• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögel

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Föreslår att du inhandlar värmefläkt samt automatiskt styrning av fläkten. För styrning finns denna mojäng som slår på fläkten när fuktigheten blir för hög. Har testat detta koncept i vinter och det har fungerat.

Se mina egna övningar i ämnet:
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Under år jag haft husbil har denna stått ute med ventilerande täckning. Inne i bilen har jag haft en fläkt för att, dels ha plusgrader (vill inte att slangar och kranar fryser, trors att jag noga tömt dem), dels få luftcirkulation. Har aldrig haft spår av mögel.
Har köpt en så’n här byggfläkt av god kvalité.
1ADF65FD-46B8-4EF2-80B4-DE35C9F55563.jpeg
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Mina husbilar har alltid stått ute både med & utan Julatäcke, aldrig haft tillstymmelse till mögel. Jag har alltid haft samtliga takluckor på glänt & myggnätet fördraget. God ventilation är A & O. Torrbollar är meningslösa eftersom den fukt dom absorberar ersätts kontinuerligt av fukt som vandrar in utifrån även om allt är stängt. Det finns ju ventilation i takluckorna genom skorstenar, till pannan, kylskåpet & spisen.
Hej,
Alldeles riktigt. I ett inlägg under "Varning för torrboll" beskrev jag hur det totalt hade samlats närmare en lite vatten i två torrbollar som under en vinter stod i en Corvette som var stängd och försedd med kapell. Turligt nog hade hade jag väderdata från hela perioden så att det gick att beräkna hur stor luftmängd som skulle blivit avfuktad om ladan där bilen stod varit hermetiskt tillsluten. Det blev flera hundra kubikmeter. Men notera det handlar inte om luftväxlingar utan enkelriktad fuktvandring till torrbollarna som kan liknas vid golvbrunnar. På det följer att det borde vara fuktigast i torrbollarnas omedelbara närhet. Vilket kan vara orsaken till att som Agneta.S skriver "Det konstiga är att där vi hade torrbollarna. Där var det mest mögel."
//Conny
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Hej,
Alldeles riktigt. I ett inlägg under "Varning för torrboll" beskrev jag hur det totalt hade samlats närmare en lite vatten i två torrbollar som under en vinter stod i en Corvette som var stängd och försedd med kapell. Turligt nog hade hade jag väderdata från hela perioden så att det gick att beräkna hur stor luftmängd som skulle blivit avfuktad om ladan där bilen stod varit hermetiskt tillsluten. Det blev flera hundra kubikmeter. Men notera det handlar inte om luftväxlingar utan enkelriktad fuktvandring till torrbollarna som kan liknas vid golvbrunnar. På det följer att det borde vara fuktigast i torrbollarnas omedelbara närhet. Vilket kan vara orsaken till att som Agneta.S skriver "Det konstiga är att där vi hade torrbollarna. Där var det mest mögel."
//Conny
Ja
Föreslår att du inhandlar värmefläkt samt automatiskt styrning av fläkten. För styrning finns denna mojäng som slår på fläkten när fuktigheten blir för hög. Har testat detta koncept i vinter och det har fungerat.

Se mina egna övningar i ämnet:
Tack för info
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en avfuktare i husbilen som jag köpt på Netonnet
Fabrikat Anderson, pris ca. 1 500 kr
När jag sätter in den på hösten tar den bort en liter vatten per dygn och när temperaturen går under 5 grd stannar den
Det enda jag måste komma ihåg är att tömma den ett par ggr i veckan och se till att den är tömd vid frost så den inte fryser sönder
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har en avfuktare i husbilen som jag köpt på Netonnet
Fabrikat Anderson, pris ca. 1 500 kr
När jag sätter in den på hösten tar den bort en liter vatten per dygn och när temperaturen går under 5 grd stannar den
Det enda jag måste komma ihåg är att tömma den ett par ggr i veckan och se till att den är tömd vid frost så den inte fryser sönder

Det är med luftavfuktare som med torrbollar, den fukt dom tar bort ersätts direkt med fukt som vandrar in utifrån. Enda sättet att få den att göra nytta är att hermetiskt tillsluta utrymmet den står i. Detta ser jag som en omöjlighet när det gäller en husbil.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det är med luftavfuktare som med torrbollar, den fukt dom tar bort ersätts direkt med fukt som vandrar in utifrån. Enda sättet att få den att göra nytta är att hermetiskt tillsluta utrymmet den står i. Detta ser jag som en omöjlighet när det gäller en husbil.

Precis samma sak om man sätter på värmen, den värme man tillsätter ersätts direkt med kyla utifrån.
Eller haltar analogin?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! ja mynt kan skapa detta fenomen ! kallas för jonisering tror jag ? råkade ut för samma sak för många år sen ! det var kallt fram till jul var o kollade bilen inga problem ! sen blev det mildväder och fuktigt bilen stod i ett tält med jordgolv ! när vi kom dit i slutet på mars dröp det av fukt i hela tältet ! mynten vi hade glömt var missfärgade och hade skapat jonisering med mögel i bilen på sett par mån tid ! köpte en flaska mögeltvätt skurade som idioter alla beslag gångjärn osv var missfärgade ! sen efter mögeltvätten var det ättika och vatten ! det var ett idiotjobb men fick bort allt eftersom det var ytmögel ! ventilation viktigt och inga mynt ! försök hitta annat ställe för vinterförvaring ! lycka till !
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Precis samma sak om man sätter på värmen, den värme man tillsätter ersätts direkt med kyla utifrån.
Eller haltar analogin?
Nej den stämmer bra! Det är därför man måste mata på med så mycket värmeeffekt i en husbil trots det lilla utrymmet. Helt analogt med att det krävs en riktig avfuktare med rejäl effekt för att göra jobbet!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är med luftavfuktare som med torrbollar, den fukt dom tar bort ersätts direkt med fukt som vandrar in utifrån. Enda sättet att få den att göra nytta är att hermetiskt tillsluta utrymmet den står i. Detta ser jag som en omöjlighet när det gäller en husbil.

Visst är det så, men jag håller 60 - 65 % RF och därmed finns inga förutsättningar för mögel att bildas
Min avfuktare är på 380 W
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tänk på alla de hb firmor som har splitter nya hb utomhus.... Jag tror att de har varken värme eller avfuktare inkopplad. Visserligen har jag inte inspekterat alla dessa hb.... Men jag är säker på att de har inga problem med fukt o mögel när hb står ute om vintern.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, det är skit när mögel o annat skräp dyker upp på vårkanten o solen skiner , ut på någon enskild plats o öppna så mycket det går o hoppas att det blåser rejält så möglet för svinner , det brukar inte sitta så hårt när det inte är gammalt
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
en husbil är väl bygd för att vistas ut eller!

Så även husvagnar. Och ändå sätter de som har sina husbilar/vagnar i norr (fasta platser) skydd över takluckorna för att de inte skall frysa sönder när vatten fryser om vart annat.

Ytterligare anledning till att skydda bilen/vagnen är UV-strålning som har en viss tendens att få tätningsmedel mellan takluckor mm. att spricka varpå vatten läcker in.

Så att täcka för bilen (eller delar av den), när den inte används, är inte alls en så dum ide som vissa kanske tror.

Har man möjlighet att fixa ett tak (typ car-port) är det dock att föredra.

// Niklas
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Mögel bildas lättare i varm och stillastående luft!
Jag har använt Julas Ventilerade överdrag sedan 2009 och aldrig upptäckt mögel.
 
Toppen