• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem MaxxFan Deluxe....El.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har varit lite div. sista tiden som handlat om MaxxFan, montering och lite annat.
Jag var inne på olika sidor och tittade på reservdelar som finns att köpa, och det finns troligen de delar man kan behöva.
Men då såg jag något som jag aldrig läst förut och inte ens hört talas om. Dessutom så verkar det rätt dumt med en grej som är ämnad till just husbil och kanske även husvagn.
--------
Att tänka på!
Har du litiumbatteri ombord?
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.
Vi rekommenderar att installera en DC-DC-laddare ombord för bästa användning av 12V-utrustning ombord, exempelvis denna modell från Victron Energy
--------
Till att börja med så har ju inte en spänning över 12,2 och 13,6V. bara med litiumbatterier att göra utan även laddning till "vanliga" batterier kan ju komma en bra bit över 14V. Sedan är ju den så kallade DC-DC-laddaren som nämns ingen laddare utan en rätt dyr spänningsstabilisator med fjärrstyrning av märket Victron.
Man kan styra den med en annan förbrukare genom fjärrstyrning från den förbrukaren med 12V. till styringången på Victron'en för att stänga av den helt?..
(Verkar enklare med en vanlig enkel spänningsstabilisator bara till fläkten och bryta strömmen in till stabbilisatorn i stället.) Men strunt samma om de helst vill sälja en Victron från sitt lager och om det är det som det handlar om.......
Om de tänker sig att ta ner all bodelsspänning till 12.2V. med Victron'en så kan det ju vara ok. visserligen. Men strunt samma det också

Men det viktiga är ju påståendet att elektronikkortet piper och lever rullan och fläkhastigheterna blir ojämna tills elektronikkortet till slut pajar om spänningen kommer över 13.6V. Vilket inte får hända, men jag har haft min MaxFan i fyra eller fem år och kört den samtidigt som full laddning en bra bit över fjorton Volt, och aldrig till att börja med varken hört ett pip från den i protest och aldrig märkt någon flexande fläkthastighet.
I originalinstruktionerna så står det så här.
--------
MaxxFan El..JPG
--------
Alltså 12V. vehicle power och inte ett ord om rek. 12.2 vilket i princip är ett helt utsuget vanligt batteri.

Så min slutliga fråga efter allt detta är, för det är troligen inte många som har en spänningsstabilisator till MaxxFan'en. Är det någon som hört den pipa i protest mot för hög spänning, eller flexa i hastighet, eller på onormalt sett bränt upp kretskortet? Och har det i så fall skett vid max. laddspänning eller så.
För en normal spänningsstabilisator efter huvudströmbrytaren till fläkten är ju inte så svårt eller dyrt att pilla dit om det skulle behövas (efter fem år och troligen några hundra timmar).

Undrande. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har jag ännu en gång lusläst alla dokument (inklusive den flerspråkiga originalinstallatonsmanualen) som medföljde den MaxxFan jag köpte 2018, och som har fungerat klanderfritt sedan dess. Den enda information jag lyckats hitta är att den är avsedd för en nominell spänning på 12V, och att strömförsörjningen måste klara 5A.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dom Maxxfan som säljs nu har inte varningstexten från inlägg 18 i manualen
Laddar man hem PDF filen med manualen så kommer varningstexten fortfarande med ????


Vad skall man tro, montro. Dessutom så står det tydligt (och jag har för mig att jag mätte min på fullt klös) att den bara drar max 2.3A.

Man kan ju nästan misstänka att tillverkarna har fått någon blandning av komponenter i massor eller dyligt, så de inte kan hålla reda på de som är felaktiga och de som är ok. och kanske inte heller hur mycket de drar. För det verkar ju även på en del inlägg här som en del blir tokiga ibland. Men jag tycker som Pålle att min är mer än provkörd under alla år den har snurrat utan dumheter, och att max spänning dessutom skulle vara bara 12.5V låter ju så dumt så............

På försäljningsidan står det i stället max 13.6V.......
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.

Nåt lurt är det, för många verkar ju överleva utan hjälpmedel i alla fall. Fast min spänningsregulator gör väl troligen större nytta i bilen än i en låda i garaget.... Vi får se om den stannar i lådan :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.620
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här kommer den manual som idag finns att hämta från tillverkarens hemsida. Där anges, längst ner på 1:a sidan:

The MAXXFAN requires a minimum 12 Volt DC, 5 amp service. Confirmthat the circuit you intend to use will accommodate the additional load. Use the proper gauge stranded wire for electrical connections.

En sökning på "12" i hela dokumentet ger inte några träffar där det anges spänning med decimaler – endast det generella "12volt".

Observera att detta gäller de fläktar som säljs idag. För äldre fläktar kan annat gälla.

(På andra forum, och på Youtube, finns uppgifter om att MaxxFan modifierades för ett antal år sedan. Huruvida detta är sant, och hur man ska kunna särskilja de nyare fläktarna från de äldre, har jag ingen aning om. Har dock ett svagt minne av att de äldre fläktarna saknade skyddsslack på kretskortet.)

Pålle

Pålle
 

Bilagor

  • Maxxfan - Deluxe Fan User Manual.pdf
    2,1 MB · Visningar: 24

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fortsätter på den här tråden som var lite förvirrad och tveksam i början om att MaxxFan inte tål spänningar på mycket över 12V, och sedan kom det fram olika problem och man hittade även massor med filmer på YouTube där de böt ut trasiga kort och även monterade spänningsstabilisatorer tillsammans med en ny MaxxFan m.m.
Jag själv och bl.a. Ingrid o Pålle med flera har haft en MaxxFan sedan länge utan problem med relativt höga spänningar m.m.....
Jag har haft en spänningsstab. liggande och tänkte att nu med lite annat elarbete med bl. a. en ny VICTRON 100/30 m.m. som kommer att bestämma max spänning ofta tillsammans med att solen skiner och värmer på så att MaxxFan får gå för fullt, så då tänkte jag att det är kanske dags att stoppa in regulatorn för att begränsa spänningen till just MaxFan med ca. 12.2 V max.

Det finns gott om bilder på det trekantiga kretskortet som pajar och behöver bytas, och bilder på att man behandlar det med klarlack för att fuktskydda kortet (som inte direkt har att göra med spänningen, och kan vara befogat) m.m.
Bilder på kortet som pajar och byts ut visar ett kort med mycket småkomponenter på undersidan och typ ett relä som största monterade komponent.
MaxxFan2.JPG
MaxxFan.JPG


Men när jag skruvade bort ramen och blottade mitt kretskort som överlevt höga spänningar i kanske fyra/fem år nu så ser det/de? ut så här.....
MaxxFan kort1.JPG
MaxxFan kort3.JPG
D.v.s. en väldans skillnad mot enkelkorten som verkar vara tillverkade för att gå sönder i förhållande till det/de här dubbelkorten med komponenter av äldre och kraftigare modell som ger mer förtroende.
Säkert skillnad i pris vid tillverkning m.m. men kan vara orsaken till att en del äldre MaxxFan inte går sönder även om spänningen ofta går en bra bit över 14V.

Ville mest visa att det även syns skillnad på olika kort i en MaxxFan, men aldrig sett de här dubbla på YouTube m.m. vid byte.

Tilläggas kan också att fläktens hastighet bestäms tydligen direkt av spänningen förutom lägena, och med regultorn på 12.2V så sjönk maxhastigheten betydligt, från att det faktiskt drog en svag vind inne i husbilen till "bara" bra ventilation.
För läget fem tidigare så går det nog åt läge sju nu för samma speed.
Vi får se om jag tar bort rugulatorn igen och satsar på att dubbelkorten är byggda för att palla med uppåt 15V ibland, eller monterar en ställbar regulator med kanske 13.8 V som max.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen