• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck i däck

F

F.d. 346

Guest
Hej!
Jag skall skifta däck i helgen, bakhjulen skall fram och tvärtom. Det sliter mera fram verkar det som!

Nu till min kanske dumma fråga:
Om jag fyller däcken med korrekt lufttryck när jag har hjulen lösa, alltså inte monterade på husbilen, och sedan belastar däcket när dom är monterade igen borde väl trycket öka? Vilket lufttryck är det rätta? Obelastat eller belastat?

Med risk för att bli idiotförklarad
Anders :):):):):)
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Hej...
Det spelar ingen roll om man mäter belastat eller obelastat, om du mäter med hjulet upphissat eller
på marken ska du se att det är samma.

Kolla bara att trycket blir korrekt för din bil och axel, en husbil går ju som regel med mer eller mindre full last.

M.v.h Åke
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Anders,
när jag läste ditt inlägg, så började jag också undra om jag var idiot, för nog tycker jag också att det borde öka när däcket trycks ihop.
Sen tänkte jag på hur däckverkstaden gör. De pumpar ju däcket till rätt tryck vid däckbyte, innan de monterar tillbaka hjulet! :wideeyed:
Skall bli intressant och läsa vad du får för svar på detta från andra medlemmar.
Svend
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Där ser man, vad lite man vet. Trodde nog att trycket ökade med belastning. Men man lär sig nåt nytt varje dag. Nu skall jag noga kolla vad tillverkaren rekommenderar för tryck och hålla mig till det.

Fast när jag tänker efter så blev jag en gång rekommenderad att på personbil alltid lägga på 1 kg på tillverkarens rekommendation. Då rullar bilen lättare och drar mindre bränsle, men komforten blir lidande.

Anders :):):):):):)
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Anders!
jag var och bytte däck i går, däck montören sa att det skall vara 4,5kg och det skall mätas när däcket är kallt,och det spelar ingen roll om bilen inte är lastad eller inte det blir samma tryck änndå.

Per HBK 891
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Hej!
Vi har en Rapido byggd på MB och jag började fråga vilket tryck vi skall ha och fick då besked av Rapido i Sollebrunn att vi skall ha 5,5 kg om det varit samma bil på Fiat så skulle det var 4,5kg. Låter konstigt men det var de uppgifter vi fick, jag har dock inte fyllt på 5,5 kg ännu men skall prova. Jag är lite rädd för att det blir stötigt men prova skall jag så småningom.
Kjelle
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Hej, är det bara jag som upplever att de flesta mackars löstagbara luftpåfyllningsanordning inte klarar det tryck som husbilen behöver.

För det mesta känns det som jag fyller på den löstagbara mojen istället för att få mer luft i däcken...

Skärpning mackar...

DS
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Var ute och kolla trycket på vår bil nu, 4-4,5 kg fram och bak.
Tittade på skylten i dörrstolpen och det ska vara fram 5 kg och bak 5,5 kg.
Så nu är det det rekomenderade trycket, får se till helgen hur bilen går.
Annars var det mjukt och gôtt!
/Bosse
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Jag fyllde upp mina däck till rekomenderade 5,5 kg/ däck, vi upplevde att bilen blev stöttig och känslig för spår i vägen så jag har tömt till 5 kg nu. Får se om det blir bättre så.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Kör på drygt 4 kilo runt om. Har inte märkt någon snedslitning senaste åren.
Körde tidigare på rekommenderat 5,5
Rejält stötigt må jag säja.

Kåre
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

Det står på sidan på däcket max luftryck kall, som absolut ej får överskridas! Michelin camping togs fram för högre luftryck och stabilitet i däcksidan, därför 5 kg för 15" och 5,5 för 16" enl. en gummigubbe.
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Lufttryck i däck!

man kan fylla med nitrogen så har man samma tryck kallt eller varmt.
muffe
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Nitrogen gör att lufttrycket håller bättre. Är det så att man kontrollera luftrycket ofta så kan man ha vanlig luft i däcket. Är man en sådan person som nästan aldrig kollar lufttrycket så skall däcken ha nitrogen. kostar c:a 50 kr däcket.

Nitrogen består av 100% kväve. Luften består av 80% kväve och 20 % syre. Det som försvinner mest i däcken är syret som har en benägenhet att lättare tränga ut genom däcken.

Slits däcken ojämt så är det troligtvis fel på hjulinställningen. Dock är det viktigt att ha rätt ringtryck. För lågt ringtryck påverkar bränsleförbrukningen negativt

Jan I.:spinny:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

jaak40

Den snedslitning jag åsyftade är att däcken slits mer i mitten av slitbanan vid för högt tryck, samt i bägge ytterkanterna vid för lågt däckstryck. Snedslitning i den ena sidan av däcken kan mycket väl betyda fel hjulinställning.

Hälsningar
Kåre
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Hej

Jag skiftade från vinterdäck till nya sommardäck idag. För skoj skull så kollade jag vad det stod på de nya däcken Continental Vanco 225/65-16". Bärighet 1260 kg vid ett lufttryck på 475kpa. På de gamla vinterdäcken så stod samma lufttryck.

Vad jag kan förstå så är det maximalt tryck som man kan fylla däcken med. På klisterlappenn i bilens b stolpe så står det att det skall vara 5.5 kg bak och 5 kg fram. Bilen orginalmonteras med Michelin Camping. På mitt reservdäck av denna typ så står det 550kpa.

Med ledning av detta så fyllde jag 4.5 kg runt om.

Kenneth
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lufttryck i däck!

Har en Hobby 750 -03 boogie, 4,5 ton och med Michelin Camping 16" däck.
Erfarenheter, första månaden for vi omkring med det lufttryck i däcken som framgick av Fiats handbok för Maxichassie, 5,5 Kg runt om. Bilen "studsade och hoppade fram", lösa prylar skramlade, etc det var absolut inte behagligt. Rekommenderat lufttryck i däck är en kompromiss mellan att spara bil/kaross/däck vilket ger ett visst utrymme för egna lufttrycksval.

Efter bilens första månaden har vi kört ca 3400 mil med 4,8 i framhjulen och mellan 4,2-4,4 kg i bakhjulen, mätt i "kallt" tillstånd. Resultat, bilen går mjukt/bättre komfort, däcken slits fortfarande rätt, minimerat "ljud" pga vägojämnheter, inredning, etc.

Däckslitage, framdäcken byttes efter ca 3000 mil (ca 4 mm jämnt mönster kvar), däcken på boggien inte märkbart slitna (klarar säkert 1-2 byten av framdäck ytterligare).
Bilens lastförmåga ca 900-1000 kg men vi har utnyttjar aldrig mer än högst ca 700 kg last.

Om det är så att framhjulens tryck kunde höjas lite och därmed rulla några fler mil så finner vi vårt valda hjultryck är väl värt de fördelar som vi har med vårt valda lufttryck.

När det gäller att kolla lufttrycket i däcken - ställ bilen på jämnt mark, med önskat tryck i hjulen, kolla hjulens form. Om formen på hjulens anliggning mot mark förblir oförändrad
(okulära kontroller före varje körning, så behöver man inte göra mer än så.

Jag har inte upplevt att de däck jag använder (Michelin Camping) tappat luft under ca 5 års användning - vid påställning i april varje år kollar jag dock lufttrycket med en mätare ibland behöver man justera med något hekto men sällsynt (kan hänga på olika mätares kalibrering). Samma gäller alla de personbilar som jag/vi haft (ett 30-tal).

Varför man skulle använda Nitrogen har jag svårt att förstå, speciellt som luft är gratis.
/ Mvh, Bengt
 
Toppen