• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lithiumbatteri

Jag är lite nyfiken på var du hittar Lifepo4 cylindriskt.
Ifall du menar just i Sunwind's LFP,
på sidan 3 i stycket om HEAT i bifogad pdf.

Upplever att det är s.k. "power cells" i Sunwind eftersom batteriet kan leverera upp till 3C och 1,6C kontinuerligt,
vilket kan vara bra att ha i vissa installationer.
till skillnad mot oss som byggt själva som använder prismatiska "deep cycle" celler, dessa brukar man inte vilja belasta över 1C kont.
 

Bilagor

Ifall du menar just i Sunwind's LFP,
på sidan 3 i stycket om HEAT i bifogad pdf.

Upplever att det är s.k. "power cells" i Sunwind eftersom batteriet kan leverera upp till 3C och 1,6C kontinuerligt,
vilket kan vara bra att ha i vissa installationer.
till skillnad mot oss som byggt själva som använder prismatiska "deep cycle" celler, dessa brukar man inte vilja belasta över 1C kont.

Winston anger 3C under 15 minuter.
 
Winston anger 3C under 15 minuter.
O.T
Winston är mer "high end cells" men smakar det så kostar det :cool::cool:
Jag kan inte komma upp i 0,5C ens med mina värsta förbrukare.
Min djupaste urladdning på mitt Winston 400Ah är 458Ah, allt enligt Victron Smart Shunt, men varit över 400Ah flera gånger, man kan undra hur många cykler det tar för mej att komma ner till ett batteri på 400Ah o_O

Jag har 3st till LFP i mer kinesisk standard, de är bra de också, men kan aldrig jämföras med Winston.
 
O.T
Winston är mer "high end cells" men smakar det så kostar det :cool::cool:
Jag kan inte komma upp i 0,5C ens med mina värsta förbrukare.
Min djupaste urladdning på mitt Winston 400Ah är 458Ah, allt enligt Victron Smart Shunt, men varit över 400Ah flera gånger, man kan undra hur många cykler det tar för mej att komma ner till ett batteri på 400Ah o_O

Jag har 3st till LFP i mer kinesisk standard, de är bra de också, men kan aldrig jämföras med Winston.

Jag har inte hunnit testa mina så mycket, men jag har ju aldrig sett något negativt om dom, det anses ju vara det mest robusta som finns ungefär.
Såg någonstans att dom används i ubåtar bland annat. :)
 
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
CDB9D3A4-74B3-4971-9D3B-A6D023BB771A.jpeg

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
C9AC6140-D917-4C75-9F64-CA0C18983F92.jpeg
 
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
Visa bilaga 221489

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
Visa bilaga 221491

Jo så är det, rätt märkta A-class celler levererar alltid mer än märkes effekt.
Sen kan man ju knappa in de värden man önskar vara 100% i bms'et, kör man via en shunt så kan man enkelt jämföra på slutet med batterispänningen vad som troligen finns att utnyttja i kapacitet.
Liontron känns som bra kvalitet för mej.
 
Jag har inte hunnit testa mina så mycket, men jag har ju aldrig sett något negativt om dom, det anses ju vara det mest robusta som finns ungefär.
Såg någonstans att dom används i ubåtar bland annat. :)
Det går en VW Golf i Kalifornien ombyggd till elbil med Winston celler sist jag kollade hade de cyklat 8000 ggr, med bibehållen effekt. :cool::cool:
 
På mina litiumbatterier så är % lika med vad du har kvar att förbruka.
Köpte 2 x 200 amp LIONTRON och i verkligheten så är dom på 2x211 amp…
Och det är dom amp som jag har att förbruka …
Visa bilaga 221489

Tycker dessa batterier är helt fantastiska … klarar mig helt på solenergi..
Har haft dom i ett år… och använt endast 17 cykler…(av ca 4000) och aldrig vartit utan ström..
Kör inverter på 2500w…kaffebryggaren….airfryer…och laddning av cyklar och datorer…
Visa bilaga 221491
Lite nyfiken : hur stor inverter och fabrikat har du ? Hur många solcellswatt har du ? har själv Liontron 150 ( verkligheten 168 amp )
 
Lite nyfiken : hur stor inverter och fabrikat har du ? Hur många solcellswatt har du ? har själv Liontron 150 ( verkligheten 168 amp )
Hej,
Jag har en Mastervolt masscombi 12/100/2500, fungerar jättebra är, på sitt 12:e år..laddar med 100 amp som batterierna gladeligen tar emot…och 5 amp till startbatterit….
På taket har jag 320 watt solceller som är kopplade mot Mastervolts 25amp mppt regulator…är i Spanien nu där dom laddar in runt 10 amp..
Har även en fastmonterad generator som jag bara motionskör en halvtimme varannan vecka..
Batterierna har aldrig varit under 40%…Supernöjd…
//Klasse
 
Det betyder att man bör använda max 90% 12,2 V enär man inte skall köra kylskåpet på underspänning !

Som säkerhet om man råkar ut för många mulna dagar så monterar jag en väljare som kopplar bort Lithiumbatteriet och istället
de vanliga AGM batterierna !

Jojje
 
Nu har vi beställt 2st Sunwind Lithium High Power 100Ah.
Har läst på om en massa olika batterier, från olika tillverkare.
Tycker att dessa har en bra specifikation/priskombination.

Men vad säger ni som garanterad kan mycket mer, om dessa?
Skall vi använda oss av ångerrätten?

 
Har äntligen kommit till skott med lithium-batteri efter en viss kostnadsångest... Mitt AGM tappade spänningen från 12,6 till 12,1v med en belastning på ca 10Ah så det vara bara att byta. Köpte ett Victron Superpack 100 Ah, bra rabatt hos Hjertmans. Har testat lite snabbt och det verkar toppen.

Nu till min fråga: gör ni något speciellt när bilen står utan att användas typ en månad på sommaren? Ska man koppla ifrån laddningen och dra ur batteriet till 50% eller gäller detta bara för längre förvaringstider?
 
Tillbaka
Toppen