• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyckan med E10 bensin

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Nu har "DOM" lyckats igen!
Alltså myndigheterna, extra skatte pengar!
Nu dra den åtta åriga bilen, ca 0.6 l / mil, innan detta elende ca 0.5 l / mil.
Allt enligt bil mätaren!
Andra som iaktagit någon förändring?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En ökning från 0.5 till 0.6 l/ mil för 5% extra etanol verkar mycket.
Det är många parametrar som påverkar förbrukningen.
Tex. korta körningar, hård motvind, körstil, om flera kör med bilen och en massa annat.

Vad jag vet är det en beräknad förbrukning som bilens ECU räknar ut som man ser.
Sen är lär sig motorn över tid ( adaptiv) hur mycket bränsle den behöver.
Många korta körningar innebär ofta många starter med kall motor. Då går det också åt mer bränsle.
Motorn behöver vara varm för att lambasonds regleringen ska fungera, closed loop. Kall motor kallas för open loop.

Jag har en etanolbil, den drar ca: 30-40 % mer bränsle.
Då är det 85 % etanol.

Det är kanske lite tidigt att redan nu att avgöra hur mycket mer bränsle bilen drar.
Vänta gärna ett tag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är väl lite allmänt erkänt och känt att beroende på motor så rinner i princip spriten bara genom en del motorer om den inte har möjlighet att tillgodogöra sig fördelen med sprit som drivmedel.
Det är ju sämre energivärde i sprit men den höjer ju så att säga oktantalet, och då har man möjlighet att hämta ut kraft i spriten.
I en bil med förgasare eller en bil med insprutning utan knacksensor i motorn som ställer om och håller tändningen optimal så går bara motorn med sämre kraft och man måste gasa mer för att få ut samma kraft som innan, vilket innebär högre förbrukning.
Att din ökat från 0.5 till 0.6 verkar mycket med en ökning av spritmängden från 5% till 10%, men det är ju kanske möjligt att den nu fick mer än den tålde med tanke på konstruktion, hästkrafter och vikt. (Droppen som fick bägare att rinna över.)

Sedan är det ju en del saker som mår dåligt av spriten i äldre motorer. Det är ju främst gummidetaljer som slangar som bör bytas ut, men även andra gummidetaljer som kan ställa till problem särskilt kanske i förgasarmotorer, med tanke på bensinhusbilarna.

Delar av gummi som membranet i bränslepumpen kan stelna till (eller stelnar till) och kan gå sönder av spriten, och tyvärr så kan membranet i accpumpen på förgasaren stelna till så den funktionen inte alls fungerar bra med ett jämnt flöde länge. Det finns mindre renoveringssatser till förgasarna att köpa som förhoppningsvis är av material som tål sprit, men eftersom det redan funnits sprit i bensinen så kan problemen redan finnas i förgasarna. En ny mekanisk bränslepump vet man kanske inte hur länge den har legat på hyllan och därmed vet man inte om den tål sprit, om det nu inte står tydligt i beskrivningen av pumpen. Ett ev. alt. är en ny elektrisk pump i stället.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en 75HK bensinmotor. Det är en viss skillnad om man kör på E10.
Motorn svarar inte direkt på gasen, den hostar till svagt med E10 i tanken.
Det kanske hjälper med att ställa om accpumpen något.
Annars är märks ingen större skillnad. Motorn är redan så svag.
Lite oroväckande är det med membranet i både bränslepump och förgasare. Husbilarna står mest stilla den kalla årstiden. Då finns risken att det stenar ännu mer.

Rena etanolbilar ( E85 ) har ett ( i varje fall Ford) ett problem att motorerna slits fortare.
Etanol är ett ganska aggressiv. Cylindrar och kolvringar tar stryck.
Då ökar luftläckaget förbi kolvarna. Trycket ökar i motorn.
Vevhusventilationen mäktar inte med det högre trycket.
Olja följer med vevhusventilationen och sugs in i motorn med följd av väldigt hög oljeförbrukning. Ford förordar att oljan ska bytas ut efter 1000 mil.
Om man ska byta olja oftare än föreskrivet med E10 i tanken.
Kanske något att fundera på.

Även många bränslepumpar som är placerade i tanken har gått sönder på många rena ( E85) etanolbilar.

Det är inte meningen att skrämmas. Det är ändå stor skillnad mellan 85% och 10% etanol. E85 är mycket mer aggressiv.

Jankro har en poäng att bägaren kanske rinner över för vissa bilar.
Spridarna är kanske för små i rena bensinbilar. Saknas det då dessutom en knacksensor finns en viss risk att motorn spikar vid gaspådrag.
Etanolbilarna har större spridare.

Vi får se om bilbranschen kommer med någon uppdatering av programvaran i bilarna för att kompensera etanolinblandningen.
Det får säkert vi betala.

/Åke
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Tack Jankro!!
I
ntressant läsning
Det gäller en Toyta Uaris 1.6 Valvematic 2013.Hur orolig ska man va!?
Jag har en 75HK bensinmotor. Det är en viss skillnad om man kör på E10.
Motorn svarar inte direkt på gasen, den hostar till svagt med E10 i tanken.
Det kanske hjälper med att ställa om accpumpen något.
Annars är märks ingen större skillnad. Motorn är redan så svag.
Lite oroväckande är det med membranet i både bränslepump och förgasare. Husbilarna står mest stilla den kalla årstiden. Då finns risken att det stenar ännu mer.

Rena etanolbilar ( E85 ) har ett ( i varje fall Ford) ett problem att motorerna slits fortare.
Etanol är ett ganska aggressiv. Cylindrar och kolvringar tar stryck.
Då ökar luftläckaget förbi kolvarna. Trycket ökar i motorn.
Vevhusventilationen mäktar inte med det högre trycket.
Olja följer med vevhusventilationen och sugs in i motorn med följd av väldigt hög oljeförbrukning. Ford förordar att oljan ska bytas ut efter 1000 mil.
Om man ska byta olja oftare än föreskrivet med E10 i tanken.
Kanske något att fundera på.

Även många bränslepumpar som är placerade i tanken har gått sönder på många rena ( E85) etanolbilar.

Det är inte meningen att skrämmas. Det är ändå stor skillnad mellan 85% och 10% etanol. E85 är mycket mer aggressiv.

Jankro har en poäng att bägaren kanske rinner över för vissa bilar.
Spridarna är kanske för små i rena bensinbilar. Saknas det då dessutom en knacksensor finns en viss risk att motorn spikar vid gaspådrag.
Etanolbilarna har större spridare.

Vi får se om bilbranschen kommer med någon uppdatering av programvaran i bilarna för att kompensera etanolinblandningen.
Det får säkert vi betala.

/Åke
Tack Herbert!
Vi får betala , det är säkert!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
atina 1:"Det gäller en Toyta Uaris 1.6 Valvematic 2013.Hur orolig ska man va!?"
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan atina 1, omöjligt att svara på. Det är ju vad som bjuds i avgasreningens tecken. Du har ju fortfarande möjligheten att tanka räsersoppa med högre oktan och 5% spritinblandning. Du kan ju testa förbrukningen och även räkna ekonomiskt på det, det kan faktiskt bli billigare ekonomiskt även om den soppan är dyrare, särskilt på en i alla fall "nyare" bil som din, som nog borde klara lite inblandning av främmande vätskor i bensinen.
Sedan är ju ett annat problem att det inte finns 98 oktanig bensin på alla ställen, och sällan på rena automatstationer, vilket troligen inte alls har tagits med i utredningen......
Det känns ju lagom intressant att börja jaga räsersoppa för att tanka en gammal bensinhusbil med något vettigt och användbart när det är dags att tanka upp :msn_wall:.

Det kanske hade varit bättre om de hade finansierat inköp av effektivare katalysatorer, i alla fall till äldre bilar som kanske inte ens har en kat.
För inköp av en elcykel kunde man ju få skapliga bidrag om man klämde till med en för 35.000:-, och då ersatte den ju för det mesta bara en vanlig cykel som inte skräpade ner något alls med tillverkning av batterier och elladdning m.m.

