• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Möss på besök

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vi har haft husbil i 16 år och tidigare husvagn och aldrig fått besök av möss under vinteravställning tills nu i vinter
Husbilarna har hela tiden varit uppställda ute under ett wirehus på samma plats.
Vi är väldigt noga med att inte förvara några kvarvarande "måltider" som kan vara intressanta för mössen.
Jag upptäckte ett försök till bobygge och satte då in musfällor.
Jag fångade 4 st och sedan upphörde besöken helt.

Är det någon som upplevt att det skulle vara ett speciellt år för möss i husbilar?
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.704
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Möss söker värme när kylan kommer men när det kallt söker dom inte hade i min stuga i Värmland på hösten alltid fånga mössen sen på jul när kom dit var alltid möss fritt
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har alltid använt ättika + vitlöksklyftor i bil, luktar illa men det försvinner vid första städningen på våren som börjar inom kort.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Vi har haft husbil i 16 år och tidigare husvagn och aldrig fått besök av möss under vinteravställning tills nu i vinter
Husbilarna har hela tiden varit uppställda ute under ett wirehus på samma plats.
Vi är väldigt noga med att inte förvara några kvarvarande "måltider" som kan vara intressanta för mössen.
Jag upptäckte ett försök till bobygge och satte då in musfällor.
Jag fångade 4 st och sedan upphörde besöken helt.

Är det någon som upplevt att det skulle vara ett speciellt år för möss i husbilar?
Vi har haft husbil i 16 år och tidigare husvagn och aldrig fått besök av möss under vinteravställning tills nu i vinter
Husbilarna har hela tiden varit uppställda ute under ett wirehus på samma plats.
Vi är väldigt noga med att inte förvara några kvarvarande "måltider" som kan vara intressanta för mössen.
Jag upptäckte ett försök till bobygge och satte då in musfällor.
Jag fångade 4 st och sedan upphörde besöken helt.

Är det någon som upplevt att det skulle vara ett speciellt år för möss i husbilar?
Hej. hur kommer dom in jag sätter alltid nätför ventilationshålen aldrig haft nån mus inne på någon av våra sju hembyggen. /halle
 
F

F.d. 58689

Guest
Vi har haft husbil i 16 år och tidigare husvagn och aldrig fått besök av möss under vinteravställning tills nu i vinter
Husbilarna har hela tiden varit uppställda ute under ett wirehus på samma plats.
Vi är väldigt noga med att inte förvara några kvarvarande "måltider" som kan vara intressanta för mössen.
Jag upptäckte ett försök till bobygge och satte då in musfällor.
Jag fångade 4 st och sedan upphörde besöken helt.

Är det någon som upplevt att det skulle vara ett speciellt år för möss i husbilar?
Ja, min granne sa att det varit ett mössår i vinter. Han har tagit en del möss i motorrummet på sin husbil, men de hade inte hunnit förstöra något. Vi har ändå en del katter som springer runt i bostadsområdet, men han bor närmast ett skogsparti.
Min husbil står drygt 10 meter från grannens husbil och jag har inte haft en enda mus någonstans i husbilen, men har haft enris runt hjulen. Grannen hade bara lagt enris under motorn. Jag hade även gul lök i motorrummet.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Hej. hur kommer dom in jag sätter alltid nätför ventilationshålen aldrig haft nån mus inne på någon av våra sju hembyggen. /halle
Hur mössen kommer in? Jo det kan man verkligen ifrågasätta men betänk att en mus kan platta till sig och passera 3 - 4mm springa.
Frånsett tätade ventilations hål med nät kan det finnas dylika små passager mellan motorrum och bodel.
Sedan finns ju en del slangar som genomföringen har ett glapp.... bör ses över och tätas.
 
F

F.d. 58689

Guest
hej, har alltid använt ättika + vitlöksklyftor i bil, luktar illa men det försvinner vid första städningen på våren som börjar inom kort.
Fryser inte ättikan på vintern eller har du värme på i husbilen?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Möss söker värme när kylan kommer men när det kallt söker dom inte hade i min stuga i Värmland på hösten alltid fånga mössen sen på jul när kom dit var alltid möss fritt

Stämmer bra förutom att jag bor i Värmland så fångade jag mössen första kylan i höstas och efter jul
var det ingen lycka med fångsten trots 4 st fällor med fin ost.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej cre8iv än så länge har inte ättikan frysit fast många - inne i bilen däremot går vitlöken inte att använda
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Stämmer bra förutom att jag bor i Värmland så fångade jag mössen första kylan i höstas och efter jul
var det ingen lycka med fångsten trots 4 st fällor med fin ost.
Ost funkar bara i seriens värld. Bästa ”maten” är jordnötssmör eller en bit snickers. Detta beroende på att dessa behåller smak och lukt i flera år till skillnad mot ost som tokar på en vecka. Detta helt enligt en kompis som arbetar med skadedjursbekämpning.
Har själv testat ost/snicker i mina fällor i sommarstugan. I de med ost, ingen mus. I de med snickers, en i varje fälla.
 

Magic 1

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Köping
HBK-Nr
20095
Medlemskap
2024
Jag har fångat ett 50 tal möss utanför och 6 st inne i husbilen. Förra året såg jag bara spår efter dom men ingenting annat.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Eller så kan man ringa nåt av de företag, som jobbar med skadedjur, och se vad de tycker om tex enris och vad företaget rekommenderar. Det finns mycket hittepå och många huskurer i trådar om möss.
Katt tror jag själv på, antingen egen eller grannens.
 

adriatik660

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2024
jag har även haft en liten mus i bilen som varit så hungrig så den har ätit av halva säkerhets bältet ,men jag är nöjd att inte möta älg ,rådjur eller hjort.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Vår bil står i carport med makadamm/singelbädd som underlag. Tror inte möss gillar att springa på Stenbädden. Vi har inga möss iaf.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har haft husbil i många år och klarat oss från möss, men i år var det första gången.
Vi klarade det bra, pust! Men inte en gång till.
Har läst allt om detta i vårat forum, internet, allt som går att hitta om möss i husvagnar/husbilar.
Det finns så många förslag om enris, lök, ättika mm
Även ultraljudboxar som kostar hundratals kronor.
Det sista är totalt värdelöst. Finns en Dansk rapport som har gjort fysiska prov som visar att ultraljud har ingen som helst påverkan på att skrämma bort möss.

Hur skall vi då förhindra möss i våra bilar under vinterförvaringen?

Jag själv funderar på att sätta ett solid plaststaket (slätt och blankt) runt hela bilen.
Min bil står på betonggolv, måste säkerställa att det inte finns någon glipa till golvet.
En mus kan krypa igenom ett hål på ca 4 till 5 mm.
Höjden måste vara ca 50cm hög, en mus kan hopp upp till ca 40cm, jag du läser rätt!
En annan tanke är att bygga ett elstaket, men det verkar betydligt svårare.

Min tanke är alltså säkerställa en mössmur runt bilen i stället för att prova massa huskurer.
 
Toppen