• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Litium batteri

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Vi har en Adria matrix 687 slt 2015 på Renault, har nu satt in ett litsium batteri. Jag får nu ingen laddnig från generatorn bara från solpanelen och 230 volt. Vad göra någon som vet??
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Du kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.

Då TS redan köpt ett lithiumbatteri tror jag att TS är mest intresserad av att få det att fungera.

Kjell
tack för alla tips ska koppla in cetek 250 sse ock se vad som händer
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Du kan vara glad du som bara gör av med 15Ah/dygn under 3 dygn. För det är ju vad du kan plocka ut ur ditt batteri, utan att skada det, om det är mulet.

Då TS redan köpt ett lithiumbatteri tror jag att TS är mest intresserad av att få det att fungera.

Kjell
måste jag koppla bort 12 volts laddning från boxen när jag montera in ctek 250 se mellan bil batt och bo batt och Hur
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
måste jag koppla bort 12 volts laddning från boxen när jag montera in ctek 250 se mellan bil batt och bo batt och Hur
Följ ctek instruktion enligt följande


MONTERING
1. Montera apparaten på en slät yta där den kan fästas ordentligt och där den inte utsätts för
bränsle, olja eller smuts. För rätt avstånd, börja med att montera ihop de två apparaterna med
tillhörande kopplingsbleck (se bild 3) innan de skruvas fast på en slät yta.
2. Montera apparaten med t.ex. M4- eller ST4.2-skruvar i varje hörn (se bild 1).
3. Säkerställ innan installation av kablar att minuspolen är frånkopplad från batteriet.
4. Fäst kablarna till apparatens anslutningar med fästskruvarna (M8) (se bild 2). Använd en insex-
nyckel - åtdragning utan verktyg räcker inte. Max 6 mm ringterminaler (se bild 5).
5. Fäst temperaturgivaren med tejp (se bild 4) på en ren och
plan yta ovanpå servicebatteriet. Placera givaren så närapluspolen som möjligt.
6. Anslut batteriets minuspol.

Det innebär att du inte skall ha någon laddning på batteriet under tiden du installerar ctek D250Se.

Kjell
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Följ ctek instruktion enligt följande


MONTERING
1. Montera apparaten på en slät yta där den kan fästas ordentligt och där den inte utsätts för
bränsle, olja eller smuts. För rätt avstånd, börja med att montera ihop de två apparaterna med
tillhörande kopplingsbleck (se bild 3) innan de skruvas fast på en slät yta.
2. Montera apparaten med t.ex. M4- eller ST4.2-skruvar i varje hörn (se bild 1).
3. Säkerställ innan installation av kablar att minuspolen är frånkopplad från batteriet.
4. Fäst kablarna till apparatens anslutningar med fästskruvarna (M8) (se bild 2). Använd en insex-
nyckel - åtdragning utan verktyg räcker inte. Max 6 mm ringterminaler (se bild 5).
5. Fäst temperaturgivaren med tejp (se bild 4) på en ren och
plan yta ovanpå servicebatteriet. Placera givaren så närapluspolen som möjligt.
6. Anslut batteriets minuspol.

Det innebär att du inte skall ha någon laddning på batteriet under tiden du installerar ctek D250Se.

Kjell
men ska jag ha kvar original laddning från boxsen också
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
men ska jag ha kvar original laddning från boxsen också
Du skall inte ha kvar originalladdning från elektroblocket. Du skall koppla om så att den laddning som idag kommer från generator/startbatteri i stället går via ctek. Föreslår att du kontaktar supporten på ctek och ber om en installationsanvisning för det elektroblock du har i bilen. Bifogar förstasidan på den installationsanvisning som jag fick när jag installerade en tidigare version av ctek.

D3BDC80D-F931-480D-BC50-0FE62B7205B2.png
Kjell
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Du skall inte ha kvar originalladdning från elektroblocket. Du skall koppla om så att den laddning som idag kommer från generator/startbatteri i stället går via ctek. Föreslår att du kontaktar supporten på ctek och ber om en installationsanvisning för det elektroblock du har i bilen. Bifogar förstasidan på den installationsanvisning som jag fick när jag installerade en tidigare version av ctek.

Visa bilaga 217111
Kjell
den elboxen har inte jag vi har den nyare som är blank
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker att du ska kontakta CTEK som Kjell skriver om hur du ska koppla in allt.

Kolla även med dom hur den svarta kabel ska kopplas in.
Lite luddig beskrivning hur den ska kopplas in.
Om inte den svarta kabeln inte är rätt kopplad kommer troligen BMS i batteriet koppla ifrån batteriet pga hög spänning. Vid laddning av våta batterier höjs spänningen till 15,8 V. Vid lithium lägget för laddningen höjs inte spänningen så högt. Det går att se laddningskurvorna i manualen.

Det kan vara en av orsakerna till att laddningen inte fungerar.
Det kommer att vara 14,3V på kablarna till batteriet.
Utan lithium läget inställt höjs spänningen av CTEK till 15,8V i början av laddningsfasen. BMS kopplar då bort batteriet.

En CTEK 250S fungerar inte alls för den har inte lithium läge.
250SE har lithium läge.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker att du ska kontakta CTEK som Kjell skriver om hur du ska koppla in allt.

