• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lufttryck i däck

  • Startad av Startad av F.d. 346
  • Startdatum Startdatum
På den mack där jag brukar kolla luften hänger det en slang med snabbkoppling inne i "luft-och-vatten-skåpet". Inne på macken får man sedan låna ett luftpåfyllningsmunstycke.

Pålle
 
Hej jag har nog läst om det här tidigare och det verkar som många mackar inte har högre tryck än 4 till 4,5 bar ut i slangen för att den helt ovetande inte skall kunna ha i allt för högt tryck över max. i vanliga bildäck. Där går ju också gränsen för maxtryck för vanliga gummiventiler så det är nog det trycket mackarna inte vill överskrida för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 
Innan jag kollar lufttryck på en mack går jag alltid in och frågar om det säkert går att pumpa till det tryck jag behöver.
 
Förvånar mig att inte fler använder däckfabrikanternas rekommendationer baserade på axeltryck. Det har vi gjort i många år och på det sättet fått behagligare gång, slitaget har också varit normalt (fast nu har vi sålt hb:n, få se om vi köper ny så småningom).
 
I manualen för vår bil, Rapido -03 på Mercedes, står 3,5 bar fram och 4,5 bar bak. Håller oss till detta och bilen går som den skall.
 
Jag har Continental Vanco Camp fram och Michelin bak. Framdäcken byttes förra året. Framdäcken tappar ca ett hekto i veckan medans bakdäcken behöver fyllas/kontrolleras varannan månad. Jag vet inte om företaget bytte ventiler vid bytet. Kan detta vara problemet eller är framdäcken av sämre kvalitet.
 
Gammal tråd men ändå. Kvävgas följer även den allmänna gaslagen rätt bra. Trycket ökar alltså om temperaturen ökar och volymen är den samma, precis som för luft. Om nu syrgas slinker ur däcket men inte kvävgas så är ett billigt sätt att skaffa sig kvävgas i däcken att vänta ett tag och fylla med luft några gånger. Det blir bara kvävgas kvar ganska snabbt om det nu verkligen är så att syrgasen sorteras bort fort. Säkert en stor fördel om det brinner och kanske oxiderar det mindre.
 
Tillbaka
Toppen