• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LMC

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: LMC

JAA!
Nu är det klart på tisdag hämtar vi bilen! Då ärallt klart bara att försökra den nu sen bär det iväg ut på vägarna!!
Barbro o Ingemar
 

Östersjön

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
1132
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hej, kul med en LMC-tråd.
Vi har en Liberty 662 TI byggd på ett Fiatchassi 07. Fantastisk att köra men hade svenska Fiat varit lika bra när det gäller det sk sålletproblemet hade allt varit frid och fröjd. Nu ska det nämnas att vi har fått skyddet över motorn monterat så då ska det inte vara några problem med detta mer.

Bodelen fungerar bra för oss två förutom toaplatsen. Konstruktörerna måste vara ganska småväxta eller i varje fall ha korta ben.

Bilen är köpt av Per i Löddeköpinge.

Hälsningar
Ola
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: LMC

Hej Östersjön! vi har en lmc 582 2007, bra med kåpan över motorn, men kolla också den plast delen i underkant vindrutan, där lade jag gummitätning som jag köpte hos glasmästarn,(mellan glaset o gummilisten) kolla också skarven på ränndelen under glasrutan, där lade jag också tätning.
trång toa har vi också, jag har funderat fram o tillbaks på olika lösningar o min senaste ide är att montera en vikdörr (konstruktionsmässigt som duchväggen) på insidan toa dörren, då kan man ha öppen dörr när man är på toan, o vika ut vikväggen mot befintlig anslag där dörren går in i vanligt fall, lite krångligt attt förklara, jag skall ta en billd när allt är klart, (kan ta sin tid)
:)
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hejsan!
En LMC 708I -08, med Ford 140 h. har vi beställt! Uppviktad till 3850 samt dubblagaragedörrar. Beställde den till jul s nybörjare är vi! Köpte den hos Husbilen.com i Mellerud...
Betr.: toan är vi båda ganska långa men det får gå så mycke annat som är bra långbäddar är ju bra!Mvh Barbro o Ingemar
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hej!
Nu har vi haft bilen i två veckor och är verkligen nöjda!! Har kört 200 mil och hunnit med ganska mycke! Tyvärr har det regnat mycke ! Men vi har inte sett någon medlem i HBK::: Många husbilar ändå!
Barbro o Ingemar
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Hej!
Har köpt min första husbil efter flera år på sjön.

Föll för en LMC Liberty 3 570 -97:a
Fin planlösning och mysig.
Är det något jag behöver vara vaksam med på denna bil?
Sitter och klurar en del på den inbyggda laddaren och elcentralen. Har bara bruksanvisning på tyska till denna, hittar inte någon engelsk/svensk på nätet hmm..... allt fungerar men det kan vara bra bra att ha om det skulle börja strula på semestern.

Ljudnivån vid färd är lite hög. Finns någon länk hur man kan åtgärda det?
Kalldrag från dörrar, passagerardörr + förardörr. Läcker in vid handtaget som öppnar dörren på insidan på båda sidor när man kommer upp i hastigheter över 100.
Sen skall jag montera drag. Finns någon annan firma än BOH i Hedemora som fixar det?

I övrigt så känns bilen jättebra. Tittade en hel del på Euramobil, Dethleffs och Elnagh innan. LMC:n var den som kändes kvalitetsmässigt bäst i materialval och planlösning i förhållande till pris.

Tacksam för lite tips och råd.

Nu skall dubbdäcken monteras :spinny:

MVH/
Jimbo
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: LMC


Du har gjort ett bra val Jimbo, :msn_party:
Vi har en LMC Liberty 560 c -97, mycket nöjda med bilen, efter vad jag kan se verkar LMC vara rätt långt fram rent tekniskt/utrustningsmässigt, i förhållande till årsmodellen, :msn_hot:
Men som allt annat begagnat finns det en del att se upp med beroende på skick och körda mil, använd sök funktionen och sök på ämnen du funderar över, finns otroligt med tips och erfarenhet inom klubben.
Själv hade jag flyt och gick med i klubben ganska tidigt, kunde då läsa trådarna från början och stilla min nyfikenhet inom husbilsägandet, (det var inte så många och långa trådar då)

Hade en del problem från början som berodde helt på handhavande fel,
Har samma problem som dig, inga instruktionsböcker, knappt något på tyska och tyska förstår jag inte ett smack av, har lärt mig bilen på det jobbiga sättet, provat och följt ledningar från början, :(

Vi har en acceptabel ljudnivå idag, finns många trådar med många bra råd, sök på ljudnivå.
Kalldraget är också borta, i kupe´n räcker det bl.a. med silvertape över luftintagen i bakkant på framdörrarna finns flera trådar,
Inne i bodelen drar det mycket från takventilerna, löser sig med en liten spolier framför den högsta takventilen.
Kring Motor och växellåda finns också många bra trådar, bli inte förskräck bara, använd sunt förnuft :msn_idea:

Vad har du för motor och hur många mil har bilen gått?