Kolla även med dom hur den svarta kabel ska kopplas in.
Lite luddig beskrivning hur den ska kopplas in.
Om inte den svarta kabeln inte är rätt kopplad kommer troligen BMS i batteriet koppla ifrån batteriet pga hög spänning. Vid laddning av våta batterier höjs spänningen till 15,8 V. Vid lithium lägget för laddningen höjs inte spänningen så högt. Det går att se laddningskurvorna i manualen.

Det kan vara en av orsakerna till att laddningen inte fungerar.
Det kommer att vara 14,3V på kablarna till batteriet.
Utan lithium läget inställt höjs spänningen av CTEK till 15,8V i början av laddningsfasen. BMS kopplar då bort batteriet.

En CTEK 250S fungerar inte alls för den har inte lithium läge.
250SE har lithium läge.

Jag har en Ctek D250S igång, jag har aldrig sett att den skulle ladda med 15,8V när den börjar ladda?
Hur har du mätt upp det?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en Ctek D250S igång, jag har aldrig sett att den skulle ladda med 15,8V när den börjar ladda?
Hur har du mätt upp det?
Står så i manualen.
Jag har dock inte gjort någon mätning.
Jag tror nog att skicket av batteriet avgör hur länge pulserna är i början av laddningen. Ju sämre batteri är lika med längre tid med pulser.

S och SE har likadana laddningskurvor för våta batterier enligt manualen.

Bäckis testade med en S när han satte dit lithium. Det funkade inte.

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har en Ctek D250S igång, jag har aldrig sett att den skulle ladda med 15,8V när den börjar ladda?
Hur har du mätt upp det?
Min Ctek D250S, som jag använde till laddning av mina AGM-batterier, kunde ibland ladda dessa med 15,1-15,2V. Har voltmätare ansluten som är synliga under körning. 15,8V är väl endast under desulfatering,vid djupt urladdat batteri, om jag kommer ihåg rätt.

Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Står så i manualen.
Jag har dock inte gjort någon mätning.
Jag tror nog att skicket av batteriet avgör hur länge pulserna är i början av laddningen. Ju sämre batteri är lika med längre tid med pulser.

S och SE har likadana laddningskurvor för våta batterier enligt manualen.

Bäckis testade med en S när han satte dit lithium. Det funkade inte.

Står så i manualen.
Jag har dock inte gjort någon mätning.
Jag tror nog att skicket av batteriet avgör hur länge pulserna är i början av laddningen. Ju sämre batteri är lika med längre tid med pulser.

S och SE har likadana laddningskurvor för våta batterier enligt manualen.

Bäckis testade med en S när han satte dit lithium. Det funkade inte.

Det är ju manualen til D250SE, det står inte i manualen till D250S. Men jag vet att D250S används till att ladda litiumbatterier, om det fungerar
eller inte beror naturligtvis på vilket Lithiumbatteri det gäller och hur BMS:en där är inställd. Annars ger ju D250S 14,4 volt vid 25 grader utan temperaturkompensering vilket är mycket lämpligt för lithiumbatterier.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min D250S har temperatur kompensering. Tempgivaren har suttit vid batteriet sen 2018. Som Kjell skriver höjs spänningen vid desulfateringen i början av laddningen. Det är samma laddkurva i manualen för S som för SE.

Val av batteri kan säkert avgöra om det fungerar eller inte, som du skriver Montreal.

Åter till tråden

Frågan är då vad har trådskaparen för batteri.
Om det går att se i appen i telefonen vad som händer.
Det förutsätter att det går att kommunicera med batteriet.
Det borde gå att se om BMS kopplar bort pga överspänning.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Jag tycker att du ska kontakta CTEK som Kjell skriver om hur du ska koppla in allt.

Kolla även med dom hur den svarta kabel ska kopplas in.
Lite luddig beskrivning hur den ska kopplas in.
Om inte den svarta kabeln inte är rätt kopplad kommer troligen BMS i batteriet koppla ifrån batteriet pga hög spänning. Vid laddning av våta batterier höjs spänningen till 15,8 V. Vid lithium lägget för laddningen höjs inte spänningen så högt. Det går att se laddningskurvorna i manualen.

Det kan vara en av orsakerna till att laddningen inte fungerar.
Det kommer att vara 14,3V på kablarna till batteriet.
Utan lithium läget inställt höjs spänningen av CTEK till 15,8V i början av laddningsfasen. BMS kopplar då bort batteriet.

En CTEK 250S fungerar inte alls för den har inte lithium läge.
250SE har lithium läge.
jag har nu kopplat in cetek laddaren 250 se gott förbi elboxen ock nu har jag upptill 15 amp belasta nu bör det funka
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Min D250S har temperatur kompensering. Tempgivaren har suttit vid batteriet sen 2018. Som Kjell skriver höjs spänningen vid desulfateringen i början av laddningen. Det är samma laddkurva i manualen för S som för SE.

Val av batteri kan säkert avgöra om det fungerar eller inte, som du skriver Montreal.

Åter till tråden

Frågan är då vad har trådskaparen för batteri.
Om det går att se i appen i telefonen vad som händer.
Det förutsätter att det går att kommunicera med batteriet.
Det borde gå att se om BMS kopplar bort pga överspänning.
TS har ett batteri från Skanbatt. Står att det är på 128Ah med BT, men jag vet inte om de har något med den effekten. Appen visar de värden som jag klippt in ovan i tråden.
 
Toppen