Tillverkningsprosessen av sprit som i princip bara rinner rakt genom äldre motorer, kan det verkligen bli ett plus på totala renheten om man tar med alla faktorer. Vi får hoppas att det finns en rejäl tanke och undersökning bakom beslutet :rolleyes:. Att förbrukningen ökar något även på nyare bilar som tål sprit borde nog hända även med "bara" E10, för med E85 så är ju ökningen betydlig.
Jag har för mig att en av Koeningseggs bilar som gav ca.1.200hk med bensin gav ca. 1.450hk med sprit i tanken, men den motorn var gjord för att ställa om sig helt, och förmodligen så var det ingen som frågade eller brydde sig om förbrukningen vid de olika bränsleblandningarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nitrert metanol har lenge vært brukt for å skremme opp kreftene i bensinmotorer, Top Fuel dragracing kjører på ren nitrometanol. Men der snakker en om mye mer effektøkning enn det Koeningsegg får ut med sprit. Rundt 1970 fikk jeg prøve en Lotus Cortina med nitrometanol - snakk om kortliva motor. Det var ikke mange hundre mil den overlevde den suppa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, med risk att flumma iväg lite utanför spritproblemet så har jag en "gammal dessutom" skrift om axet på en Top Fuel dragster som sätter en dimension på det hela.

"Du kör en Lingenfelter-trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile (402 meter) ifrån när du passerade den, och den startade."

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla bilar med fabriskmonterad katalysator har lambdasond. (från 1989 någon gång, för personbilar)
Lambdasonden ger information om syrehalten i avgaserna, som i sin tur påverkas av blandningsförhållandet bränsle/luft.
Reglerområdet för avvikelser i bränsle luft mängden brukar vara + / - 20%.
På grund av detta kommer en katalysatorbil att gå som vanligt, och med hjälp av elektroniken/lambdasonden kompensera för den lilla "utmagringen" av bränsle / luft förhållandet. Priset blir en liten ökning av tillsatt bränslevolym.

Kolla i instruktionsboken, och du kommer att se att alla nyare bilar/MC/gräsklippare osv ( från ca mitten 90-talet) är godkända för E10.

I teorin ökar förbrukningen med ca 2%, i praktiska tester ingen skillnad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kompis byggde en gatracing bil, med ett block från en 5-cyl dieselmotor.
Vid registreringsbesiktning kördes den på bensin och blev godkänd.
Sedan mättes effekten hos en trimfirma och då gav den drygt 600hk.
Därefter optimerade de motorn för E85 och då gav den 1180hk.
0-100 gick på 1,6sek.
Helt ok för en gatlegal bil (finns klipp på tuben)....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Michael S, att äldre bilar och MC och gräsklippare m.m. är godkända för spritinblandning i bensinen är ju för att just packningar, O-ringar och gummidetaljer är av den kvalitén som tål sprit och förhoppningsvis inte blir uttorkat och spricker sönder. Hur de sedan går kraftmässigt är väl kanske inte lika noga förklarat.
För att få ut något av kraften som sprit kan ge så behöver ju bränslet ökas, på en förgasarbil är det ju bara att trycka lite mer på gasen kan tyckas,,,,, men egentligen behövs det ju större munstycken för att fortfarande stämma med luftspjällets läge och luftmängden som går in i motorn.
En insprutningsbil kan ju själv öka på bränslet genom att öka insprutningstiden, men det är ju en lite tokig väg att gå när det inte bara gäller lambdajustering, och inte sabba marginalerna. Mera rätt blir det ju att öka trycket på bränslet om spridarna tål det, eller öka insprutningsmunstyckenas kapacitet lite för att få mera bränsle, och låta tidsjusteringen bara ta hand om lambdavärdet, även om tidsjusteringen räcker till E10.
Men i alla de här fallen så behöver ju tändningen ställas om för att få ut kraften som finns gömd i spriten, det sker ju absolut inte på gamla förgasarmotorer, och det gick rätt många år innan bilar med lambda och insprutning fick knacksensor som kan justera om tändningen optimalt för spritinblandning. Med min begränsade erfarenhet av spritinblandning och pill med äldre motorer så rinner spriten i princip bara rakt genom en äldre motor både med förgasare och äldre insprutning om den inte har förfinad justering men alla möjliga avkänningar och självjusteringsmöjligheter.

I länken du hänvisade till så står det inget om vilken motor och självjusteringsmöjligheter den hade. Men man kan väl utgå från att den inte hade förgasare och man kan nog också utgå från att den inte var så gammal att den inte hade knacksensor m.m. för att justera in både tändningen och andra detaljer optimalt.
De kanske glömde att nämna den lilla detaljen, som för ägare av äldre fordon kan vara mycket avgörande för hur man skall agera.
Lite klassiskt, man ljuger absolut inte, men glömmer att tala om andra negativare varianter.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min 90a med 84hk motorn, har jag börjat gå över till 98okt. Jag hoppas att den inte ska tappa ork, utan snarare bli lite bättre på 98.
Ska bli lite intressant att senare i höst, göra min ovetenskapliga test.
Har de senaste tankningarna legat på 1.13/L mil. Väldigt snålställd så får öppna lite till på CO skruven.
Sedan försöker jag hålla ca 80 på mätaren. Vi får se hur det går.
Ska ta tag i att byta bränsle slangar så får jag väl beställa en ny bränsle pump. Blir lite jobb med detta E10 bensin.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min 90a med 84hk motorn, har jag börjat gå över till 98okt. Jag hoppas att den inte ska tappa ork, utan snarare bli lite bättre på 98.
Ska bli lite intressant att senare i höst, göra min ovetenskapliga test.
Har de senaste tankningarna legat på 1.13/L mil. Väldigt snålställd så får öppna lite till på CO skruven.
Sedan försöker jag hålla ca 80 på mätaren. Vi får se hur det går.
Ska ta tag i att byta bränsle slangar så får jag väl beställa en ny bränsle pump. Blir lite jobb med detta E10 bensin.
Du behöver inte byta slangar pga 10% etanol inblandning....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
etanol.se har funnits i ganska många år.
Där finns en hel del som handlar konvertering och mycket mer.

Det som Jankro skrev om storleken på spridare, bränsletryck etc.
är större och högre på en E85 bil. Även ventilerna är förstärka för att tåla E85.
Det som är lite intressant är om man kör med bensin i tanken ( Ford Focus 06) hänger inte regleringen med. Motorn spikar vid gaspådrag. Programvaran är mappad för E85. Adapteringen kommer aldrig ifatt med bensin i tanken.
Knacksensor saknas också, hur tänkte Ford där.

Med stora spridare blir det blir lite som ketchup effekt när man kör med bensin i tanken med en E85 bil. Som en för stor ventil i ett värmesystem. En sån ventil har även dålig auktoritet. ECU försöker att få ordning misständningen.
Effekten av det är att spridarna kommer att öppna sig för lite vid gaspådrag.
Även lambavärdet är ganska högt. Högt är lika med snål ställd motor.

Jag tror nog E10 kan fungera bra med morderna bilar.
Bilar med förgasare i varje fall min svarar bättre vid gaspådrag om jag drar ut choken. Inget jag gör normalt. Det är nog ett tecken på det lägre energiinnehållet i spriten.

 
F

F.d. 22252

Guest
JANKRO har en utomordentlig förmåga att skriva vad som händer med det dåliga bränsle som vi får betala mer för.
Dyrare bränsle med lägre effekt som ger högre förbrukning och ännu mer kostnader..
Detta ger inga som helst vinster för miljön enda vinsten hamnar i mutade politikers fickor.
Har svårt att tänka mej en enda tekniker som vet vad det handlar om stödjer detta.
Det hela har ingen miljömässig vinst utan det är ett politiskt spel som miljontals bilister utsätts för.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
De kanske glömde att nämna den lilla detaljen, som för ägare av äldre fordon kan vara mycket avgörande för hur man skall agera.
Lite klassiskt, man ljuger absolut inte, men glömmer att tala om andra negativare varianter.
Värre är att måla fan på väggen när han inte är där.
E10 är ett icke problem för bilar med fabriksmonterad katalysator.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 17 ! ? ? ? ? ?
Kan användas? ? Kanske!
Men rekomenderas inte till alla!
Finns ju listor på Internet att kolla i.
Så inlägg 17 blir missvisande.
.............