Har själv en Fiat 2,5 TDI som gått lite drygt 7 000 mil idag, fungerar hur bra som helst, stark och varv villig trots alkoven,

Okey då lite högre pris men I vårt fall så kändes LMC:n vara den som kändes kvalitetsmässigt bäst i materialval och planlösning i förhållande till pris.

Så återigen sök i sök funktionen finns hur mycket som helst att ösa ur och glöm ej att bli medlem i klubben, det är värt varenda krona, 100:- e inte så mycket i förhållande till vad man får.

Lycka till
Lennart

 
M

Majja

Guest
Sv: LMC

Hej alla LMC freak!
Ja nu har sommaren Passerat med förhoppningsvis bara glada minnen från alla utflyckter och resor som vi varit på.
Efter att ha läst alla kommentarer om märket LMC kan jag konstatera att det mesta som sägs verkar vara possitivt.
Har en liten fråga till Ingemar o Barbro. Blev husbilslivet med 708 som ni tänkt er?
En LMC träff skulle inte vara helt fel nu till sommaren.

Hälsningar
Majja
 
F

F.d. 25030

Guest
Sv: LMC

Hej Märkesvänner.
Vi har en LMC Liberty 6850 ti. årsmodell 2004. Det är vår 3:dje LMC och vi har varit nöjda med dem alla. Vattenburen värme gör den till en bra vinterbil. Vår " Olga" är utrustad med AL-KO:s luftfjädring, som gör att den går jämt och fint och vid parkering kan vi höja eller sänka bakaxeln så att vi alltid står rakt oavsett underlaget. Sällan behöver vi klossar under hjulen. Vi tycker också att inredningen i LMC är stilfull och praktisk.
Vi håller med om att husbilslivet är härligt. Vi kom hem i mitten av september från en 5 veckors resa till Grekland. Vi försöker resa 2 gånger i året i Syd- och Mellaneuropa och däremellan korta trippar här i Norden.
Hälsningar "stima" ( Stig och Margareta)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Lodjuret;

Hej! Tack för informationen!

Har samma motor som dig, 2,5 TDI. Gått snart 8000 mil.
Hittade dubbla batteriladdare i bodelen?, Kopplade bort den som satt intill batteriet för att se om den fasta fungerade. Ja se! dioden på väggen blev grön efter 1 dygn. Undrar varför de satt in en extra laddare? Nåja, den får sitta kvar i fall att den fasta packar ihop, bra med backup.

De som hade bilen innan mig var nere och turistade i Italien vilket medför att jag nu även har 2 Italienska gasoltuber över. Undra vad jag skall göra med dem?

Tack för tipset med kalldraget i dörrarna.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hej Jimbo,

Märkligt med två stycken batteri laddare? Kolla så att den du har kvar laddar även startbatteriet!
Gasoltuberna kan ju vara intressanta för någon i klubben som ”övervintrar” eller åker ofta till Italien, prova att lägga ut annonser internt i klubben,

Hur går det med sökfunktionen, finns som jag skrev tidigare hur mycket som helst att läsa om Husbilen, motor, vxllåda, ljud, oljud, drag, o.s.v.
Prova dom här trådarna till exempel …. http://www.husbilsklubben.se/forums/t28622/ och

http://www.husbilsklubben.se/forums/t18869/

Lennart
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Japp!
Den som nu sköter laddningen är "orginal" från Cramer.
Den andra hittade jag brevid förbrukningsbatteriet under förarstolen.
Säkert någon liten hemmapulare som fixat någon gång i tiden.

Orginalladdaren laddar både förbrukning och start. Tog multimetern och mätte över polerna på båda batterierna, med resp. utan, 230 V kabeln ansluten.

Tack för bra länkar och tips!

Nu sitter jag och klurar på hur jag skall klara uppvärmningen i Bodelen under färd när det är -20 så inte barnen fryser fast :snow-icon:

Det borde ju räcka med att brassa på med gasolen i Truman, eller finns det några andra bra alternativ?
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hej på er alla LMC ägare!

Att äga en LMC införskaffad hos Anders i Mellerud eller i Löddeköping är tydligen en kombination att eftersträva om lyckan ska vara fullständig.Vi har också en LMC. en liten 545-01. Att vi köpte en husbil berodde på att vi med ålderns rätt tyckte att det började bli jobbigt med cykelsemester och dessa regniga somrar att varje kväll i hällregn resa vårt lilla tvåmanställt.Dyngblöta kläder och sovsäckar,svårt att laga mat ,svårt att sova mm.mm. Sedan nästa morgon börja och packa allt det dyngsura och sedan fortsätta att trampa vidare.

Så 2002 lyckades vi, efter stor tvekan från Föreningssparbanken, övertala dem att bli medfinansiär till en begagnad husbil.(banken äger hela bodelen ända fram till vindrutan).

Lagom till min 90-årsdag så är vi också lyckliga ägare till vår husbil.Då ska vi börja planera för långa resor utomlands när vi äntligen är skuldfria.

