• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem MaxxFan Deluxe....El.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det har varit lite div. sista tiden som handlat om MaxxFan, montering och lite annat.
Jag var inne på olika sidor och tittade på reservdelar som finns att köpa, och det finns troligen de delar man kan behöva.
Men då såg jag något som jag aldrig läst förut och inte ens hört talas om. Dessutom så verkar det rätt dumt med en grej som är ämnad till just husbil och kanske även husvagn.
--------
Att tänka på!
Har du litiumbatteri ombord?
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.
Vi rekommenderar att installera en DC-DC-laddare ombord för bästa användning av 12V-utrustning ombord, exempelvis denna modell från Victron Energy
--------
Till att börja med så har ju inte en spänning över 12,2 och 13,6V. bara med litiumbatterier att göra utan även laddning till "vanliga" batterier kan ju komma en bra bit över 14V. Sedan är ju den så kallade DC-DC-laddaren som nämns ingen laddare utan en rätt dyr spänningsstabilisator med fjärrstyrning av märket Victron.
Man kan styra den med en annan förbrukare genom fjärrstyrning från den förbrukaren med 12V. till styringången på Victron'en för att stänga av den helt?..
(Verkar enklare med en vanlig enkel spänningsstabilisator bara till fläkten och bryta strömmen in till stabbilisatorn i stället.) Men strunt samma om de helst vill sälja en Victron från sitt lager och om det är det som det handlar om.......
Om de tänker sig att ta ner all bodelsspänning till 12.2V. med Victron'en så kan det ju vara ok. visserligen. Men strunt samma det också

Men det viktiga är ju påståendet att elektronikkortet piper och lever rullan och fläkhastigheterna blir ojämna tills elektronikkortet till slut pajar om spänningen kommer över 13.6V. Vilket inte får hända, men jag har haft min MaxFan i fyra eller fem år och kört den samtidigt som full laddning en bra bit över fjorton Volt, och aldrig till att börja med varken hört ett pip från den i protest och aldrig märkt någon flexande fläkthastighet.
I originalinstruktionerna så står det så här.
--------
MaxxFan El..JPG
--------
Alltså 12V. vehicle power och inte ett ord om rek. 12.2 vilket i princip är ett helt utsuget vanligt batteri.

Så min slutliga fråga efter allt detta är, för det är troligen inte många som har en spänningsstabilisator till MaxxFan'en. Är det någon som hört den pipa i protest mot för hög spänning, eller flexa i hastighet, eller på onormalt sett bränt upp kretskortet? Och har det i så fall skett vid max. laddspänning eller så.
För en normal spänningsstabilisator efter huvudströmbrytaren till fläkten är ju inte så svårt eller dyrt att pilla dit om det skulle behövas (efter fem år och troligen några hundra timmar).

Undrande. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har jag ännu en gång lusläst alla dokument (inklusive den flerspråkiga originalinstallatonsmanualen) som medföljde den MaxxFan jag köpte 2018, och som har fungerat klanderfritt sedan dess. Den enda information jag lyckats hitta är att den är avsedd för en nominell spänning på 12V, och att strömförsörjningen måste klara 5A.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dom Maxxfan som säljs nu har inte varningstexten från inlägg 18 i manualen
Laddar man hem PDF filen med manualen så kommer varningstexten fortfarande med ????


Vad skall man tro, montro. Dessutom så står det tydligt (och jag har för mig att jag mätte min på fullt klös) att den bara drar max 2.3A.

Man kan ju nästan misstänka att tillverkarna har fått någon blandning av komponenter i massor eller dyligt, så de inte kan hålla reda på de som är felaktiga och de som är ok. och kanske inte heller hur mycket de drar. För det verkar ju även på en del inlägg här som en del blir tokiga ibland. Men jag tycker som Pålle att min är mer än provkörd under alla år den har snurrat utan dumheter, och att max spänning dessutom skulle vara bara 12.5V låter ju så dumt så............

På försäljningsidan står det i stället max 13.6V.......
Maxx Fan ska drivas på ca 12,2V. Om högre spänning än 13,6V ansluts kommer Maxx Fan att varna, pipa, gå på ojämna hastigheter och slutligen är det stor risk för att skador uppstår på elektronikkortet.

Nåt lurt är det, för många verkar ju överleva utan hjälpmedel i alla fall. Fast min spänningsregulator gör väl troligen större nytta i bilen än i en låda i garaget.... Vi får se om den stannar i lådan :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här kommer den manual som idag finns att hämta från tillverkarens hemsida. Där anges, längst ner på 1:a sidan:

The MAXXFAN requires a minimum 12 Volt DC, 5 amp service. Confirmthat the circuit you intend to use will accommodate the additional load. Use the proper gauge stranded wire for electrical connections.

En sökning på "12" i hela dokumentet ger inte några träffar där det anges spänning med decimaler – endast det generella "12volt".

Observera att detta gäller de fläktar som säljs idag. För äldre fläktar kan annat gälla.

(På andra forum, och på Youtube, finns uppgifter om att MaxxFan modifierades för ett antal år sedan. Huruvida detta är sant, och hur man ska kunna särskilja de nyare fläktarna från de äldre, har jag ingen aning om. Har dock ett svagt minne av att de äldre fläktarna saknade skyddsslack på kretskortet.)

Pålle

Pålle
 

Bilagor

  • Maxxfan - Deluxe Fan User Manual.pdf
    2,1 MB · Visningar: 21
Toppen