• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Maxxfan

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Tänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
Den helt vita släpper in minst ljus. Sedan den rökfärgade och mest ljus släpper den transparenta in. Vi har en rökfärgad, med mörkläggningsgardin. Gardinen kan dock inte användas när fläkten är igång!
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tänker köpa en Maxxfan de lux 50x50 cm finns 3 alternativ färg på luckan. Vilken släpper in minst ljus när den är stängd??
Vi hade en vit på förra husbilen och nu en rökfärgad. Båda släpper in duktigt med ljus. Den nuvarande har vi tejpat invändigt med aluminiumtape och det blev definitivt bättre. Den släpper dock in en del ljus runtom och enda sättet att få det mörkt är att dra för skjutgardinen men som sagts tidigare: då kan man inte köra fläkten. Det brukar dock inte vara något stort problem för vi behöver ffa fläkten nattetid när vi är söderut och där brukar det vara mörkt på nätterna
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
På den fläkt jag har går mörkläggningsgardinen att dra för delvis. Borde medföra att man både kan få lite mörkläggning samtidigt som man kör fläkten. Tror inte det är en MaxxFan dock.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
vi har den genomskinliga och med mörkläggningsgardin, perfekt för i gardintillsattsen så är det ledlampor också. Vilket uNderlättar mycket där bak i plåtisen. Finns inget ”allmänljus” därbakom utan bara två sänglampor. Det går bra att köra fläkten på läge ett eller två med gardinen stängd, så brukar vi ha det på nätterna när vi är på lite varmare ställen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
hur mycket sänker dessa inne temperaturen ?
tänkte det kanske kunde vara bra att ha då vi katten med os
Du kommer aldrig under utetemperaturen utan en riktig AC. Däremot slipper du den uppvärmning inne i bilen, som jag tycker är det största gisslet söderut och även varma dagar här hemma. Med MaxxFan på utsug och fönster i ventilationsläge, gärna på skuggsidan och en bit ifrån MaxxFan, skapas en ständig luftström av uteluft genom bilen. Komplettera gärna med extra isolering i övriga takluckor och fönster mot solen. Då blir tempen i bilen samma eller nära utetemperaturen och man slipper den kraftiga uppvärmningen av inredning och allt innehåll i skåp och lådor, som vi annars har efter en dag i solen. En uppvärmning som ofta håller kvar värmen i bilen hela natten. Vi har dessvärre varit utan katt ett par år, men tror att MaxxFan hade varit suveränt för henne! Hon avskydde, precis som vi, bullret från AC:n. Andra djurägare har varit väldigt positiva till MaxxFan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har haft en MaxxFan i min bil ett par år nu. Min katt som åkt ca. 20.000mil blev "bara" 22 år och fick tyvärr bara nytta av den i en sommar, men den gjorde stor nytta verkade hon tycka faktiskt.
Det går ju inte att sänka temperaturen lägre än utomhustempen naturligtvis, men även luftdraget kyler ju lite extra. Det beror ju också på var MaxxFan'en sitter.
Min sitter allra längst bak i bilen och då så får man ju se till att ha inluft så långt bort från fläkten som möjligt, ett eller båda sidofönstren längst fram. jag brukar också se till att ventilation/värme inluften är helt öppen i spjällen så det kommer in lite luft även den vägen. En del modernare ventilation/ värmekanaler i bilar går ju med vakuum eller motorer och då har man ingen större makt att bestämma var spjällen står tyvärr.
Men.... för att få maximal Ventilation i bilen så måste man alltså få in luft så långt bort som möjligt, vilket också innebär att om MaxxFan'en sitter i mitten av bilen så måste man få in luft både längs bak och längst fram i bilen för att hela bilen skall bli ventilerad. Jag vill nog sträcka det så långt som att säga att man även behöver balansera inluften fram och bak om fläkten sitter mitt i bilen för att få ut max av den.
Ett exempel på det är att i min bil sitter dörren bak i bilen och lämnar man den med lite ventilationsspringa så sabbar man hela ventilationen i bilen, för nästan all luft sugs in från dörrspringan och ut direkt genom takfläkten och inget händer i resten av bilen.
Hur mycket inluft man behöver brukar ge sig självt. Om det är för små öppningar i förhållande till vad fläkten kan skyffla ut så hörs det på fläktljudet att den jobbar i lite vakuum och "kavitetrar".
Men i svensk sommar i full sol ute på ett öppet fält så går det faktiskt att överleva bara man har tillräckligt med inluft på rätt ställe eller ställen så all luft inne i bilen blir utbytt vartefter.
Den tar ju en hel del ström också på uppåt fullfart, men har man solpaneler på taket så har man ju för det mesta mycket sol i värmen när fläkten behöver gå på högfart så laddningen brukar då räcka till både batterier och fläkt utan allt för kraftiga paneler.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det var det som jag inte kommer ihåg och skrev "en hel del" :msn_wink:.......... Men i pappren står det 2,3 A uppåt 30W i full fart såg jag nu, men jag har för mig att det går att toppa upp det en del, även om den kanske är mest användbar på maxfart när man inte är i bilen, och steg 8 eller så duger som max normalt vid stark hetta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag vill bara tillägga att det är ju skapligt klös i fläkten, och man kan klara sig bra några steg under max.
I maxfart så skyfflar den ca. 26 m ³ i minuten. Alltså byte av nästan hela luftinnehållet i en "vanlig" husbil varje minut och då också mycket beroende av var luften kommer in som jag skrev ovan. Man känner faktiskt att det drar inne i bilen när inventilationen och fläkten ligger i harmoni med varandra.

M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej jag har haft en MaxxFan i min bil ett par år nu. Min katt som åkt ca. 20.000mil blev "bara" 22 år och fick tyvärr bara nytta av den i en sommar, men den gjorde stor nytta verkade hon tycka faktiskt.
Det går ju inte att sänka temperaturen lägre än utomhustempen naturligtvis, men även luftdraget kyler ju lite extra. Det beror ju också på var MaxxFan'en sitter.
Min sitter allra längst bak i bilen och då så får man ju se till att ha inluft så långt bort från fläkten som möjligt, ett eller båda sidofönstren längst fram. jag brukar också se till att ventilation/värme inluften är helt öppen i spjällen så det kommer in lite luft även den vägen. En del modernare ventilation/ värmekanaler i bilar går ju med vakuum eller motorer och då har man ingen större makt att bestämma var spjällen står tyvärr.
Men.... för att få maximal Ventilation i bilen så måste man alltså få in luft så långt bort som möjligt, vilket också innebär att om MaxxFan'en sitter i mitten av bilen så måste man få in luft både längs bak och längst fram i bilen för att hela bilen skall bli ventilerad. Jag vill nog sträcka det så långt som att säga att man även behöver balansera inluften fram och bak om fläkten sitter mitt i bilen för att få ut max av den.
Ett exempel på det är att i min bil sitter dörren bak i bilen och lämnar man den med lite ventilationsspringa så sabbar man hela ventilationen i bilen, för nästan all luft sugs in från dörrspringan och ut direkt genom takfläkten och inget händer i resten av bilen.
Hur mycket inluft man behöver brukar ge sig självt. Om det är för små öppningar i förhållande till vad fläkten kan skyffla ut så hörs det på fläktljudet att den jobbar i lite vakuum och "kavitetrar".
Men i svensk sommar i full sol ute på ett öppet fält så går det faktiskt att överleva bara man har tillräckligt med inluft på rätt ställe eller ställen så all luft inne i bilen blir utbytt vartefter.
Den tar ju en hel del ström också på uppåt fullfart, men har man solpaneler på taket så har man ju för det mesta mycket sol i värmen när fläkten behöver gå på högfart så laddningen brukar då räcka till både batterier och fläkt utan allt för kraftiga paneler.

M.v.h. JANKRO.
Ursäkta uttrycket, men så jävla bra beskrivet Jankro! :)
 
Toppen