• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyckan med E10 bensin

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Värre är att måla fan på väggen när han inte är där.
E10 är ett icke problem för bilar med fabriksmonterad katalysator.
Jojo,men alla andra gamla veteranare som inte har katalysator men ändå är fullt fungerande husbilar som fungerade bra med 95 oktanig bensin ,visst man kan ju tanka 98 men den är inte standard på varje bensinmack
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Vi är ju ändå ganska många som åker runt i gamla bensinare.
Information är på alla sätt bra, sedan får man väl värdera själv vad man vill ta till sig. Att det finns olika uppfattningar om drivmedel, är väl inte fel. På lång sikt visar det sig om man gjort rätt val. Jag har inte den kunskapen att veta vad som är riktigt. Så jag väljer att sålla bland de olika uppfattningar som finns.
Och lyssnar på de jag tror mest på.
Sedan är det väl inte panik om jag väljer fel, men vill helst förebygga problem. Kanske i onödan, men har en gammal bil så det kan vara dags att byta vissa delar i vart fall.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
-----------------------------------------------------------
Hej, jag målar väl inte fan på väggen, försöker bara förklara olika diffus och dålig information om olika äldre bilar och andra motorer.
Infon haltar ju som vanligt från myndigheter och inte minst TV som ofta bara har "fungerar eller fungerar inte" som alternativ av en reporter som själv inte fattar ett dugg om det hen skall informera folket om, utan det blir bara blir en väldigt dålig tolkning av just den personen som hen frågat utan att kunnat ställa vettiga motfrågor.

Funkar eller funkar inte har ju mest att göra med om delar i bränsleförsörjningen inte tål sprit vilket är vanligt med gummisorter som användes förr till bensinmotorer. Även om det bara är 10% inblandning som inte är så aggressivt så stelnar membran till och rena gummidetaljer kan svälla eller spricka sönder och det kan väl vara bra att veta och kanske ha möjlighet att byta ut innan något händer. Det har ju redan varit 5% sprit i bensinen rätt länge och det har nog märkts på membran m.m. både i accpumpar i förgasare och många trädgårdsmotorer som inte funkar alls eller går dåligt för att pumpmembran och andra detaljer i förgasarna har stelnat till och tappat funktionen. Man hör grannar dra i förtvivlan på en tjurig gräsklippare. Det brukar sluta med en ny gräsklippare i stället för en renoveringssats till förgasaren med friska mjuka pumpmembran.
Annars så går väl gamla förgasarmotorer så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte har så stor betydelse, bara som sagt delarna i motorn blir utbytta om de inte är gjorda för spritinblandning, vilket är ämnat som ren info som kan vara bra att veta.

Fabriksmonterad katalysator, jag antar att du menar lambdasonden som för det mesta kom samtidigt som katalysatorerna och som gör att bilen får lite mer soppa att leva på. Det är väl också helt klart att motorerna går med 10% inblandning, men åter så är ju äldre insprutningsmotorer bara tänka att styra bensinflödet för att justera förbränning och avgasvärden och inte för att kompensera för sprit i bensinen, samt att om det skall funka så bra som möjligt så behövs det också att andra funktioner kan ställa om sig.
Annars så går väl gamla insprutningsmotorer också så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte heller har så stor betydelse, men kan också vara bra att veta som ren info.

Sedan finns det andra konstruktioner i gränslandet mellan förgasare och insprutning, som centralinsprut med något som liknar en förgasare men med ett insprutningsmunstycke till hela motorn och troligen rätt ointelligent styrdator till den konstruktionen.
Fungerar också säkert med sprit i bensinen, men troligen inte alls lika bra som i länken till testen av förbrukning, och det kan väl också vara bra att veta som ren info.

Så min tanke var inte att måla fan på väggen, utan bara att ge lite info om saker som "glöms" bort eller som kanske känns onödigt att informera och förvirra folkmassan med, även om det i stället skulle klarlägga och även ta bort vissa bekymmer med en saklig förklaring från en kunnig reporter.

