• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mögel

Agneta.S

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
10886
Medlemskap
2022
hej ! ja mynt kan skapa detta fenomen ! kallas för jonisering tror jag ? råkade ut för samma sak för många år sen ! det var kallt fram till jul var o kollade bilen inga problem ! sen blev det mildväder och fuktigt bilen stod i ett tält med jordgolv ! när vi kom dit i slutet på mars dröp det av fukt i hela tältet ! mynten vi hade glömt var missfärgade och hade skapat jonisering med mögel i bilen på sett par mån tid ! köpte en flaska mögeltvätt skurade som idioter alla beslag gångjärn osv var missfärgade ! sen efter mögeltvätten var det ättika och vatten ! det var ett idiotjobb men fick bort allt eftersom det var ytmögel ! ventilation viktigt och inga mynt ! försök hitta annat ställe för vinterförvaring ! lycka till !
oj det visste jag inte, ja något mynt hade erjat, tack, vi har fått bort det mesta med ättika och klorin
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Vi köpte ett jula överdrag till vår husbil, hel täckande, men det stog att det skulle inte vara för tätt och det skulle andas
täckte in hela bilen i den, och hade i torrbollar i, och hade den på tomten över vintern.
nu idag så blev bi jätte ledsna när vi tog bort överdraget och upptäckte mögel i hela bilen, vad har vi gjort för fel,
har hört andra som varit nöjda med det tältet.
du kanske har mycket snö som hindrat cirkulation under bilen,
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Vi har också Jula överdrag har aldrig varit problem tidigare men i år blev det mögel jag tror att det har varigt mycket fuktig och varm vinter som är orsaken
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Konstigt att det blivit fukt o mögel. Kollade nu vår husbil med Julatäcket på, som står intill vårt hus. Den har varit där sedan början av oktober. Det känns hur bra som helst där inne. När det blåser ser man ju att det blir som en ballong runt husbilen. Risken finns om man drar ett band över o runt husbilen (!?), så kan ju ventilationen bli dålig. Jag har bara band under husbilen. Har även lagt frigolitklossar runt takluckan, så att är luft runt.
Har en bekant som täckte sin husvagn med en vanlig pressening, den blev aldrig ok mer.. Hoppas det löser sig med doften av mögel!
Bengt
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Finns ju mycket som påverkar om det ska mögla eller inte:

Var i landet bor du. Norra delen mindre problem. Sydsvenska höglandet är sämst.
Står bilen inomhus uppvärmt. I ladugård eller carport ouppvärmd, med värmare eller lufttorkare. (torrbollar räknas inte)

Om den står ute, täcke eller pressening på.
Hur står den. Bakom byggnad eller träd på norrsidan eller på södersidan med chans till sol genom fönstren.
Underlag, jord eller dränerande material.
Ventilation öppen eller stängd.
Värmefläkt, avfuktare eller ingenting.
Finns det material kvar i bilen som mögel kan leva av. Dynor madrasser etc. Är den väl urstädad. Gamla säten och ratt som använts länge med gamla avlagringar på.

Många parametrar som samverkar och därför får vi alla olika resultat av vinterförvaringen.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, tog ut vår h-bil l-fredag , luktade lite av ättikan men inte så det störde , inga andra synliga fenomen men det blir kanske synligt framöver ,jag var o satte på skorstenshuven i dag den glömde jag l- fredags regnade lite i tisdags men det var storm så det blev inget vatten i botten vilken tur sade vi bägge två , nu väntar vi på bättre väder o den siste maj då har det nog lugnat ner sig på coronafronten .
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Vi har under alla år haft en sk ryggås som lyfter upp täckningen ca 40 cm från taket och i övrigt så är det tillräckligt med ventilation då fyra fem personer ska kunna sova i husbilen utan att ha någon lucka öppen. Jag har tillverkat fyra st T:n som är klädda på "taket" med samma material som sittunderlägg, vänt t-et uppochner skruvat en lång planka på "foten" som är hela husbilens längd. Därefter så läggs Jula-täckningen på och förankras med lina under husbilen. Klart! Kanske lite knöligare när täckningen ska på. Har aldrig haft några problem. Inga Torrbollar eller liknande vid något tillfälle. Husbilen stå utan värme under hela vinter, enbart el till batteriladdare.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
ien bil med ritg värme och ventiltion bara havärmen i gång det har fungerat i 10 år.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det är så spännande att läsa de olika erfarenheter ni har. Har fått lite olika tankar, första åren på loge, med torrbollar. Senaste åren hemma med lite värme tillsammans med avfuktare. Vad är bäst? Min nya granne är arkitekt med specialite att renovera gamla hus utan att de får fuktskador. Hon har studerat det här med temperatur o luftfuktighet. Hennes enkla råd var, ha värme på så får du bra luftcirkulation så har du en torr o skön bil hela vintern. Jag skojade o sa att du vill säkert hyra den som gäststuga. Inte alls men gör som jag säger. Så blev det. Inte ett sängöverkast plockades ur. Allt torrt o fint o nylukt hela vintern. Kostnad 480:-/mnd okt - apr. 2400 för hela vintern. Känns ok för en bil nästan 8 meter.
 
Toppen