• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måla om husbil

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Och jag skulle aldrig drömma om att köpa en begagnad bil som är ommålad. En omlackerad, kanske om det finns en vettig förklaring, vem vill ha en bil där ex en genomskärning i ytterskiktet har spacklats igen och målats över.
Hälsningar
Peter
är övertygad om att du har svårt att se det när du köper en bil lackad på en lackfirma lackad i originalfärgen efter tex en krock.
Men det finns ju verktyg att kolla det med (för den som orkar)
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
är övertygad om att du har svårt att se det när du köper en bil lackad på en lackfirma lackad i originalfärgen efter tex en krock.
Men det finns ju verktyg att kolla det med (för den som orkar)
I nio av tio fall ser man enkelt om en bil är omlackad, detta gäller tyvärr även proffsjobb. Görs det som @Ingrid o Pålle skriver och demonterar allt så är det det tionde fallet. Annars finns det alltid någon liten maskeringsmiss som påvisar omlackering. Ofta räcker det med att titta in i hjulhusen för att se lite färgspill. Om en bil är rollad eller penselmålad så får man nog vara hyfsat blind om man skall missa det.
Hälsningar
Peter
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I nio av tio fall ser man enkelt om en bil är omlackad, detta gäller tyvärr även proffsjobb. Görs det som @Ingrid o Pålle skriver och demonterar allt så är det det tionde fallet. Annars finns det alltid någon liten maskeringsmiss som påvisar omlackering. Ofta räcker det med att titta in i hjulhusen för att se lite färgspill. Om en bil är rollad eller penselmålad så får man nog vara hyfsat blind om man skall missa det.
Hälsningar
Peter
Nu var det i det här fallet inte pensel eller roller, där av ”lackfirma” (men tråden stannade ju inte kvar vid ämnet som den handlade om från början). Och ja, som i alla branscher finns det dom som inte kan sitt jobb. Men att 90% av lacknranchen är klantiga lycksökare, är nog att ta i
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Nu var det i det här fallet pensel eller roller, där av ”lackfirma” (men tråden stannade ju inte kvar vid ämnet som den handlade om från början). Och ja, som i alla branscher finns det dom som inte kan sitt jobb. Men att 90% av lacknranchen är klantiga lycksökare, är nog att ta i
Jag vill nog inte påstå att nio av tio är klantiga lycksökare. Det jag påstår är att om du tittar noga så hittar du med största säkerhet någon liten maskeringsmiss. Lackjobbet i övrigt kan ju vara hur bra som helst och det mesta som görs är försäkringsjobb med fasta priser och då kan man inte peta hur som helst.
Hälsningar
Peter
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag vill nog inte påstå att nio av tio är klantiga lycksökare. Det jag påstår är att om du tittar noga så hittar du med största säkerhet någon liten maskeringsmiss. Lackjobbet i övrigt kan ju vara hur bra som helst och det mesta som görs är försäkringsjobb med fasta priser och då kan man inte peta hur som helst.
Hälsningar
Peter
Det mesta sånt är väldigt enkla saker. Och behöver man peta hur länge som helst, och det då är en maskeringsmiss, är det att gratulera. Dom flesta hade fallerat på annat i sådana fall
 

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Hej, det börjar bli aktuellt nu då jag ska iallafall åtgärda en liten skada på bilen.

Har httat en kontakt som kan helfoliera bilen här i Spanien.
850 euros ska han ha. Låter inte farligt tycker vi men vill veta om det finns några uppenbara frågor man måste ställa till den som ska göra det innan?
Är det olika från material till material som används? Olika tjocklekar?

Då och då åker vi ju mot buskage och lövverk, hur tål folieringen detta?

En ommålning bör väl vara bra mycket mer tålig eller?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En repa/skada i vraping foil är så gott som omöjlig att laga (polera) bort, men om du tar med dig en häcksax så kan du ju klippa grenarna :rolleyes: :twitcy::bye:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ett alternativ till häcksax är motorsåg , beskär man strax ovan marken blir det inga löv att kratta heller, finns dock en liten risk att ägaren av trädet blir lite irriterad.
Göran i Björnarbo
 
F

F.d. 22252

Guest
Har funderat på att rolla bilen med någon vettig färg silver eller liknande för att få en sval bil. Hade jag haft tillgång till försvarets gröna fär hade jag kanske tagit den eftersom den verkar tåla allt. Att få till gelcoaten verkar ju jättesvårt men en båtlackfärg för plastbåtar borde bli bra.
jet.jpg
 
Toppen