• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måla om husbil

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Ägde under 35 år en motorseglare på 10 m byggd i stålplåt. När jag köpte den var den målad med enkomponentsfärg. Färgen kritade. Särskilt den grå på rufftaken. Påverkas av solen. målade om hela båten den första våren. Använde Internationals 2 komponentsfärg. Den kritade aldrig, men tröttnade efter ett antal år på att bättra repor och skador med 2 komp. När det var dags för ommålning igen valde jag enkomp poyuretanfärg från International. Mycket nöjd, kritade inte, slitstark, lätt att bättra. Med denna färg klarar man sig utan 2 komp. En plåtbåt är nästan alltid mer eller mindre bucklig. Då är det en fördel att rolla. Det döljer bucklorna. Annars kan man få en fin yta om man lägger på färgen med roller och jämnar ut med planstrykare och pensel där det är trångt. Bra att vara 2, en med roller och en som jämnar ut.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Färgen som båtfolk rekommenderar heter
De ljssel topcoat
Och sträcker sig när den torkar

Topcoat är i grunden samma sak som gelcoat, det är viss skillnad eftersom den läggs på i efterhand på skrovet (gelcoat läggs på formen före gjutningen för att härda samman med plasten.
När man lägger topcoat på ett skrov så brukar man inte tala om "omlackering" utan om "omgelcoatering".
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag håller med Pålle att om en omlackering skall utföras skall det ske yrkesmässigt för att behålla andrahandsvärdet.
Vi köpte 2004 en ny Rollerteam Granduca (ej att förväxla med färgroller:)) där vi tyckte att fronten hade för mycket släktskap med den "läta lastbilen" så jag skruvade loss det nedre frampartiet och lämnade in detta till en lackeringsfirma som valde rätt färgtyp att lacka på
på plasten som kan deformeras och gå tillbaka.
Stor skillnad på fronten! ...............till det bättre?

Denna husbil finns sedan 8 år tillbaka hos ny ägare och jag utgår ifrån att lacken sitter kvar.

Ny front Granduca.jpg
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
lämnade in detta till en lackeringsfirma som valde rätt färgtyp att lacka på
på plasten som kan deformeras och gå tillbaka.
Stor skillnad på fronten! ...............till det bättre?

Denna husbil finns sedan 8 år tillbaka hos ny ägare och jag utgår ifrån att lacken sitter kvar.
Ja, dom flesta färger sitter kvar, om man gjort rätt.
Additiv finns till många färgtyper
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är just det som är grejen med att göra saker själv, inte för man behöver utan bara för att man helt enkelt vill för att känna tillfredsställelsen efteråt när man är klar.
Rätt färg till mjuka kofångare m.m. är helt vanlig billack med några procent mjukgörare inblandat bara, och inte någon yrkeshemlighet.

Det blev jättesnyggt, men tänk så mysigt det skulle ha känts om du hade gjort det helt själv och resultatet varit lika bra :p.

Det är ju tur att vi är olika och har olika intressen och kunskaper annars så skulle ju samhället inte funka alls. Men att hela tiden vara pessimistisk och döma ut om någon frågar om råd när de vill göra något själva verkar lite underligt av oss som alltid gör allt själva och inte har ens en tanke på att lämna ifrån sig varken bilar eller hus när något behöver fixas.
Vem vet, Preppie som frågade kanske har lackat om tio hobbybilar tidigare men undrade lite över bästa material till en husbil bara.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Själv har jag aldrig sett någon lyckas med pensel och roller på ett fordon, allt liknar kattpiss..
Jag har jobbat med finishs på ytor i hela mitt liv.

Innan ni förstör husbilen så rolla/pensla en större yta, ex en innerdörr först!
När den har torkat så släcker ni all belysning så det blir kolsvart, tänd sen en ficklampa i släpljuset, är ni fortfarande nöjda så bör ni genast boka en tid till en optiker!

Känner att någon bör skicka in en varning innan någon stackare tror att dom kan börja måla på sin nya husbil.
Jag skulle aldrig köpa en bil som var hemma ommålad, skulle bara utgå ifrån att dom försöker dölja en skada!
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Själv har jag aldrig sett någon lyckas med pensel och roller på ett fordon, allt liknar kattpiss..
Jag har jobbat med finishs på ytor i hela mitt liv.

Innan ni förstör husbilen så rolla/pensla en större yta, ex en innerdörr först!
När den har torkat så släcker ni all belysning så det blir kolsvart, tänd sen en ficklampa i släpljuset, är ni fortfarande nöjda så bör ni genast boka en tid till en optiker!

Känner att någon bör skicka in en varning innan någon stackare tror att dom kan börja måla på sin nya husbil.
Jag skulle aldrig köpa en bil som var hemma ommålad, skulle bara utgå ifrån att dom försöker dölja en skada!
De e la för du inte oljebrett den då
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Själv har jag aldrig sett någon lyckas med pensel och roller på ett fordon, allt liknar kattpiss..
Jag har jobbat med finishs på ytor i hela mitt liv.

