• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lufttryck i däck

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På den mack där jag brukar kolla luften hänger det en slang med snabbkoppling inne i "luft-och-vatten-skåpet". Inne på macken får man sedan låna ett luftpåfyllningsmunstycke.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har nog läst om det här tidigare och det verkar som många mackar inte har högre tryck än 4 till 4,5 bar ut i slangen för att den helt ovetande inte skall kunna ha i allt för högt tryck över max. i vanliga bildäck. Där går ju också gränsen för maxtryck för vanliga gummiventiler så det är nog det trycket mackarna inte vill överskrida för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Innan jag kollar lufttryck på en mack går jag alltid in och frågar om det säkert går att pumpa till det tryck jag behöver.
 
S

Sören-6830

Guest
Förvånar mig att inte fler använder däckfabrikanternas rekommendationer baserade på axeltryck. Det har vi gjort i många år och på det sättet fått behagligare gång, slitaget har också varit normalt (fast nu har vi sålt hb:n, få se om vi köper ny så småningom).
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
I manualen för vår bil, Rapido -03 på Mercedes, står 3,5 bar fram och 4,5 bar bak. Håller oss till detta och bilen går som den skall.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag har Continental Vanco Camp fram och Michelin bak. Framdäcken byttes förra året. Framdäcken tappar ca ett hekto i veckan medans bakdäcken behöver fyllas/kontrolleras varannan månad. Jag vet inte om företaget bytte ventiler vid bytet. Kan detta vara problemet eller är framdäcken av sämre kvalitet.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
164
Kommun
Båstad
Gammal tråd men ändå. Kvävgas följer även den allmänna gaslagen rätt bra. Trycket ökar alltså om temperaturen ökar och volymen är den samma, precis som för luft. Om nu syrgas slinker ur däcket men inte kvävgas så är ett billigt sätt att skaffa sig kvävgas i däcken att vänta ett tag och fylla med luft några gånger. Det blir bara kvävgas kvar ganska snabbt om det nu verkligen är så att syrgasen sorteras bort fort. Säkert en stor fördel om det brinner och kanske oxiderar det mindre.
 
Toppen