Det blir ju lite jobbigare, besvärligare och tråkigare om en gammal bensinhusbil börjar bråka i onödan på en långresa, och som kanske kan undvikas för några hundralappar i nya "bränsledelar", än om "åka och handla bilen" (eller gräsklipparen) börjar att bråka på hemmaplan, och det var nog min grundtanke med Informationen om de här äldre motorerna.

M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO, För god information, som du har " bemödat dej!
Dom som "inhöstar" skatte kronorna står väl & hurrar, på sej själva!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Rörig otydlig info i den här tråden. Hoppar hit o dit.
Nej Jankro målar inte fan på väggen...utan går igenom de saker som kan ge problem om man använder E10 där det inte är lämpligt.
Så långt är det allt utmärkt.
Men så plötsligt så är det en journalist på Tv som som som ja som .. vad har denne med saken att göra!
TV har inte i första hand detta uppdrag!
...............
Återigen..det finns listor att lätt hitta på Internet kring vilka motorer som inte rekomenderas för att användas med E10.
T ex Teknikens värld.... listorna är inte från " myndigheter ". Det är uppgifter från biltillverkarna! " Myndigheterna " sätter inte samman några sådana listor.
Det är BILTILLVERKARNAS rekomendationer. I de här listorna finns faktiskt en del motorer från början av 2000 talet som inte är anpassade till E10.
Så att påstå att bara det finns fabriksmonterad katalysator så är det inga problem ..... stämmer absolut inte med de listor som biltillverkarna har tagit fram. Jag har kollat på tyska sidor o det är samma information där kring vilka motorer som ej är anpassade.
Men, äldre motorer... där är det svårt att hitta information! T ex bensin husbilar från 1980 ... början av 1990.
.........
Atina1 blir jag enbart irriterad på. Vad har bensinskatten med detta att göra?
E10 infördes i t ex Tyskland år 2011 o bilar från 2011 ska alla klara E10.
Så Atina1... detta har väldigt lite med "skatt " att göra. E10 finns i ganska många EU länder redan. Inte precis någon svensk " uppfinning" .
O... sen ... mutade politiker! Hur skulle vinsten kunna hamna i dessa mutade politikers fickor! Genom att införa E10!
Vem har något intresse av att detta, att E10 införs så att man är beredd att muta! Skulle snarare tro att motsatsen är mera trolig... bensinbolagen skulle kanske hellre föredragit att ha det som det är... ger knappast större vinst för dem att sälja E10. Ger nog mest bara extraarbete. Så vem skulle vilja muta ? ? ? Snurrigt är bara förnamnet! ! ! !
...............
Jag tror att det finns en del ägare till bensinhusbilar som behöver saklig o bra information kring frågan. Kan vi använda E10 eller är det bäst att använda 98 oktan? Kan vi hålla oss till denna o liknade frågeställningar? Jag tvivlar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enklaste svaret på frågan "går min bil att köra på E10" är du får helt enkelt prova.
Den kommer att fungera och du kommer inte att förstöra något på en tank.
Dock kanske den blir lite klenare, du kanske måste dra ut choken lite, kanske inte.
Den enda som kan svara på om din gamla bil går bra på E10 är du själv, vi vet inte...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Snällt att du svarar Bäckis.... men frågan gäller inte riktigt huruvida bilen startar o går att köra med! Det gör den ganska säkert! Jag har två personbilar från första halvan av 2000 talet. Båda finns med på listan över bilmotorer som inte ska köras på E10.
Det är biltillverkarnas rekomendationer .
Rimligtvis sitter de inte bara o gissar utan de vet att det finns risker med att använda E10 tillsammans med just den motorn. Den är inte anpassad till E10.
Då tänker inte jag.. prova o se om det går.... kanske förstöra något efter 100 tankningar. Så frågan är inte..går min bil att köras på E10. Utan frågan är.... är det lämpligt, kan det bli problem på lite längre sikt? O då är det ju så dags!