Hejsan, första gången jag såg en bil med sträcklack, var en helt hembyggd "Ferrarikopia" när vi var och SFRO-besiktigade en hembyggd bil i Västerås.
Vi diskuterade en hel del om bygget, när killen som byggt den sa att när den är helt klar så skall jag lacka om den för nu är den bara rollad med sträcklack, och det såg inte alls ut som kattpiss faktiskt utan helt normalt.
Många båtar som jag tittat på nu senare ser också helt ok. ut med sträcklack, men naturligtvis så är som vanligt ev. damm hemmalackerarens största fiende vad man än använder för färg.
Man får väl ha lite självkritik och inte ge sig på vad som helst om man inte tror sig gå iland med jobbet.

Dessutom så handlar väl inte den här tråden bara om sträcklack utan om att på något sätt lacka om sin gamla husbil och lämplig färg till det.
Om man vill få på bästa möjliga lack så räcker det ju inte med superproffs utan en jätteinsats med finslipapper och polering i flera dagar som avslutning. Men nu handlar det ju bara om att få en gammal husbil att se skapligt ok. ut igen.

M.v.h. JANKRO.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Topcoat är i grunden samma sak som gelcoat, det är viss skillnad eftersom den läggs på i efterhand på skrovet (gelcoat läggs på formen före gjutningen för att härda samman med plasten.
När man lägger topcoat på ett skrov så brukar man inte tala om "omlackering" utan om "omgelcoatering".
Läs på deras hemsida
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Själv har jag aldrig sett någon lyckas med pensel och roller på ett fordon, allt liknar kattpiss..
Kan nog bara hålla med, har testat med roller och pensel på segelbåt och det blir inte bra, men nära vattnet i alla reflexer kan det möjligen duga. Skulle verkligen inte villa ha det resultatet på en husbil. Och jag skulle aldrig drömma om att köpa en begagnad bil som är ommålad. En omlackerad, kanske om det finns en vettig förklaring, vem vill ha en bil där ex en genomskärning i ytterskiktet har spacklats igen och målats över.
Billackering är inte enkelt, till att börja med är det svårt att göra ett bra underarbete på de tunna material det handlar om, och utan bra underarbete så blir resultatet som....
Hälsningar
Peter
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Hej
Har du någon länk till den sidan? Så ska jag kolla vad de skriver
De ijssel double coat ska det vara glöm topcoat jag skrev fel
Ja jag är båtägare

Sök på Google
Att ja nämnde de ijssel för att det finns fler bra färg tillverkare finns svensk representant i Kungshamn
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
De ijssel double coat ska det vara glöm topcoat jag skrev fel
Ja jag är båtägare

Sök på Google
Att ja nämnde de ijssel för att det finns fler bra färg tillverkare finns svensk representant i Kungshamn

Deras färg har en annan viskositet vilket gör att den flyter ut lättare ock sträckning när den torkar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad som knappt har diskuterats är förarbetet:

Demontera fönster, dörrar, luckor, lister m m och avlägsna allt tätningsmedel.

Sedan ska ytan förberedas med borttagning av gamla dekaler, klistermärken m m samt slipning, spackling, slipning...

Efter målningen ska sedan allt återmonteras.

Pålle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange dager forarbeid en dag (muligens flere for flersjikt lakk) sprut, så flere dager etterarbeid (husk å gå over alle flater for ujamnheter som må finslipes og poleres ) - endelig ferdig!

Alternativet folie - mye mindre forarbeid og etterarbeid. Selve jobben mer enn en lags sprut nesten som to lag. Materialkost lavere og angrefrist. Med rett foliekvalitet og redskap en grei jobb når en har litt trening. Starter en med enkle mindre flater så kommer teknikken greit inn, og om en gjør noen feil så kan en fort rette det opp ved å dra av folien og starte på nytt.

Men for begge løsninger et rent støvfritt område er viktig, ved lakkering med aktiv ventilasjon.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad som knappt har diskuterats är förarbetet:

Demontera fönster, dörrar, luckor, lister m m och avlägsna allt tätningsmedel.

Sedan ska ytan förberedas med borttagning av gamla dekaler, klistermärken m m samt slipning, spackling, slipning...

Efter målningen ska sedan allt återmonteras.

Pålle

Just där är skillnaden på person och person..... Vissa ser detta som ett problem :eek:
Medan andra ser det inte som ett problem :spinny:

Njut av livet och dagen..... I morgon kan det vara försent :yes::bye:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, det är ju mest olika färgvarianter som diskuterats, hur mycket övrig arbete som går åt är väl upp till den som gör det, hur mycket arbete som bilen är värd, både som bil för ägaren och ev. i pengar när den är klar.
Lägga på själva färgen kräver kanske 2 timmar, och om man sedan lägger 20 eller 200 timmar på för och efterarbete beror mest på andra faktorer.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vad som knappt har diskuterats är förarbetet:

Demontera fönster, dörrar, luckor, lister m m och avlägsna allt tätningsmedel.

Sedan ska ytan förberedas med borttagning av gamla dekaler, klistermärken m m samt slipning, spackling, slipning...

Efter målningen ska sedan allt återmonteras.

Pålle
varför? Går det inte göra som lackfirmorna.
Använda masktejp o papp
 
Toppen