• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

Ulla59

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Vingåker
jag har även haft en liten mus i bilen som varit så hungrig så den har ätit av halva säkerhets bältet ,men jag är nöjd att inte möta älg ,rådjur eller hjort.
Vi har också haft besök av möss som ätit på säkerhetsbältet två år i rad när husbilen stått utanför på parkeringen. Men får väl ändå vara glad för att dom inte gett sig på elen. Men ändå tråkigt att köpa nya bälten.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Med fyra musfällor utplacerade sedan 4 dagar tog vi första musen redan efter en dag. I morse 3 dagar senare tomt i fällorna.
Kan vara så att den vi fångade redan flyttat in. Dock inga spillningar elle påbörjat bo hittat.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Fick ett tips. Ska testa nu. Sätta flera fällor runt hjulen samt runt avtappningen för gråvatren. Ingen fälla i bilen eftersom betet då ” drar” dit möss.
Har haft katt innan som har hållt rent här hemma men han fick gå vidare till de sälla jaktmarkerna i somras.
Vi har även elektriska skrämmor både i garaget och i husbilen samt att vi kör relativt ofta även vintertid. Ingen mat förvaras i husbilen.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Googla på pepparmyntolja, vet ej om det ochså är en skröna, men jag har fyllt strumpor med kattsand innehållade kisel, droppar sedan på pepparmyntolja från apoteket, samt lägger ut några pepparmynt tepåsar i bilen, har så här långt inte mig veterligen haft möss på besök.
mvh. Rolf
 

RFrid

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25260
Medlemskap
2024
Har fått in möss i plåtisen. Var kommer dom in? Drar fällor mera möss om betet lockar. Enris runt hjulen provade jag förra vintern. Står inne i en maskinhall med singel på golvet.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Har någon testat att hälla ut ättika runt hjulen. Kan det fungera mot mössen ....tror inte att de gillar ättika....eller?
Jag har spryat ättika på grusgången på sommaren för att ta död på ogräs.
Ättikan dunstar ganska långsamt (stark lukt) även på sommaren och nu på hösten lär det ta längre tid.
Mesta besöken av möss är ju nu innan kylan kommer ..... en erfaenhet från tidigare år.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Nej, ättika hjälper inte, hos oss. Bilen fick stå utan tillsyn i tre veckor. När vi kom hem igen så satt det en förruttnad mus i en fälla. Ställde dit en skål ättika för att få bort lukten och en nyladdad fälla intill. Dagen efter satt en ny mus i fällan, bredvid skålen... så våra möss bryr sig inte om ättikan.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Nej, ättika hjälper inte, hos oss. Bilen fick stå utan tillsyn i tre veckor. När vi kom hem igen så satt det en förruttnad mus i en fälla. Ställde dit en skål ättika för att få bort lukten och en nyladdad fälla intill. Dagen efter satt en ny mus i fällan, bredvid skålen... så våra möss bryr sig inte om ättikan.
Så är det säkert. Men när musen väl var inne kanske osten i fällan blev prioriterad?
Jag har provat att spraya rejält (1 liter) runt hjulen och nedre chassidetaljer.
Jag får se närmaste dagarna om det är tomt i fällorna (4 st)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så är det säkert. Men när musen väl var inne kanske osten i fällan blev prioriterad?
Jag har provat att spraya rejält (1 liter) runt hjulen och nedre chassidetaljer.
Jag får se närmaste dagarna om det är tomt i fällorna (4 st)
Den moderna musen äter inte ost,jag kör nötcreme/Nutellea,har provat dom väljer oftast fällan med nötcreme.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Här är en gammal tråd med div tips om musfällor mm.

 
Toppen