• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Om du talar om kolven för industrimotorer så är dessa konstuerade för att gå på ett bestämt varvtal (för att driva generatorer, hydraulic od).
Då vill man att motorn snabbt skall komma upp I varv och behålla det även när belasningen ökar/minskar = snabb reglering av bränslemängd. Därav den "aggresiva" lutningen.
Hurdan är responsen från gasen på mellanvarv när man har industrikolven monterad? Blir den inte väldigt känslig???

Intressant fråga! Tyvärr kan inte jag svara på det då jag har en kolv (DT Piston) monterad och den har såvitt jag kan bedöma en helt normal gasökning genom registret. Även om den kolven är dyrare kanske det finns andra egenskaper som gör den prisvärd.
/Åke
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Wizard.
Nix den blir som common rail motorn nästan. Körde upp för Kallebäcks backen (första backen ur Göteborg som kommer när man kör mot borås) på 5:ans växel & det är lätt att hålla 100 knyck uppför. Den ökar sakta om jag trycker fullt. upplever inte att den dricker mer. Snarare det omvända. Har inte kört upp en tank ännu men denna kolv är helt värd pengarna.
MVH Lars
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Tack alla som monterat och fått ett positivt resultat.
Hittills har ett 25 tal kunder, husbilar men även Land Roverägare upptäckt denna lilla kolv som på ett positivt sätt ändrar karaktären på motorn.
Tack även för all positiv feedback, sånt värmer ett dieselskadat hjärta.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Nu har jag prov kört en lite längre streka med kolven, bilen orkar mer och slipper växla ner till 4 vid minsta motlut. Bränsle förbrukning var samma som innan !

Det enda som jag reagerar över är att plasten närmast avgas röret har blivit helt svart av sot, har inte haft det problemet innan, så frågan är om vi har monterat kolven fel (vridit den fel när vi placerade den i hålet)
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Den kanske anrikar lite för mycket, testa att lägga en fiberbricka eller likande under membranet, där original plastringen sitter.
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Ett varningens finger vill jag sträcka upp här och nu. Vid 2 tillfällen när jag har monterat kolven, så har överdelen på membranet varit fyllt med svart motorolja. OBS INNAN montering av boostpin.
Detta kommer från en läckande turbo. Vid båda tillfällena så anrikar pumpen och ger bränsle för ca 0,9-1,0 bar turbotryck, men uppmätt tryck har bara varit ca 0,2-0,3 bar.
Det lilla trycket räcker dock för att skjuta ner kolven i pumpen.

I sådana fall får man ingen effektökning. mest sot och en vidare felsökning, provtryckning etc samt eventuellt turbobyte bör göras för att få full effekt.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Vi pockade bort den lilla vita plast brickan helt, efter att läst i denna tråd och länkar till div sidor om bost pinnen.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Jag har en Fiat 2,5 TD -89. 100hk
kan man göra något med den
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Nu har även jag testat boosterkolven från dieselmeken i Aneby och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Här nedan en redovisning av uppmätta resultat.

För testet använde jag en backe på E14 mellan Brunflo och Östersund (vid Grytan för er som känner till den vägen).

Testet gick till så att jag vid en fast punkt i backens början trampade gasen i botten och vid en annan fast punkt strax före krönet på backen avläste jag hastigheten.

Förutsättningar:
5:ans växel.
Mycket svag vind.
2 mätningar med varje kolv.
Utgångshastighet vid alla mättillfällen: 80 km/tim.
Vikt på husbilen vid alla mättillfällen: 3 560 kg (Vågstation finns strax väster om Brunflo).

Resultat:
Avläst hastighet med originalkolv: 92 km/tim.
Avläst hastighet med boosterkolv: 106 km/tim.
Alltså en hastighetsökning med 14 km/tim.

Accelerationen har också märkbart förbättrats, det tog bara 5 sek att accelerera från
100 till 110 km/tim. Har dock inte mätt med originalkolven.

Topphastigheten har också ökat till hastigheter som nog inte ska utnyttjas på en 18 år gammal husbil.

Fotnot,
Jag har tidigare testat DT Piston med negativt resultat, bilen blev svagare.
Se även mitt inlägg nr. 25 i denna tråd.

Hälsningar
Leif C
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Fotnot,
Jag har tidigare testat DT Piston med negativt resultat, bilen blev svagare.
Se även mitt inlägg nr. 25 i denna tråd.

Hälsningar
Leif C[/QUOTE]
Hej Leif C
Jag kan inte låta bli att kommentera ditt test?? av DT Piston, jag har haft en sådan två säsonger och för mig har den fungerat fantastiskt bra, stämmer precis med uppgifterna som tidigare presenterats om Dieselmekens kolv och av säljaren att sedan priset är för högt tilltaget och att hållfastheten mot slitage skulle vara sämre som påståtts är ju inte bra men inget jag märkt ännu.
//Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hejsan Åke, jag kan nog skarva i en förklaring som vi har skrivit om i tidigare trådar.

I en del av de första årsmodellerna av den "nya" 2,5, 116 hk. motorn som kom -94/-95 så satt det en kolv som inte var excentrisk. De kolvarana har ungefär samma läge och kurva som "dyra kolven" och då händer det knappt ingenting vid byte. T.o.m. ev. en svag försämring.
De bilar som det sitter en excentrisk kolv i, och som någon redan har vridit på för att optimera bränslet, så händer det inte heller så mycket med "dyra kolven".

Den här andra kolven från Bosch verkar ha en ännu aggressivare kurva än de andra varianterna och därför fick Leif C ett bättre resultat än tidigare, för enligt tidigare trådar så hade han originalkolven som inte är excentrisk i sin bil från början.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Tack JANKRO, exakt så är det, kunde inte sagt det bättre själv!

Hälsningar
Leif C
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Kan varmt rekomendera NR1tuning AB för optimering av dieselbilar. Samuel där har lång erfarenhet av styrsystem.
 
F

F.d. 53244

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Vi har kört hela sommaren, ca 600 mil, med Dieselmekens kolv i vår husbil, en Dethleffs -97 med 2,5 TDI motor.

Jag bytte kolv och tog samtidigt bort den där vita plastringen som begränsar kolvens rörelse nedåt. Jag vet inte vilken av dessa åtgärder som haft störst inverkan, men resultatet är en rejält kraftfullare motor. Jag har inga siffror på accelerationstider men rent subjektivt upplever man bilen som betydligt piggare, stor skillnad. Originalkolven var assymetrisk och såvitt jag kunde se vriden för att ge maximal effekt.

Nackdelen är något högre bränsleförbrukning om man ofta använder sig av den högre effekten, vilket är precis vad man kan förvänta sig. Men om man kör "som folk" och håller en marschfart på 90-100 km/tim så håller sig förbrukningen på lite drygt litern per mil, vilket knappast är mer än förut. En annan sak är att det ryker en del vid fullgas och högre motorvarv, vi får väl se vad Bilprovningen säger om den saken i vår när det är dags att ställa på igen.

Mvh Kent
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Kent!

Jag har också noterat den svarta röken men mest då jag gör ett kraftigt gaspådrag.
Röken försvinner dock när motorn kommit upp i varv och kanske ett lite lättare tryck på gaspedalen.

Angående den vita plastringen, se dieselmekens inlägg nr. 87.

Mvh.
Leif C
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Intressant detta med svart rök och ryckighet och högre bränsleförbrukning med Dieselmekens kolv. Jag har inte haft något sådant symtom med Dt Piston och har dessutom besiktigat min bil utan någon anmärkning. Det kanske inte är helt bortkastade pengar med Dt Piston!
//Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Kent!

Jag har också noterat den svarta röken men mest då jag gör ett kraftigt gaspådrag.
Röken försvinner dock när motorn kommit upp i varv och kanske ett lite lättare tryck på gaspedalen
Mvh.
Leif C
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Leif, prova med att vrida upp sätet till mothållsfjädern ett eller två varv. Då håller den mot lite längre tills turbotrycket är uppe på högre värde innan kolvens kurva matar mer bränsle......Kanske inte hjälper men värt att prova om bränslematningen kommer för tidigt, men ändå inte verkar vara för mycket vid fullt torbotyck och högt varv.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Intressant detta med svart rök och ryckighet och högre bränsleförbrukning med Dieselmekens kolv. Jag har inte haft något sådant symtom med Dt Piston och har dessutom besiktigat min bil utan någon anmärkning. Det kanske inte är helt bortkastade pengar med Dt Piston!
//Åke

Hej Åke, var läser du att bilen blir "ryckig" med dieselmekens kolv?
Betr. ökad bränsleförbrukning tycker jag att det är naturligt om man utnyttjar den högre effekten. Det blir likadant hos bilar man kan chippa.

Mvh.
Leif C
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Sorry Leif, det blev ett c för mycket skulle vara rykig. F.ö. Har jag inte märkt av någon högre bränsleförbrukning, det kan kanske bero på att min bil är nerväxlad på femman. Det är många som hävdar att deras bilar drar mindre när dom blivit chippade själv har jag ingen erfarenhet av sådant.
//Åke
 
Toppen