Håller med Majja att en LMC träff någonstans vore kul. I övrigt. Jag gillar musik: Blues, Dansband och Linda Benzings låtar, särskilt en. Vilken ? Det får ni själva räkna ut.
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: LMC

Hej!

Jo vi är helnöjda men vi har satt på cykelställ nu innan vi ställde in bilen över vintern! Samtidigt som alla garantigrejer åtgärdades. Bara små bagateller som fixades snabbt! Vi är itr. av en LMC träff till våren! Men eftersom vi "GAMLINGAR" skall flytta ihop den 1 januari 2009 har vi lite dåligt med tid att fixa en träff (vi bor idag 46 mil från varandra lite långt). Vi hjälper gärna till att ordna en träff men vi vet inte var! Vi har köpt hus i Sjötorp och är ju helt nya där. Jag bor i Trollhättan och har sålt mitt hus. Ingemar bor i Edsbro och kommer att sälja sitt hus med tiden!
Vi önskar alla EN BRA HELG!
Hör av ER så kan vi fixa en träff ihop!
Varma hälsningar Barbro o Ingemar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14306

Guest
Sv: LMC

Hej.
Vi har precis köpt en LMC Liberty 635 årsmodell 2001 för att pröva på husbilslivet efter 40 års seglande. Det lovar gott. Vår boxerkille på två år Egron har funnit sig tillrätta.
Enda nackdelen hittills är att ljudnivån i bildelen är ganska hög.
Hälsningar gugge.:wub:
Jag har varit och tittat på en modell som heter LMC Liberty 635 G årsmodell 2001. Är det en sådan modell du har?
Har du tillgång till aktuella mått för längd, bredd, avstånd mellan fram och bakaxel etc.
Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde förmedla dessa till mig.
Hälsningar
Leon Niklasson
e-post: info@jernbron.com
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Tänkte ge lite feedback från vår 4-veckors semester på hjul!

Strapatsen blev ca 400 mil. Insåg snabbt att det där med att ha en bil under 6 meter var bra då man åkt några färjor samt broar!

Räknade snabbt ut att jag sparat 2500 :-

Vår LMC 570 SA med överbäddsskåp var en fullträff för en familj om 2 + 2.
Barnen har sin lilla hörna bak med tv och bord på dagen och vips en våningssäng på natten!

Bilen har fungerat klockrent och snittat på ca 1 liter milen om man kör med lite eftertanke.

Allt i bodelen har också fungerat klanderfritt. Provade att varva med gasol/12 V på kylen för att spara lite batteritid ifall vi skulle fricampa. Fungerade klockrent.

Bra träning för armarna fick man också då antalet husbilar på våra vägar är bra många fler än husvagnar dags dato, min reflektion iaf..... Vinkandet blev blev lite drygt efter femtionde bilen....tur man har barn som älskar detta ;)

Var in till Bengt i Örkeljunga och tittade på en Carthago Chic 48 i. Fin bil men........... Borde inte prylarna sitta ihop och inte skramla, borde gå att stänga luckor, duschväggar som sitter löst pga dålig säkring, inga socklar att tala om leder till att man inte kan öppna kökslådor om man har en 1 cm matta i bilen, passageraren bak till vänster måste åka med benen utsträckta om man inte tar bort halva soffan, när man tagit bort halva soffan är ändå skottet till lådan kvar i golvet vilket gör att man får ha fötterna på varsin sida, dinettbordet går ej att ta bort utan endast skjuta hit och dit.........
hmmmmm.....
Ruskigt snygg bil iaf med en trevlig maskin, Fiat 3,0 och förstärkta chassiet.

Fick lite kluvna tankar om första intrycket. Den kostar ju för bövelen 1,1 miljon ??????


MVH/
Jimbo
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Nja, det finns mycket fina bilar. När man kommer in i en flådig bil har iaf. jag höga förväntningar. Jag va ju tvungen att leta efter lite fel :)

Är jag helt ute och cyklar i mina funderingar???
Verkar mest som Carthagos bilar är byggda för 1 + 2 ?? Nu har jag iofs bara tittat på 3 modeller i verkligheten. Men katalogen börjar bli sliten =)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: LMC

Du kanske har rätt jag kör mest med en pers i bilen jag själv alltså jag brukar ha hörselskydd så jag slipper höra skramlet :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: LMC

Ha ha ha...... Carthago kanske skulle göra som Fiat.......Ha ett högt motor/vägljud för att gömma allt skrammel... he he he.

Nä, Carthagon gick som en dröm på vägen och var trevlig att köra. Jag fick tom plats med mina 193 cm!! Men när det gnirkade och skrammlade i inredningen fast bilen inte var lastad med alla kastruller och bestick som brukar väsnas så blev jag lite brydd.

I katalogen står ju "Inredningen monteras först på övre golvytan som självbärande, sedan monteras väggarna självbärade och sedan fäst inredningen i väggarna," Sk Dubbelstabilisering ala Carthago =), "Enastående i sin klass"

Då växer iaf mina förväntningar en del........ men men, det kanske ska gneka och skramla lite i en ny husbil, va vet jag???
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen