• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxxfan

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Tänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kommer aldrig under utetemperaturen utan en riktig AC. Däremot slipper du den uppvärmning inne i bilen, som jag tycker är det största gisslet söderut och även varma dagar här hemma. Med MaxxFan på utsug och fönster i ventilationsläge, gärna på skuggsidan och en bit ifrån MaxxFan, skapas en ständig luftström av uteluft genom bilen. Komplettera gärna med extra isolering i övriga takluckor och fönster mot solen. Då blir tempen i bilen samma eller nära utetemperaturen och man slipper den kraftiga uppvärmningen av inredning och allt innehåll i skåp och lådor, som vi annars har efter en dag i solen. En uppvärmning som ofta håller kvar värmen i bilen hela natten. Vi har dessvärre varit utan katt ett par år, men tror att MaxxFan hade varit suveränt för henne! Hon avskydde, precis som vi, bullret från AC:n. Andra djurägare har varit väldigt positiva till MaxxFan.
Alla fördela med maxfan som du skriver här , har jag också..... Men utan maxfan :spinny:
Se fotot...

IMG_20210530_141955.jpg

Utöver markiserna så har jag en isolerad skilljeväg (med dörr) mellan styrhytten och bodelen...
Och stannar jag en längre tid så täcker jag styrhytten med aluminium filt....
Så vid riktigt varma dagar kryper hundarna in i styrhytten, eftersom där är svalast :yes:
En annan fördel är att det går ingen el åt till att njuta av svalkan inne i husbilen.. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
433 liter i sekunden vid högsta fart enl campingtillbehör4u, då gäller det att hålla i hatten....kan det verkligen stämma ?
Ja, 26 m³ i minuten blir 433 liter i sekunden, som kan låta mycket, men man får tänka på att det är ju ett luftflöde utan något tryck och bara storleken på fläkten, vinkeln på bladen samt varv per minut som "skyfflar" luft utan motstånd som ger det värdet. Sedan räcker det säkert med lite motstånd vid inluften som jag berört tidigare för att den verkliga siffran skall blir mycket lägre.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Maxxfen med termostat styrt lucköppning är rättså högljud när den tex stänger och öppna på natten..jag byggde om den så att luckan är öppen men fläkten styr av termostat.
Jag tycker att maxxfan är bra för att man kan ha öppet den när det regnar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Maxxfen med termostat styrt lucköppning är rättså högljutt när den tex stänger och öppna på natten..jag byggde om den så att loggan är öppen men fläkten styr av termostat.
Jag tycker att maxxfan är bra för att man kan ha öppet den när det regnar
Ja öppning/stängning av luckan låter som ett gammalt tröskverk. Men om jag minns rätt så behöver man väl inte ha termostatstyrning av luckan?
 

Rindi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28187
Medlemskap
2024
Jag kör på dubblerad Maxxfan, en över sängen längst bak i bilen och en vid köket vilket gör att man kan få ett synnerligt bra luftflöde när så krävs. Har även golvplacerad AC men då jag aldrig står på camping så är det inte ofta den kommer till användning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ja, 26 m³ i minuten blir 433 liter i sekunden, som kan låta mycket, men man får tänka på att det är ju ett luftflöde utan något tryck och bara storleken på fläkten, vinkeln på bladen samt varv per minut som "skyfflar" luft utan motstånd som ger det värdet. Sedan räcker det säkert med lite motstånd vid inluften som jag berört tidigare för att den verkliga siffran skall blir mycket lägre.
433 l/s går inte att få med en motor med så liten strömförbrukning.
När det gäller fläktar är förhållandet kvadratiskt för tryck och flödet.
Samma sak gäller för luftmotståndet för en bil.
Motståndet är alltså inte linjärt. Om trycket är tex 100Pa och flödet är 300l/s. Vill man höja flödet till det det dubbla 600l/s behövs ett tryck på 400Pa.
Då brukar det behövas en en större fläkt för att få till det högre flödet.

Ett riktvärde för luftflödet om man vill kyla ner en lokal är att öka flödet med tre gånger mer luft. Eftersom elförbrukningen för en fläkt inte är linjärt drar den bara lite i början för att istället öka brant på slutet innan den når sin toppeffekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej siffror på saker man köper för kyla och värme har väl alltid varit glädjesiffror som ligger på gränsen till ljug eller halvsanning.

Som exempelvis när det står att en luftvärmepump funkar ner till -35° som jag såg nyligen. Funkar,....... menas det att den fortfarande orkar snurrar där ute, för de kan väl knappast mena att den ger mycket mer än den tar vid den tempen.
Angående Maxxfan så kan man i alla fall konstatera att på full fart så matar den på rätt bra, för om det bara kan komma in tillräckligt med luft i bilen så det inte finns något större sugmotstånd för fläkten så fladdrar det i håret av flödet, men på de högsta hastigheterna så är den rätt högljudd även för en okänslig person, men är bra för ett kortare koncentrerat luftbyte.

Som jag nämnde tidigare så är en mycket viktig grej i sammanhanget var fläkten sitter och var luften sugs in så man verkligen får ett byte av så mycket som möjligt av luften inne i bilen.
För som jag skrev, om man lämnar dörren bak i min bil där fläkten också sitter bara på glänt så kan man nästan lika gärna stänga av fläkten, för troligen så går 90% av bytesluften in genom dörrspringan och direkt ut genom takfläkten och resten av luften inne i bilen står nästan still.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen