• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer kraft i motorn

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Nu är vår HB ställd i vinteride. Jag är faktiskt också nyfiken på om bränsleföbrukningen är högre än motsvarande HB utan modifiering.
Brittmarie & Sune, s teori kan mycket väl stämma, motorn bör ju behöva mer bränsle för att få mer kraft. Men det kan också vara så att det högre vridmomentet gör att det krävs mindre "gaspådrag" i uppförslut och motvind samt att det blir lättare att hålla konstant/jämn fart vid landsvägskörning( mindre nerväxlingar och lättare att hålla samma varvtal) och det är i min värld lika med ekonomikörning.

Jag kommer till nästa särsong att noga mäta vad min HB vill ha i bränsle per Km.

Men å andra sidan så körs vår HB omkring 700-1000 mil/år och då kanske det går att stå ut med någon/några dL/mil mer i förbrukning om HB,n känns som en "vanligt" PB att köra på vägen:)

Jag har inte möjligheten men det vore mycket intressant att få del av en bänktest som visar hur mycket den verkliga förändringen blir med denna Boosterkolv monterad.


Jag tycker att vi kommer igen till 2013 och redovisar bränsleåtgången.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Går alltid åt en viss mängd bränsle och luft till en viss effekt tar man ut mer effekt går det också åt mer bränsle å luft. (fast månen har också dragningskraft men det är överkurs) Möjligen kan vi byta turbo till en med bättre verkningsgrad vid då en annan eller viss lastpunkt. Ett nytt bättre laddluftkyl eller komplettera det befintliga om kylet sitter som på min. Förbättra luftflödet runt det befintlga för åtminstånde så är mitt kass placerat. Ett turbo med VNT Volvo första 5 cyl diesel kan kanske vara lämpligt och dessa finns i stora drivor det man måste göra är att gå igenom musslan för detta aggregat och se om lastpunkterna överenstämmer med ivårt fall husbilslaster.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

harvar12
Är inte riktig med på vad du vill framföra. Tråden startade med hur det ockrades på en i grunden ganska enkel produkt en Boosterkolv som ger motorn mer kraft eller vridmoment om du så vill och kräver ett minimalt ingrepp.

Den ena ca 3800 sek och den andra ca 720 sek. Inga stora ingrepp så som turbobyten modiferade intercooler eller annat som bör bli väl så kostsamt.

Jag antar utan att veta att även dina förslag till ändringar ger ökad bränsleåtgång om nu några av de olika "trimningarna" nu kommer att göra det.

Det kanske inte blir ökad förbrukning om man kör med mjuk fot och lite framförhållning (läser trafiken) och inte håller på med trafikljusrace:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Jag tänkte mig en effektivare driftspunkt för att bara ändra bränslemängde ger högre förbrukning men kör man med försiktig gasfot så har man ju ingen nytta av momentet som modifierad rökbegränsare ger. Eller hur
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

OK då är jag med lite bättre:)

Men att ha en motor med många "hästar" behöver ju inte betyda att man måste pressa denna till max. Det går alldeles utmärkt att köra mjukt och ekonomiskt. Nyttan med "Mer kraft i motorn" är att dessa kan utnyttjas i uppförslut, vid en eventuell omkörning då det naturligtvis förkortar omkörningsträckan, vid axeleration hoppa från 2:an till 4:an och så vidare.

Använder jag dessa "x-trahästar" för att kunna blåköra ja då kommer också bränsleräkningen garanterat att rasa i höjden.

Jag tro att vi är ganska sams om detta ,heller:rolleyes:
 

Johan Smedman

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Värmlandsnäs
HBK-Nr
9196
Medlemskap
2023
Sv: Mer kraft i motorn

Jag gör ett inlägg här för att "väcka" tråden igen... Vore intressant att få höra mera om era erfarenheter av kolven.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Mer kraft i motorn

Fick idag ett erbjudande om en DT Piston pris 3900:- om jag är snabb så får jag ett K&N luftfilter (1150:) på köpet. Verkar lite dyrt om det går att fixa under 2000:- Nu behöver jag inte bry mig då bilen är såld och en ny står och väntar.:)
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Jag är också nyfiken på att höra om alla är nöjda. Går och funderar på att byta på min husbil också

Är den någon som har modifierat den som sitter orginal. Då jag jobbar på verkstad så är det inget stort jobb att svarva om konan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Mer kraft i motorn

Fick idag ett erbjudande om en DT Piston pris 3900:- om jag är snabb så får jag ett K&N luftfilter (1150:) på köpet. Verkar lite dyrt om det går att fixa under 2000:- Nu behöver jag inte bry mig då bilen är såld och en ny står och väntar.:)

Har också fått samma erbjudande med snigelposten. Min Iveco Daily 1988 väger 4,5 ton, drar exakt en l /mil. Går helt perfekt och vållar mig få bekymmer. Varför skulle jag experimentera med en modifiering som kanske får oönskade följdverkningar?
:confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Jag är också nyfiken på att höra om alla är nöjda. Går och funderar på att byta på min husbil också

Är den någon som har modifierat den som sitter orginal. Då jag jobbar på verkstad så är det inget stort jobb att svarva om konan
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan stenbråten, om man söker lite så finns det massor skrivet om kolven och olika sätt att få lite mera fart på en mekanisk insprutad diesel.
Konan på kolven som är originalmonterad i Boschpumparna är för det mesta excentriskt svarvad på kolven, och på de pumparna så räcker det med att ta bort en plastring som fungerar som slaglängdstopp och sedan vrida på membranet och kolven så konan kommer längre bort från den lilla "pinnen" som glider mot den. Man kan också ändra lite på sätet till mothållsfjädern. Då kan man få riktigt skapligt ändring på motorns karaktär.
Kolven som säljes till ett alldeles nästan löjligt för högt pris gör inte mycket mera nytta och verkar dessutom enligt tidigare skriverier här, vara tillverkad av för mjukt matrial.
En originalkolv är lite blanknött där avkänningspinnen går mot konan, efter kanske 15.000mil. En dyr kolv hade visst ett kännbart spår efter några hundra mil.

Här har du en länk till en lång följetong om trimning av dieslar med bilder och länkar till instruktioner m.m. Inläggen i början handlar om VP37 pumpen som är lite elektronisk trimbar och den kan du strunta i, men lite längre ner börjar en lång historia om de helmekaniska pumparna och där kan du nog lära dig allt som behövs.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/414903


Gäller Joppe också :). Lycka till. JANKRO.

Ps. Bosch's egen industrikolv till dieselpumpen är säkert en bättre satsning vid köp, och för ca. 700:-
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29825

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej där i vårsolen. Vill tacka för ett bra och uttömmande svar och tips.
Var rädd om 5an så kanske vi ses i sommar vem vet.

Tack för hjälpen från Thorleif / Ann-Sofie.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Vingen 3
jag undrar om inte det sliter extra på motorn för jag misstänker att den har en del mil på mätaren, men det helt fantastiskt att det kan göra sådan stor skillnad,
det blir liksom roligare att köra också, :yes::spinny:
mvh
Gert
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mer kraft i motorn

Jag är fortfarande nyfiken på skillnaderna på Autostables kolv mot standardkolvarna? Standardkolven och även den s.k. industrikolven ger ju så långt jag förstår, en helt linjär insprutningskurva, meda Autostables har en böjd kurva som bör ge mindre i mellanregistret, för att sedan ge mera vid högre gaspådrag. Är det någon som har några ideer? :wideeyed:
 
L

Logitech

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej Vingen! Du chockade mej! Men det var en glädjande och positiv chock.1.247 pix för en trimprodukt med montering och div.Höll just på att överväga att åka med HB.till Autostable i Eskilstuna och låta dom montera in en,vad dom kallar piston,för 3.900:-.Det kan dom känna sej blåsta på.Efter ditt inlägg,så blir det Dieselmeken,som får montera in en sådan pryl.Har en likadan rova i kärran som du.Ska bli kul att öka effekten i HB.n.Tusen tack för tipset!!!Du är en pärla.Trevlig vår o sommar! Logitech.:spinny::music-icon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mer kraft i motorn

Jag är fortfarande nyfiken på skillnaderna på Autostables kolv mot standardkolvarna? Standardkolven och även den s.k. industrikolven ger ju så långt jag förstår, en helt linjär insprutningskurva, meda Autostables har en böjd kurva som bör ge mindre i mellanregistret, för att sedan ge mera vid högre gaspådrag. Är det någon som har några ideer? :wideeyed:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Montreal. Som jag skrivit tidigare så har jag och en kompis exp. lite med hans 2,5 diesel med mek.pump.
Du har kanske läst tidigare att en del pumpar inte har den exentriska kolven som man kan ändra insprutet med genom att vrida den, utan en kona som är centrerad.
Men utan att ha mätt på hundradelar, så verkar det som att den dyra kolven ligger väldigt nära den centrerade i mått på kurvan, från en centrumlinje.
En originalkolv är rätt kort och slaglängden bestäms/stoppas av en plastring som man kan ta bort för att öka slaglängden med ca. 4m.m. och därmed komma längre på konan med mera bränsle som följd.
En dyrkolv är längre från början och även utan plastringen så ökar inte slaglängden, för längden på kolven gör att den i stället går i botten på huset.

Och så var det radien, den ser ju bra ut men frågan är hur mycket den gör för bränslematningen.
Det man nämligen blir förvånad över när man kollar på kolvarna och nötmärken efter pinnen som glider mot konan är....Det är bara ca. 8m.m. av konans längd som används, för längre slaglängd har inte en dyrkolv eller en originalkolv med plastringen fortfarande monterad. Tar man bort plastringen på originalkolven så ökar slaglängden till ca. 12m.m. men dyrkolven behåller slaglängden för den är som sagt längre i konstruktionen.

Hur kurvan ligger på en exentrisk kolv och om den blir lika som den centrerade konan om man vrider på den har jag tyvärr inte haft möjlighet att kolla (än) men troligen ligger även den i närheten om man vrider upp den tillräckligt.

Jag kan ju tyvärr inte vara helt säker på att det jag skrivit stämmer helt, för då borde man ha kollat upp flera pumpar och kolvar än jag plockat med. Men jag tror i alla fall på teorierna om det inte finns flera originalvarianter i bilarna :).

M.v.h. JANKRO.
 

Torpehag

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Mantorp
HBK-Nr
10127
Medlemskap
2022
Sv: Mer kraft i motorn

Hej. Vi har en husbil med 1,9 motorn i och den är inte någon racerbil, men när jag fick ett reklamblad angående DT Piston så letade jag efter information om den. Det jag hittade var att i många motorer finns det en i stort sett likadan, så det vara bara att ge sig ner till garaget och kolla. Mycket riktigt så hade vi redan en sån i vår bil. Efter lite provande fram och tillbaka så har vi hittat ett läge som ger skapligt med kraft utan alltför hög bränseförbrukning. Justeringen tar c:a 7-8 minuter om du är händig. Kostnad = lite skit på händerna. MVH Rogert
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Gert.
Ja min har knallat ca 17.000 mil. Hur detta med den nya kolven kommer att slita mer på motorn det kan jag faktikt inte uttala mig om. Kanske, kanske inte beroende på hur jag utnyttjar den större kraften.
Nu har jag inte ännu kört några längre stäckor med detta "trim" , kanske ca 60 mil innan vintreridet.

Dessa mil höll sig på litern/mil i machfart 85-90 med en och annat snabbaccelatin vid omkörning av LB.
Så jag ber att få återkomma efter den planerade resan i juni till Kroatien.
Skall försöka hålla stenkoll på bränsleförbrukning och annat.

Men enligt Diselmeken skall det inte höja förbrukningen, vi får de hur det blir med det.
Det enda jag nu kommer att vara ännu mer noga med är att inte fresta 5:an.
HB,n klarar numera att hålla 90 på denna växel även i den branta backe som vi här lokalt kalllar "Göteborgsbacken" (RV40 väster ut från Jönköping). Och det kanske inte är bra att plåga 5:an om den nu är så känsligt som det skrivits om på forumet i andra trådar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27191

Guest
Sv: Mer kraft i motorn

Hej.
Jag beklagar djupt att Bosch inte kan leverera kolven längre, osäkert leveransdatum etc etc får jag till svar. Har varit restnoterad i 2 månader nu.
Detta har gjort att jag varit i kontakt med min verktygsmakare här i Aneby för att se om han kan hjälpa mig att ta fram en serie. Väntar svar denna vecka om det är möjligt och vad det komme att kosta.

Håll ut, jag jobbar på detta, Får mängder av mail & telefonsamtal ang detta.
Jag återkommer / Göran Dieselmeken Aneby

Följ gärna mig på facebook.com/dieselmeken
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Mer kraft i motorn

Hej!
Har du lust att fota den på plats, så kan man se om man har en sådan!

Mvh
lasse
 
Toppen