• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Här är en mycket seriös genomgång av hur man installerar litiumbatteri i båtar. Allt mycket noggrant beskrivet så det tar några kvällar att läsa igenom allt.

Kontentan är återigen att det inte går att plugga in ett lifepo-batteri som ersättning för blybatterier. Bland problemen är att batteriet kommer att överladdas och livslängden blir förkortad.

Lithium Battery Systems | Nordkyn Design
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Lifepo-batterier ska laddas med högst runt 14.0V och när denna spänning nåtts så måste laddningen avbrytas. Med agm/gel-laddare så ligger laddningen på 14.2-14.4V och ofta under lång tid, som vid solladdning. Detta tål inte lifepo och livslängden förkortas.
Vad det inbyggda skyddet, BMS, klarar av gå inte att hitta på Skanbatts hemsida. Eftersom laddning och uttag ur batteriet inte är separerade så verkar det otroligt att det skulle fungera att koppla bort laddningen samtidigt som förbrukarna som lampor och radio får ström.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Själv har jag haft ScanBatts lithiumbatteri i ett över år och har bara positiva omdömen.
Bytte "rakt av" utan några brytande reläer. Håller koll på värdena så här långt och har aldrig haft
laddning överstigande 13,9 V vid något tillfälle. Har även en separat 220V lithiumladdare, för
att ev kunna öka laddningen (som man tydligen måste göra vid några tillfällen), men den klipper av
laddningen vid 13,9 V. Går inte att komma över 14,0 V. Så för min del, anser jag att BMS:n bryter
vid 13,9 som den ska och varför ska jag då behöva komplettera med ett brytande relä?
ScanBatt har heller inga rekommendationer att man behöver installera detta.
Däremot kanske ett relä, som bryter vid den undre gränsen kunde vara mer tillämpligt och befogat?
Men jag är inte skolad inom "den elektriska sfären", så detta är bara min "lekmannabedömning". :wink:
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Jag pratade med en säljare på nedanstående företag och han påstod att detta batteri även kunde laddas i flera minusgrader utan problem. Han sa att detta är en nyutvecklad batteriteknik gällande litium.
Bara att byta rakt av utan modifieringar. Kan detta funka, tro?
Det enda som inte lät bra var prisbilden. Drygt 20 tusen.

Epsilon | SellPower
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har lest at med Ytrium (som i Winston cellene) så tåler LFP bedre å lades ved minus grader. Men generelt så kan en lade med en lav ladestrøm til batteriet kommer oppi temperatur, og dette kan styres av BMS uten at laderen modifiseres.

Det er teknisk mulig å lage en BMS som begrenser ladestrøm og spenning uten å ha separate koblinger for ladning og forbruk. Selv det å "vekke" et batteri hvor BMS har koblet fra forbruk er og enkelt. Alt dette gjøres i stor grad i ladekretsen i laptops.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Normalt har man bobatteriet i uppvärmd den av husbilen. När bilen haft minusgrader, så utgår jag från att batteriet är laddat och då behövs ingen laddning förrän batteriet har plusgrader igen.
 

hakan.81263

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
10644
Medlemskap
2025
Funderar på att installera ett SkanBatt Lithiumbatteri men har en fråga.
Hur hanterar ni situationen att bilen står kall på vintern och att man av en eller annan anledning mårste starta och köra med den. Batteriet är ju då kallt och enligt vad jag läst så ska man inte ladda det vid minusgrader.
Laddningen drar ju igång direkt när motorn startar. Klarar batteriet av detta själv eller bör det kopplas ur tills man fått upp värmen?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag kopplar ifrån mitt bodels-batteri på vintern och då kan jag ha bilen elkopplad hela tiden, underhåller startbatteriet och kan starta den när jag vill, även i minusgrader utan att litiumbatteriet väcks ur sin törnrosasömn. Har Scanbatts Litiumbatteri och tycker att det motsvarar mina förväntningar fullt ut. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har lest at med Ytrium (som i Winston cellene) så tåler LFP bedre å lades ved minus grader. Men generelt så kan en lade med en lav ladestrøm til batteriet kommer oppi temperatur, og dette kan styres av BMS uten at laderen modifiseres.

Det er teknisk mulig å lage en BMS som begrenser ladestrøm og spenning uten å ha separate koblinger for ladning og forbruk. Selv det å "vekke" et batteri hvor BMS har koblet fra forbruk er og enkelt. Alt dette gjøres i stor grad i ladekretsen i laptops.
I laptop tex så är det separata kopplingar för laddning och förbrukning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I laptop tex så är det separata kopplingar för laddning och förbrukning.
Til det vil jeg si tja, IBM/Lenovo har dette - Compaq hadde det ikke. Dette er de laptops jeg har jobbet med vedlikehold på Hvordan løsning de andre har valgt vil jeg ikke kommentere på, enkelt å teste. De som ikke har full deling vil drepe batterikapasiteten mye raskere enn de med full deling. Med full deling så kobles i praksis batteriet fra når det er ferdig ladet og laptoppen kjører direkte på ekstern strøm, dette kan være vanskelig å se om en ikke som hos Lenovo har mulighet for å velge en opsjon hvor batteriet kun lades til et lavere nivå.

Hadde tilfeller med Compaq maskiner som stod på skrivebord med ladekabel tilkoblet og batteriet var dødt på under ett år. Andre maskiner av samme modell som hovedsaklig ble brukt portabelt og kun ladet ved behov holdt batteriet i flere år.

At jeg her navngir Compaq er fordi merket ikke eksisterer lengre.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
En av anledningarna till att jag valde Super-B Epsilon litiumbatteri var att detta batteri har en inbyggd sensorfunktion som inte kräver att du t.ex. använder dig av en batteriavskiljare för att manuellt skydda batteriet från laddning vid minusgrader. Har fungerat klanderfritt för mig vintern som var.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
För länge sedan så laddade man sönder batterierna då man inte hade bra laddsystem men idag använder gör nog alla på rätt sätt dvs man använder två transistorer som "relä" en som kopplar laddsystemet till datorns moderkort och en som kopplar batteriet till datorns moderkort.

Sedan kan man steglöst styra vem som driver moderkortet.

Samma teknik kommer säkert till husbilar/båtar också vart det lider.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Vi har haft lifepo4 i 1,5 år nu fungerar helt perfekt 100 ampere Makspower inköpt i Norge har aldrig haft problem med el sedan detta inköp helt otroligt hur bra det funkar vi skickade bara ut det gamla blysyrabatteriet och satte dit ett lifepo4 sparade dessutom över 10 kg i vikt men vi låter solcellerna sköta laddningen och om vi blir lata någon gång så drar vi in elen via ett fönster då man inte bör underhållsladda lifepo4 annars helt problemfritt för våra behov .
 
Toppen