• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögel

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Vi köpte ett jula överdrag till vår husbil, hel täckande, men det stog att det skulle inte vara för tätt och det skulle andas
täckte in hela bilen i den, och hade i torrbollar i, och hade den på tomten över vintern.
nu idag så blev bi jätte ledsna när vi tog bort överdraget och upptäckte mögel i hela bilen, vad har vi gjort för fel,
har hört andra som varit nöjda med det tältet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Min bil har stått ute hela vintern, hade bildats lite mögel på ratt och dörrar, någon gav mej rådet sätta in en lite fläkt så luften kunde cirkulera och sen dess inget mögel. Om det kan bero på att luften cirkulerat dåligt eller inte kan jag inte svara på, men fläkten hjälpte.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ett tips kan vara att kolla att ventilationen funkar. Inga fördragna mörläggningar på takluckorna. Vissa brukar lägga distanser runt takluckorna under Julaskynket för att se till att luft kommer in.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Mögel undviks om man ser till att det finns ordentlig ventilation i utrymmena. Med täckning; se till att någon taklucka är litet öppen eller något fönster. Vinsten är också att man inte behöver några torrbollar i så fall.

Deblenh Hann före :)

MVH
Hans
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har haft Jula täck på alla min husbilar och aldrig haft nån mögel, har du kollat så att luckorna som alltid ska vara öppna för ventilation inte var stängda? Brukar finna minst 2 st.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har altid haft bilen ute under tak inte en mögeprick har jag sett. Torrbollen samlar ju vatten så om man inte strax tömmer kan man ha mögel.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
har kampat i 50 år med husvagnar oc h husbilar som alltid stått ute aldrig mögel i någon! men det har fordn med jättebra vent och bra värme,

behövs bara kite värme på vintern räcker länge varför kråga tilldet i onödan.

bertil
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
På min husvagn provade jag ett väderskydd under två vintrar. På våren kändes det fuktigt inne i vagnen och mögel på vissa ytor. Trots att takluckorna stått lite på glänt med en lyftande ram runt.
Husbilen har stått ute utan täckning under fem vintrar och inga luckor öppna och heller inget mögel i.
Vi ställer bara dynorna på högkant när vi ställer den på hösten.
Varken husvagn eller bil har haft värme på.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Mina husbilar har alltid stått ute både med & utan Julatäcke, aldrig haft tillstymmelse till mögel. Jag har alltid haft samtliga takluckor på glänt & myggnätet fördraget. God ventilation är A & O. Torrbollar är meningslösa eftersom den fukt dom absorberar ersätts kontinuerligt av fukt som vandrar in utifrån även om allt är stängt. Det finns ju ventilation i takluckorna genom skorstenar, till pannan, kylskåpet & spisen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Även hus är byggda för att vara utomhus, men omman tittar på brittiska "Escape to the country" ("En plats på landet", TV8) frapperas man av
hur ofta väldigt många av fönstren i objekten som visas, står på glänt.

"Byggt för utomhusbruk" behöver således inte vara sybonymt med "problemfritt".

Pålle
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Mögel trivs inte där det är luftcirkulation. Det räcker oftast att man har lite öppet här och var. Sen får det ju inte vara för fuktigt i luften heller. Jag tror att gränsen ligger någonstans runt 80%. Sen kommer jag inte ihåg om det är relativt värde. Men det finns dom som vet.
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Min bil har stått ute hela vintern, hade bildats lite mögel på ratt och dörrar, någon gav mej rådet sätta in en lite fläkt så luften kunde cirkulera och sen dess inget mögel. Om det kan bero på att luften cirkulerat dåligt eller inte kan jag inte svara på, men fläkten hjälpte.
ja en fläkt får inhandlas till vintern.
 

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
Mina husbilar har alltid stått ute både med & utan Julatäcke, aldrig haft tillstymmelse till mögel. Jag har alltid haft samtliga takluckor på glänt & myggnätet fördraget. God ventilation är A & O. Torrbollar är meningslösa eftersom den fukt dom absorberar ersätts kontinuerligt av fukt som vandrar in utifrån även om allt är stängt. Det finns ju ventilation i takluckorna genom skorstenar, till pannan, kylskåpet & spisen.
Ja vi struntar i torrbollar till vintern. Det konstiga är att där vi hade torrbollarna. Där var det mest mögel
 
Toppen