Så Bäckis fundera lite på vad jag svarar dig så tror jag du förstår frågeställningen...vad händer på sikt om man använder E10 i en motor där det är olämpligt ! Då är det inte en bra strategi att ..prova och se om det går eller inte, dvs något går sönder .. jag får problem.
...........
En Toyota från 2013 är tillverkad efter 2011 och ska därför vara anpassad till E10.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Rörig otydlig info i den här tråden. Hoppar hit o dit.
Nej Jankro målar inte fan på väggen...utan går igenom de saker som kan ge problem om man använder E10 där det inte är lämpligt.
Så långt är det allt utmärkt.
Men så plötsligt så är det en journalist på Tv som som som ja som .. vad har denne med saken att göra!
TV har inte i första hand detta uppdrag!
...............
Återigen..det finns listor att lätt hitta på Internet kring vilka motorer som inte rekomenderas för att användas med E10.
T ex Teknikens värld.... listorna är inte från " myndigheter ". Det är uppgifter från biltillverkarna! " Myndigheterna " sätter inte samman några sådana listor.
Det är BILTILLVERKARNAS rekomendationer. I de här listorna finns faktiskt en del motorer från början av 2000 talet som inte är anpassade till E10.
Så att påstå att bara det finns fabriksmonterad katalysator så är det inga problem ..... stämmer absolut inte med de listor som biltillverkarna har tagit fram. Jag har kollat på tyska sidor o det är samma information där kring vilka motorer som ej är anpassade.
Men, äldre motorer... där är det svårt att hitta information! T ex bensin husbilar från 1980 ... början av 1990.
.........
Atina1 blir jag enbart irriterad på. Vad har bensinskatten med detta att göra?
E10 infördes i t ex Tyskland år 2011 o bilar från 2011 ska alla klara E10.
Så Atina1... detta har väldigt lite med "skatt " att göra. E10 finns i ganska många EU länder redan. Inte precis någon svensk " uppfinning" .
O... sen ... mutade politiker! Hur skulle vinsten kunna hamna i dessa mutade politikers fickor! Genom att införa E10!
Vem har något intresse av att detta, att E10 införs så att man är beredd att muta! Skulle snarare tro att motsatsen är mera trolig... bensinbolagen skulle kanske hellre föredragit att ha det som det är... ger knappast större vinst för dem att sälja E10. Ger nog mest bara extraarbete. Så vem skulle vilja muta ? ? ? Snurrigt är bara förnamnet! ! ! !
...............
Jag tror att det finns en del ägare till bensinhusbilar som behöver saklig o bra information kring frågan. Kan vi använda E10 eller är det bäst att använda 98 oktan? Kan vi hålla oss till denna o liknade frågeställningar? Jag tvivlar.
Visst finns det det pumpar i EU med E10 som är billigare bränsle än super 95 som är densamma som våran 95 men pumparna står bredvid varandra, så vill du tanka E10 varsågod, men sån möjlighet har inte vi.. Här är det bara E10 som erbjuds IMG_20181005_103659.jpg
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag förstår vad du menar... men men!
Det finns nog en sak som du inte tänker på. Super i Tyskland ( det är då 95 oktan o högst 5 procent etanol... så uppfattar jag det) kommer att i Sverige
då vara 98 oktan högst 5 procent etanol.
Så det blir det alternativ som förmodligen kommer att finnas i Sverige. Jag har också uppfattat det som så att det är inte " staten" som förbjuder försäljning av 95 oktan. 5 procent etanol bensin....men jag tror att bensinbolagen tycker det blir onödigt dyrt att tillhandahålla flera alternativ.... så alternativet i Sverige blir 98 oktan Tyskland kör tydligen vidare med 95 oktan 5 procent etanol. Men det är då bensinbolagen som valt den vägen.
Jag har inte varit i Tyskland sedan Corona... men finns det kanske ytterligare ett alternativ 100 oktan ? ? ?
...........
Jag läste på en holländsk internet sida om att det är knepigare att hitta alternativ i Frankrike? ? ?
Holland tycks ha samma som i Sverige..om jag fattade det rätt. Detta från år 2018.
Grunden för allt är..reduktionsplikten....o där är det förmodligen ungefär samma krav i hela EU? ? ?
 
Toppen