Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack Herbert!Jag har en 75HK bensinmotor. Det är en viss skillnad om man kör på E10.
Motorn svarar inte direkt på gasen, den hostar till svagt med E10 i tanken.
Det kanske hjälper med att ställa om accpumpen något.
Annars är märks ingen större skillnad. Motorn är redan så svag.
Lite oroväckande är det med membranet i både bränslepump och förgasare. Husbilarna står mest stilla den kalla årstiden. Då finns risken att det stenar ännu mer.
Rena etanolbilar ( E85 ) har ett ( i varje fall Ford) ett problem att motorerna slits fortare.
Etanol är ett ganska aggressiv. Cylindrar och kolvringar tar stryck.
Då ökar luftläckaget förbi kolvarna. Trycket ökar i motorn.
Vevhusventilationen mäktar inte med det högre trycket.
Olja följer med vevhusventilationen och sugs in i motorn med följd av väldigt hög oljeförbrukning. Ford förordar att oljan ska bytas ut efter 1000 mil.
Om man ska byta olja oftare än föreskrivet med E10 i tanken.
Kanske något att fundera på.
Även många bränslepumpar som är placerade i tanken har gått sönder på många rena ( E85) etanolbilar.
Det är inte meningen att skrämmas. Det är ändå stor skillnad mellan 85% och 10% etanol. E85 är mycket mer aggressiv.
Jankro har en poäng att bägaren kanske rinner över för vissa bilar.
Spridarna är kanske för små i rena bensinbilar. Saknas det då dessutom en knacksensor finns en viss risk att motorn spikar vid gaspådrag.
Etanolbilarna har större spridare.
Vi får se om bilbranschen kommer med någon uppdatering av programvaran i bilarna för att kompensera etanolinblandningen.
Det får säkert vi betala.
/Åke
![]()
"Ingen märkbar skillnad mellan E10 och 98-oktanigt
Dagens största nyheter, sport och kultur hittar du på Svenska Yle. Finlandssvenska aktualiteter från Nyland, huvudstadsregionen, Östnyland, Österbotten, Västnyland och Åboland.svenska.yle.fi
Du behöver inte byta slangar pga 10% etanol inblandning....Min 90a med 84hk motorn, har jag börjat gå över till 98okt. Jag hoppas att den inte ska tappa ork, utan snarare bli lite bättre på 98.
Ska bli lite intressant att senare i höst, göra min ovetenskapliga test.
Har de senaste tankningarna legat på 1.13/L mil. Väldigt snålställd så får öppna lite till på CO skruven.
Sedan försöker jag hålla ca 80 på mätaren. Vi får se hur det går.
Ska ta tag i att byta bränsle slangar så får jag väl beställa en ny bränsle pump. Blir lite jobb med detta E10 bensin.
Värre är att måla fan på väggen när han inte är där.De kanske glömde att nämna den lilla detaljen, som för ägare av äldre fordon kan vara mycket avgörande för hur man skall agera.
Lite klassiskt, man ljuger absolut inte, men glömmer att tala om andra negativare varianter.
-----------------------------------------------------------Värre är att måla fan på väggen när han inte är där.
E10 är ett icke problem för bilar med fabriksmonterad katalysator.