• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musfälla

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nu börjar tiden komma när mössen söker sig inomhus.
Mer än jag har säkert svurit över när de gnagande gynnarna med berått mod snytit osten utan att fällan slagit igen.:mad:
MEN FÖRRA ÅRET KOM JAG PÅ DET!!:D Till mössens stora förtret. :eek:
Jag tar limpistolen och limmar fast en hasselnöt där betet skall sitta. Där får de att gnaga på de snyltande kräken.:p Fällan slår ofelbart igen när de försöker forcera skalet.
Förra året förpassade jag 49 små gnagare till de sälla jaktmarkerna med denna metod utan att bli lurad på betet en enda gång. Bor man på landet så får man räkna med objudna gäster.
(Hoppas ingen djurrättsaktivist läser detta :()
Tänk bara på att slagbygeln måste gå fri från nöten om ni provar detta.
 

Bilagor

  • Musfälla.JPG
    Musfälla.JPG
    127 KB · Visningar: 51

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Musfälla

Placera fällor i motorrummet!

Min bil hade besök av möss i motorrummet senaste vintern och jag hittade en död i luftfiltret.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

"Dö"smart tips, om man säger så!Har länge kört med skalade hasselnötter men det var ju kanon!

EssoJ
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Har läst om möss tidigare här i olika trådar men inte tänk på detta förrän nu. Har under många år, kanske 15-20år haft en topo stop r100 monterad på takstolen i huset som aktiveras när vi lämnar huset och slår på larmet. När den fungerar så är huset garanterat musfritt. För cirka en månad sedan så satt där en mus i en fälla och det har hänt tidigare någon gång. Men varje gång det hänt så har det varit något krångel med min styrning till vägguttaget eller så har man behövt justera en grej i topo stop:en sedan fungerar den igen. För er som har 230V framdraget till värme och laddare i husbilen kan jag varmt rekommendera denna pryl, ja även i villan. Går säkert att skruva fast i en stuv, garderob eller där pannan sitter.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Musfälla

Angående bete till musfällorna, har jag nu testat med en klick kolasås som man har till glass. Fungerar klockrent, dom kan inte knycka betet, utan måste istället slicka i sig det goda, och då går fällan igen.

Dessutom torkar inte såsen, håller sig lika fräsch, lockar nog till sig mössen då den luktar gott.

/Ludde
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Musfälla

En annan variant som påstås vara effektiv, (har själv inte provat) är att man tar en liten brädbit c:a 4 x 10 cm med en skåra i mitten där man limmar fast ett upprättstående rakblad. På ena sidan om rakbladet lägger man en bit ost och naturligtvis kommer musen och tar osten och försvinner.
Och nu kommer det geniala med denna konstruktion, nästa dag lägger man inte dit någon ost alls och när musen kommer och kollar över rakbladet efter ost skakar den på huvudet och skär samtidigt av sig halsen.:rolleyes:
 

flackis

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Orust
HBK-Nr
7095
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Hej

Spika/lägg ut träram runt däcken på husbilen. se bif. bilder
Spika fast 2 st elstängseltråda (+ och -) som kopplas till elstängselaggregat 12V eller 220v
Inga möss kommer nu att försöka ta sig över träreglarna och kommer därmed inte in i bilen.
Provat i många år och funk.utmärkt tidigare var det ett stort problem.
mvh
Leif
 

Bilagor

  • Bilder 2011-12-01 192.JPG
    Bilder 2011-12-01 192.JPG
    688 KB · Visningar: 78
  • Bilder 2011-12-01 193.JPG
    Bilder 2011-12-01 193.JPG
    631,9 KB · Visningar: 84
Senast ändrad:

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Bete till musfälla:
Russin som man trycker till så dom blir lite kletiga, samt trycker dit dom på fällan.

Att köra upp husbilen på enris har jag hört vara bra. Ska testa i vinter.

//Jörgen
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Placera fällor i motorrummet!

Min bil hade besök av möss i motorrummet senaste vintern och jag hittade en död i luftfiltret.

Ska man undvika möss i motorumet tex känns det fel att placera en musfälla med ett gott bete just där, för vad händer när ettan fastnat då kommer nästa och nästa det goda doftande betet finns ju kvar men ingen ledig fälla, bara en tanke

:rolleyes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Musfälla

Ska man undvika möss i motorumet tex känns det fel att placera en musfälla med ett gott bete just där, för vad händer när ettan fastnat då kommer nästa och nästa det goda doftande betet finns ju kvar men ingen ledig fälla, bara en tanke

:rolleyes:


Det är genom motorrummet som är den vanligaste vägen in till bodelen för mössen, men vill man ha in dem i bodelen innan man bjuder på dödsbringande måltider är det nog en bra variant att lägga ut betet i bodelen.;)

Tyvärr hinner de med att gnaga sönder mer än vad det enklaste "råttgiftet" kunde rädda under samma tid.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Min tanke var att man lockar till sig mössen med ett doftande bete, kanske hade den lilla musen aldrig funderat på husbilen om den inte känd doften av mat innifrån bilen.
Som man känner sig själv känner man mössen utan nån som helst akademisk grund
naturligtvis.
Så för min del, inga fällor för nära bilen, har funkat hittils. :rolleyes:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Musfälla

Använd vanligt mjöl på fällan detta avgudar dom och så måste dom hålla på ett tag vilket gör att dom garanterat fastnar.
Möss tycker inte om ost :)
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Musfälla

Hej Dethleffskvallite !
Blev nyfiken på den där " mus " maskinen Topo Stop r 100. Var har du köpt den ?? Pris ?
Kan du ge mig mer tips ! Husbilen har klarat sig peppar..... men i fritidshuset springer de vilt omkrig , och jag tror dom förökar sig oxå.
Ha en skön kväll i regnet
Totte04
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Hej. Söker du på nätet så hamnar du på en och samma firma. Köpte nyligen en ny där, men det skulle jag inte gjort, då jag lyckades få liv i den gamla igen. Mycket lång livslängd på denna pryl. Prova du och sätt en i sommarstugan. Berätta gärna till våren hur det gått.
AB Soveco International
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Musfälla

Tacl för snabbt svar !
Ska beställa, kul att se vilken reaktion vår hund får på dedtta , han sitter med nosen rakt upp mot taket, och följer sedan de små krypens springande över vinden , vrider huvudet efter hur de rör sig, har de träskor på sig ?
Tack för tippset ha en trevlig kväll, här regnar det fortfarande så förstår om de vill vara inne !
Totte04
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Musfälla

Då jag fick en över så skall jag prova den gamla i husbilen i vinter.
 

Bilagor

  • TOPO STOP.jpg
    TOPO STOP.jpg
    2,1 MB · Visningar: 224

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Musfälla

Hb! den är tät, där kommer ingen in.
Huset från 1901 ja där vill dom in. Ja vad är skillnad?
skillnad är 107 år, hb 2008 års modell.
 
Toppen