• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

F

F.d. 9344

Guest
Det skrivs mycket om Boxar på forumet och det är nog bra för effekthöjningen.
jag kör en 2,5 TDI med mekanisk pump (tack och lov enligt diselmeken):rolleyes:.

Var där idag för ett inköp och vi diskuterade detta med effekthöjning.
Sätt i en Boosterkolv var hans rekommendation och så fick det bli. Bilen togs in på stuts och efter 15 min och en fika så var det dax för provkörning.
Jäklar vilken skillnad:) Nu vet jag inte hur "många hästar" fler motorn fick men den är i orginal på 122 hk, och HB har en totalvikt på 3400 kg känns nu som 140 hk :music-icon:

Den berömda "Göteborgsbacken" utan för Jönköping märketes knappast var uppe i 95 där det är som brantast.
Vad kostade då kalaset?
Hos El & Diesil i Aneby betalade jag följande: Boosterkolv 1 st. 502 Kr. Förbrukningsmtrl 50 kr. Arbete 695 Kr
Summa 1247 ink. moms.
Här finns de om ni skall montera en dylig.
Välkommen till Dieselmekens sida!
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Och vad är en boosterkolv för något, mutkolv vet jag att det är något som boostar affärer, men jag antar att det är något mekaniskt som sitter någonstans, kanske vid dieselpumpen ? Vore tacksam för lite upplysning, hittar inte när jag "googlar"
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

I pumpen sitter en kolv som styr bränslemägnden. Den jag fått monterad är det som finns i traktorer o maskiner som kräver stort vridmoment. Jag vill bara ge ett tips till er som upplever hb,n som lite trög. Vad gäller min så var det rena dynaiten. Och detta till ett pris som passar en Smålänning.
Tak it or live it. Jag bry mig inte.
Men jag ställer på en backtävling om m
någon utmananar i Jkpg backarna.
:)
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Låter ju intresan,detta med boosterkolv.Kan detta vara en annan heller rent utav samma typ av kolv som som säljs och monteras till betydligt högrepris av annan firma tro?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Jag köpte och installerade en kolv från Autostable i Taxinge i min 122hkr motor.
Utan tvivel har motorn blivit betydligt starkare och Vingen3:s erfarenheter stämmer med mina. Priset för min kolv var 3900:- plus att jag köpte till ett KN-filter som Autostable rekommenderade. Det låter inte kul om samma kolv som enligt Erik Andersson på Autostable var konstruerad av tyska ingenjörer finns att köpa för 502:-. Det finns en tidigare tråd om kolvens funktion där en dieselmekaniker beskrev att kolven sitter i rökbegränsaren och där trycker på en hävarm. Vad jag blev lite orolig för då är om k-värdet har försämrats så bilen inte godkänns vid kontrollbesiktning p.gr.av för fet blandning. Min bränsleförbrukning med kolven monterad har varit samma eller t.o.m. något lägre efter 300mil. Jag ringde Erik Andersson för att höra om man inte skulle fetta in kolven innan montering vilket inte stod i monteringsanvisningen. Det sade han inte behövdes?
/Åke
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Låter ju intresan,detta med boosterkolv.Kan detta vara en annan heller rent utav samma typ av kolv som som säljs och monteras till betydligt högrepris av annan firma tro?

Utan tvekan har du betalt mer än
det pris jag uppgivit så sorry. Ni
som vill göra denna uppdatering se trådstarten.
Obs inägget är bara för att visa andra att inte bli blåsta
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Låter ju intresan,detta med boosterkolv.Kan detta vara en annan heller rent utav samma typ av kolv som som säljs och monteras till betydligt högrepris av annan firma tro?

Med största säkerhet för de ser exakt lika ut. Och denna firma det gäller håller inte på med något "hokus pokus".

De monterade Boosterkolv just för att visa hur stor skillnad det blir. Ingreppet var mycket enkelt. Sedan fick jag provköra, endast betala om jag upplevde att jag fått mer kraft i motorn som tidigare sagts så blev det en otrolig skillnad.