Själv har jag tyvärr två bilar där E10 inte rekomenderas.
Om man äger en bil mellan år 2000..... till år 2005 bör man kolla i listan. Finns bilmotorer från flera vanliga märken upptagna i den listan.
Ex Toyota Volkswagen Opel m flera.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Värre är att måla fan på väggen när han inte är där.
E10 är ett icke problem för bilar med fabriksmonterad katalysator.
-----------------------------------------------------------
Hej, jag målar väl inte fan på väggen, försöker bara förklara olika diffus och dålig information om olika äldre bilar och andra motorer.
Infon haltar ju som vanligt från myndigheter och inte minst TV som ofta bara har "fungerar eller fungerar inte" som alternativ av en reporter som själv inte fattar ett dugg om det hen skall informera folket om, utan det blir bara blir en väldigt dålig tolkning av just den personen som hen frågat utan att kunnat ställa vettiga motfrågor.

Funkar eller funkar inte har ju mest att göra med om delar i bränsleförsörjningen inte tål sprit vilket är vanligt med gummisorter som användes förr till bensinmotorer. Även om det bara är 10% inblandning som inte är så aggressivt så stelnar membran till och rena gummidetaljer kan svälla eller spricka sönder och det kan väl vara bra att veta och kanske ha möjlighet att byta ut innan något händer. Det har ju redan varit 5% sprit i bensinen rätt länge och det har nog märkts på membran m.m. både i accpumpar i förgasare och många trädgårdsmotorer som inte funkar alls eller går dåligt för att pumpmembran och andra detaljer i förgasarna har stelnat till och tappat funktionen. Man hör grannar dra i förtvivlan på en tjurig gräsklippare. Det brukar sluta med en ny gräsklippare i stället för en renoveringssats till förgasaren med friska mjuka pumpmembran.
Annars så går väl gamla förgasarmotorer så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte har så stor betydelse, bara som sagt delarna i motorn blir utbytta om de inte är gjorda för spritinblandning, vilket är ämnat som ren info som kan vara bra att veta.

Fabriksmonterad katalysator, jag antar att du menar lambdasonden som för det mesta kom samtidigt som katalysatorerna och som gör att bilen får lite mer soppa att leva på. Det är väl också helt klart att motorerna går med 10% inblandning, men åter så är ju äldre insprutningsmotorer bara tänka att styra bensinflödet för att justera förbränning och avgasvärden och inte för att kompensera för sprit i bensinen, samt att om det skall funka så bra som möjligt så behövs det också att andra funktioner kan ställa om sig.
Annars så går väl gamla insprutningsmotorer också så klart med sprit i bensinen men med förminskad kraft som inte heller har så stor betydelse, men kan också vara bra att veta som ren info.

Sedan finns det andra konstruktioner i gränslandet mellan förgasare och insprutning, som centralinsprut med något som liknar en förgasare men med ett insprutningsmunstycke till hela motorn och troligen rätt ointelligent styrdator till den konstruktionen.
Fungerar också säkert med sprit i bensinen, men troligen inte alls lika bra som i länken till testen av förbrukning, och det kan väl också vara bra att veta som ren info.

Så min tanke var inte att måla fan på väggen, utan bara att ge lite info om saker som "glöms" bort eller som kanske känns onödigt att informera och förvirra folkmassan med, även om det i stället skulle klarlägga och även ta bort vissa bekymmer med en saklig förklaring från en kunnig reporter.

Det blir ju lite jobbigare, besvärligare och tråkigare om en gammal bensinhusbil börjar bråka i onödan på en långresa, och som kanske kan undvikas för några hundralappar i nya "bränsledelar", än om "åka och handla bilen" (eller gräsklipparen) börjar att bråka på hemmaplan, och det var nog min grundtanke med Informationen om de här äldre motorerna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen