• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lpg

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Hej. Tacksam för några tankar kring montering av tankbara lpg-flaskor, Ungefärlig kostnad för sådan montering. Tips på var man kan få sådan montering utförd, gärna i nordvästra Skåne.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Frågan är om det gäller en större fast tank eller en LPG flaska i gasolflaskestorlek?
om det är en LPG tank i gasolflaskestorlek och Du redan har två gasolflaskor så är det bara att byta ut den ena flaskan mot en LPG flaska och sen ansluta den med samma anslutning som gasolflaskan hade. LPG flaskan måste dock vara fast monterad i HB:n. Det är dock tämligen enkelt att utföra och det borde de flesta verkstäder kunna utföra och är Du någorlunda händig är det inte svårt att utföra själv.
jag skickar med en bild hur jag monterade vår LPG flaska, det är en något annorlunda lösning än de brukliga banden runt flaskan. Det är bultar även på flaskans baksida vilket kräver en del specialverktyg men för att få en godkänd montering räcker det med bultar på framsidan.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Frågan är om det gäller en större fast tank eller en LPG flaska i gasolflaskestorlek?
om det är en LPG tank i gasolflaskestorlek och Du redan har två gasolflaskor så är det bara att byta ut den ena flaskan mot en LPG flaska och sen ansluta den med samma anslutning som gasolflaskan hade. LPG flaskan måste dock vara fast monterad i HB:n. Det är dock tämligen enkelt att utföra och det borde de flesta verkstäder kunna utföra och är Du någorlunda händig är det inte svårt att utföra själv.
jag skickar med en bild hur jag monterade vår LPG flaska, det är en något annorlunda lösning än de brukliga banden runt flaskan. Det är bultar även på flaskans baksida vilket kräver en del specialverktyg men för att få en godkänd montering räcker det med bultar på framsidan.
Måste?När jag köpte min då fick jag svaret att det finns inga krav på detta och hittills har ingen bryr sig om detta.
 

Hejknekt

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Min fråga avser tänkbara flaskor, inte ”fast tank”. Har förstått att en del monterar endast en lpg-flaska och behåller en vanlig. Besökte häromdagen Gasolstationen i Hbg för att få svar på lite frågor. Möttes av en icke svensktalande och tämligen ointresserad person som efter kollsamtal med annan person lät meddela att ”nej, vi säljer eller monterar inte lpg-flaskor”. Kändes inte seriöst.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Måste?När jag köpte min då fick jag svaret att det finns inga krav på detta och hittills har ingen bryr sig om detta.
För att få den lägre LPG skatten ska det vara en fast monterad tank i HB:n och den ska inte kunna lossas utan hjälp av verktyg och en gasolfyllare får heller inte fylla en LPG flaska som är lös.
Det finns dock gasolfyllare som struntar i detta men räkna inte med att det alltid ska gå, det finns även gasolfyllare som fyller flaskor med utgånget datum. I båda fallen riskerar de dock sina tillstånd.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
För att få den lägre LPG skatten ska det vara en fast monterad tank i HB:n och den ska inte kunna lossas utan hjälp av verktyg och en gasolfyllare får heller inte fylla en LPG flaska som är lös.
Det finns dock gasolfyllare som struntar i detta men räkna inte med att det alltid ska gå, det finns även gasolfyllare som fyller flaskor med utgånget datum. I båda fallen riskerar de dock sina tillstånd.
Hittills har jag fyllt själv på mackar i Tyskland utan att någon ifrågasatte min LPG flaska .
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Der findes faktisk løse flasker, der kan fyldes. De har automatisk lukning ved 80% fuld.


Her findes et kort over deres forhandlernet. Jeg har ikke testet om den anførte stadig er aktive.
Hej
ja, det finns men då är det annan beskattning som gäller och det blir då ungefär samma pris som att fylla en lös gasolflaska, för att den lägre beskattningen ska gälla måste flaskan vara fast monterad. OBS detta gäller Sverige
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hej
ja, det finns men då är det annan beskattning som gäller och det blir då ungefär samma pris som att fylla en lös gasolflaska, för att den lägre beskattningen ska gälla måste flaskan vara fast monterad. OBS detta gäller Sverige
OK!

I Danmark har vi ingen prisforskel, om man køber/ombytter en forudfyldt flaske eller om man fylder på en fastmonteret eller en Safefill
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
För att få den lägre LPG skatten ska det vara en fast monterad tank i HB:n och den ska inte kunna lossas utan hjälp av verktyg och en gasolfyllare får heller inte fylla en LPG flaska som är lös.
Det finns dock gasolfyllare som struntar i detta men räkna inte med att det alltid ska gå, det finns även gasolfyllare som fyller flaskor med utgånget datum. I båda fallen riskerar de dock sina tillstånd.
Clas Olsson har slangklämma i löpmeter (5m) - ersätt remmen med detta
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej
ja, det finns men då är det annan beskattning som gäller och det blir då ungefär samma pris som att fylla en lös gasolflaska, för att den lägre beskattningen ska gälla måste flaskan vara fast monterad. OBS detta gäller Sverige
Ja, så här ser det ut i detalj. Notera att vi alla, oavsett tankstorlek eller typ, skall betala den högre skattesatsen.
(om det inte mot förmodan finns en läsare som kör sin bilmotor med gasol.)

1636456926513.png
 
Toppen