Nu gäller det att köra med förstånd så att jag inte överbelastar drivlinan (läs 5:ans växel).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Ja du pannor det är kanske skrivet i stjärnorna:rolleyes:

Om vi nu antar att kolven som "min" kostade 502kr till slutkund .så får vi anta att det företaget naturligtvis har ett påslag på denna kolv, för inte sysslar de med välgörenhet kan tänkas.
Skall vi utgå från att de har en avance på ca 60-100%?

Inte alls omöjligt, det är faktiskt bara ett bearbetat metallstycke (svarvat och fräst) och har inga elektroniska eller annat inanmäte som skulle var tekniskt avancerat.

Biltillbehör har ju som vi vet rätt stora marginaler.
Läser man då att något betalt 3900 kr för samma grej, då blir jag mycket fundersam.
Verkar ju vara rena ockret, men det kan finnas en förklaring till denna prisskillnad kanske:rolleyes:

Ska bli intressant att få del av den förklaringen faktiskt:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej.
Jag ska som dieseltekniker försöka bringa klarhet i ärendet. Den kolven som jag byter ut, kommer ursprungligen från en kraftigare industrimotor med mekanisk Bosch VE pump.
Denna kolven är en Bosch originalartikel som i prislistan kostar 502:- + moms & hemtagningskostnad, då det inte är någon lagerartikel i Sverige. Slutpris till kund är 675:- inkl moms hos mig.
Troligen är även denna konstruerad av någon Tysk ingenjör eftersom den kommer från Bosch.
Vad händer då i insprutningspumpen?

Pumpen har 2 maximala bränslemängder, sugmängd & maxmängd. Sugmängden är den mängd bränsle som pumpen levererar när turbon inte laddar, jfr bilbesiktningen och opacitetsmätningen (röken).
Så länge inte motorn bygger laddtryck så är det denna mängden som levereras.
När motorn börjar bygga laddtryck så följer LDA ( Lade Druck Anlage) i pumpen med genom att turbotrycket påverkar ett fjäderbelastat membran som är förbunden med denna kolven in i pumpen.

Mer bränsle sprutas in när laddtrycket kommer upp på max, Mängden som sprutas in påverkas av vinkeln på kolven.
Original har vi en ganska flack vinkel, vilket gör att bränslet ökar som det ska i en standardmotor, Kolven vi monterar har en brantare vinkel, men påverkar inte sugmängden, enbart maxmängden, vilket gör att pumpen levererar lite mer bränsle, lite mer effekt.
Frågor svaras gärna på om det är något som ni undrar över.

Med hopp om att bringa klarhet / Göran Lindgren
 
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

En bild så får ni avgöra själva.
photo.php
IMG_2405.JPG
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Jämför vi bilderna är det uppenbart att kolvarna ser olika ut. men gör de samma "jobb":wideeyed:

Vad jag kan förstå av de olika försäljarnas beskrivningar så gör de det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Hej, i många dieselpumpar sitter det en kolv som har en excentrisk placerad kona. Man kommer i många fall rätt långt (och gratis) med att bara vrida på kolven så konan kommer längre från pinnen som glider mot den. Sedan finns det en plastring som man kan ta bort för att öka slaglängden samt en mothållsfjäder som man kan ändra trycket på m.m.
Det finns tidigare trådar som beskriver och och har länkar om det mesta som kan ändras.

M.v.h. JANKRO.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Ja de eju strålande jobbat dieselmecken.Jag ser ljuset i tunneln och känner mej helt plöstligt lite rikare.Tur att det finns folk som vet
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Vore kul om du är ironisk eller glad för att det finns mekar som inte ockrar:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mer kraft i motorn

Värt att notera är att det är inte samma produkt, det ena är en kolv ur Bosch standardsortiment med helt linjär matningskurva, medan den andra har en helt annan form som bör göra att den ger mindre vid låga laddtryck och ökar vid högre. Jag har ännu inte funnit någon bra beskrivning av den "dyra" kolven men det finns kanske någon dieselspecialist som kan tänka sig att utveckla det mera. :)
 

Conny o Åsa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3658
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej !

Jag är precis hemkommen från El&Diesel i Aneby,
efter montering av en Boostkolv i en fiat ducato 2,5 tdi-95
och har fått en betydligt starkare och varvvilligare husbil
till en total kostnad av 1496:- inkl.moms och arbete.

Telefon Göran eller Steve 0380-41100

Bra service och ett vänligt bemötande
 
Toppen