• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Måla om husbil

Preppie

FD HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Österåker
HBK-Nr
30067
Medlemskap
2021
Planerar att måla om vår Burstner 2003 747-2. Från original till grå.
Har någon lite tips på förfarandet? Tänkte rolla och spraymåla.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Gör det för vår skull först och främst. Men min tro är att det istället höjer värdet.
Om bilen ser ut som skit idag så kan det säkert inte bli fel. Men om den ser hyfsat fräsch ut idag med originalfärgen så håller jag med Pålle.
Kan nog bli bra också men då får man nog göra det riktigt proffsigt och skippa rollern.

Personligen skulle jag betala mer för en begagnad husbil med en lite väderbiten originallack än en som är "enkelt" ommålad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Flyter det denna färg ihop på ett bra sätt?
Jag såg en film på Youtube där man rullade på denna färg på en 30 meters segelbåt.... Tydligen är detta en 2 komp färg som är avsedd för att rulla på..... Hör men international färg, om jag inte minns helt fel så var det deras färg...... Resultatet blev så bra att det var omöjligt att se att färgen var på rullad :yes: :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du går in på Youtube och söker på.... roll on boat paint.... Så hittar du många filmer som visar hur du gör :yes:
Om du skriver... Car... Istället för boat så är där också filmer hur du rullar på färgen på en bil..... Färg firman har också reklam där så du hittar lätt vilket fabrikat du vill ha.... Lycka till....
Jag målade själv om min hb..... Men det är en annan historia :twitcy:.... Så lycka till :bye:
IMG_20200927_134845.jpg
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag såg en film på Youtube där man rullade på denna färg på en 30 meters segelbåt.... Tydligen är detta en 2 komp färg som är avsedd för att rulla på..... Hör men international färg, om jag inte minns helt fel så var det deras färg...... Resultatet blev så bra att det var omöjligt att se att färgen var på rullad :yes: :bye:
Jag skulle nog hellre sattas på jotun yaching före international perfektion (men det lär bli bra med båda)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du vill söka på svenska sidor och få bästa träff så kallas den -sträcklack- och får mest träffar med det namnet.
Som muskatten skriver och om man gör rätt så blir det som fin sprutlackering.
Det finns några olika fabrikat och en del bryter färgen till de flesta nyanser.
Dyr, kräver så dammfritt som möjligt som vid sprutlackering, bra för den är lite elastisk ex. till just glasfiber på båtar m.m. och därmed så UVsäker som den bör vara. Går även att spruta om man vill eller behöver på vissa ställen.

Om någon "bara" skulle vilja lacka om ett tråkigt tak på en husbil så måste det vara ett jättebra val för hemmalackaren.

Ett av fabrikaten.
Sträcklack.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har varit i segelbåt under 20 år och i husbil under 10 år men får erkänna att ommålning låter lite som ett lotteri, faktiskt.
Har sett flera båtar som blivit ommålade med 2-komponent anpassad specialfärg för gelcoat skrov men de har sett ut som "skräp"
redan efter ett par år. Känns som om foliering är ett väsentligt bättre alternativ, dessutom enkelt att göra om OM...
Vad är det grundläggande problemet med originalet ...?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har varit i segelbåt under 20 år och i husbil under 10 år men får erkänna att ommålning låter lite som ett lotteri, faktiskt.
Har sett flera båtar som blivit ommålade med 2-komponent anpassad specialfärg för gelcoat skrov men de har sett ut som "skräp"
redan efter ett par år. Känns som om foliering är ett väsentligt bättre alternativ, dessutom enkelt att göra om OM...
Vad är det grundläggande problemet med originalet ...?

Så kan det också bli..... Säkert inget fel på färgen.... Utan på de som handskar med den :eek:
Jag har sett sprutmålad bil som också såg ut som skräp.. :eek:
Du kan säkert också hittar skräp som är gjord med wrapping :eek:
Allt hänger på ju den som utför "jobbet" :rolleyes:
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Planerar att måla om vår Burstner 2003 747-2. Från original till grå.
Har någon lite tips på förfarandet? Tänkte rolla och spraymåla.
Jag hade också en - 03:a Bürstner som jag bytte in för ca 5år sedan . En 532-2.
Just innan jag kom på att byta hann jag lämna in den på delvis omlackering av den gråa plasten fram (som var svart original), till samma ton av grått som undersidan av resten av bilen, som ju var grå undertill.
I övrigt gjordes en upprubbning och lackbehandling hos MrCap.
Lät MrCap ombesörja även omlackeringen.
Fick ett bra pris på detta och var väldigt nöjd med slutresultatet.
Tyvärr fick jag ju inte möjlighet att följa upp den långvariga kvalitén på jobbet, då jag ju bytte bil ett halvår senare.
Men bilen fick ett bra lyft, och jag tror nog också att din bil blir mindre tilltalande med en total omlackning - och därför också svårare att få den såld till de pengar du vill ha vid nästa byte.
Detta om du inte har en osedvanlig bra smak som alla uppskattar förstås :)
Om du inte gör som jag gjorde (skulle göra samma sak idag - bilen blev sååå snygg), så skulle jag föredra foliering som tidigare föreslagits - särskilt före att rolla och pensla...
 
Toppen