigt att du får upp motortempen fortare för att du har en skiva för kylet för att när motorn är kall så cirkulerar ju glykolvattnet bara runt i motorn samt värmepaketer i kupen och det är ju först när vattnet uppnår 90* eller var termostaten har för öppningspunkt som det går ut i kylet i fronten .
Skivans uppgift är ju att det skall inte kylas ner så mycket utan det fortfarande är varmt när det sedan går in i motorn .

Man kan ju även montera en skiva med ett antal hål i på så sätt så blir det ju ändå luftflöde genom skivan då fläkten startar och mycket mindre risk för koking .

Är det sedan -10 -30 grader ute så blir ju motorn kall ändå dels pga fartvinden samt att dom inte har en "hasplåt"/plast som personbilar har för som på min bil så ser man inte motorn underifrån utan bara drivaxlarna fram och bakåt (audi quattro så klart ;) ) .




Redigerat pga. att inläggen duggar så tätt så det blir som ett stort eko i tråden :) ...
 
Senast ändrad:
Toppen