• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Lithiumbatteri med eller utan inbyggd värmefolie?

Mats Sunliving van

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
32531
Medlemskap
2024
Hej. jag har en Fiat Ducato van (Sun Living -19) där jag tänker byta batteriet under sätet till lithium.
Vi tänker inte använda husbilen under vintern men vår och höst.
Är det fortfarande en fördel att ha värmefolie i batteriet med tanke på underhållsladdning under vintern?
Vi har idag vanliga batterier på start och förbrukning, solcell på taket.
Denna vinter har jag laddat via EBL i en månad sedan kopplat bort laddningen i en månad, medans jag haft koll på spänning via GSM larmet.

Hur laddar man sedan då man har bly på start och lithium på förbrukare?

Mats
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej. jag har en Fiat Ducato van (Sun Living -19) där jag tänker byta batteriet under sätet till lithium.
Vi tänker inte använda husbilen under vintern men vår och höst.
Är det fortfarande en fördel att ha värmefolie i batteriet med tanke på underhållsladdning under vintern?
Vi har idag vanliga batterier på start och förbrukning, solcell på taket.
Denna vinter har jag laddat via EBL i en månad sedan kopplat bort laddningen i en månad, medans jag haft koll på spänning via GSM larmet.

Hur laddar man sedan då man har bly på start och lithium på förbrukare?

Mats
Korta svaret:

NEJ.

Långa svaret:

Nej och du ska och behöver INTE underhållsladda ett LIFEPO4. Det mår bäst om det har mellan 50 och 80% laddning vid förvaring. Koppla bara bort det så inga förbrukare ligger och tömmer det. I sig så spelar det ingen roll för BMS bryter innan batteriet tar skada. Batteriet klarar minst -20 utan att ta ngn skada (de flesta klarar -40) utan problem. Batteriet tar bara skada om du laddar det i minusgrader inte om du använder det men BMS tar hand om det också om det har temperaturkännare och har det inte en dylik så köp INTE batteriet.

Ladda:

Det sköter sig i regel själv, vissa förespråkar DC/DC men oftast så klarar det sig utan även om du har "intelligent" generator. Har du batteriet inne i bilen (vilket du ju har) är värme helt onödigt eftersom batteriet inte står i minusgrader när du använder bilen.

Är det laddning via EBL så bara ladda som vanligt med inställning för GEL om LIFEPO4 inte finns som val. BMS sköter batteriet så att det inte kommer till skada men som sagt, LIFEPO4 har nästan ingen självurladdning så ännu en gång, du ska INTE underhållsladda, det är till större skada än nytta.

Edit: Ett LIFEPO4 mår för övrigt allra bäst om det får hålla en laddning mellan 20 och 80% under hela sin livstid. Ställer du BMS på det viset så håller det normalt minst 5000 cykler innan du märker någon försämring. Använder du bilen 100 dgr om året och laddar ur det till från 100% till 0 varje gång/dygn, så håller det gissningsvis 3500 cykler innan du märker ngn direkt försämring. vilket vid ett snabbt överslag blir 35 års användning. Ska du ha kvar bilen så länge?

Edit 2: Kemin i batteriet håller troligtvis inte så länge men det finns för liten erfarenhet i nuläget.
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Håller med föregående både korta å långa svaret

Köpte lifepo4 2018 utan värme. Kör inte på vintern. Endast ett par ggr så har lifepo4 slagit ifrån på grund av kyla, då tog det inte emot laddning. Men däremot så kunde man plocka ut spänning å köra Truman. Sen så var det varmt så BMS slog till å började ladda
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Håller med föregående både korta å långa svaret

Köpte lifepo4 2018 utan värme. Kör inte på vintern. Endast ett par ggr så har lifepo4 slagit ifrån på grund av kyla, då tog det inte emot laddning. Men däremot så kunde man plocka ut spänning å köra Truman. Sen så var det varmt så BMS slog till å började ladda
:) så enkelt är det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har/har haft litiumbatteri på två bilar nu och i början håller man koll på allt.
Ställer man bms på att batteriet inte ska ladda ur under 10% och inte över 90% och inte laddar under 0grader så kommer batteriet troligen överleva både dig och bilen.
Dock är det så att är det riktigt kallt ute så är det närmare nollan under sätet (runt batteriet) även vid 22grader i bilen (hade för några veckor sedan -15 och då låg batteriet på +2.
 

Mats Sunliving van

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
32531
Medlemskap
2024
Tack för snabba svar.
Kanske kan man hitta något på kista mässan i helgen som får plats under stolen.

Pratade tidigare med Sunwind och han rekommenderade att byta ut min Peak power 20A mot en Victron MPPT 100/20 Retail.
Detta skulle vara en bättre regulator för litium batterier.
Har ni även här en kvalificerad åsikt?
Mats :mh4:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för snabba svar.
Kanske kan man hitta något på kista mässan i helgen som får plats under stolen.

Pratade tidigare med Sunwind och han rekommenderade att byta ut min Peak power 20A mot en Victron MPPT 100/20 Retail.
Detta skulle vara en bättre regulator för litium batterier.
Har ni även här en kvalificerad åsikt?
Mats :mh4:
Prova först och funkar det inte tillfredsställande så byt. Victronen är bättre men det är den även till bly/syra, gel. Klart de vill sälja grejor till dig.

Egna erfarenheter är oftast bättre än andras åsikter. Med det sagt så ska man lyssna på de som har erfarenhet men det finns ingen anledning att plocka i en massa saker som inte behövs. Det är iaf min åsikt, och den kan du ju lyssna på och sedan så gör du en egen erfarenhet genom att du provar med grejorna du har först. Fungerar de, så kommer frågan om du behöver ha en annan regulator eller om du bara villhöver.

Edit: 2a på den pucken :D
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för snabba svar.
Kanske kan man hitta något på kista mässan i helgen som får plats under stolen.

Pratade tidigare med Sunwind och han rekommenderade att byta ut min Peak power 20A mot en Victron MPPT 100/20 Retail.
Detta skulle vara en bättre regulator för litium batterier.
Har ni även här en kvalificerad åsikt?
Mats :mh4:
Satt och kollade lite på den regulator som du har. Den har i stort sett samma data som Victron har. Nu är ju Victron det som ses som "Top of the class" och så är det väl också men om vi sedan tar bilar som jämförelse så kommer du fram till destinationen vare sig du kör Seat eller Porsche. Du kanske kommer fram lite fortare i Porschen men det är billigare med Seaten.
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Ladda:

Det sköter sig i regel själv, vissa förespråkar DC/DC men oftast så klarar det sig utan även om du har "intelligent" generator.

Det är absolut nödvändigt att ha DCDC när du har bytt till LiFePO4 litiumbatterier om du har en smart generator.
Faktum är att man ska ha en DCDC om man har extra batterier oavsett batterikemi, för en smart generator låter aldrig batterierna laddas fullt. Normalt är de max 60% laddade.
Detta beror på avgaskrav och att de olika EURO-godkännandena måste uppfyllas. Batterier laddas bara under vissa förhållanden, beroende på vilken smart generator, levererar det någonstans mellan 10,5V och 18V.
Absolut inget batteri gillar detta, oavsett kemi.
En DCDC kommer att tillhandahålla rätt laddningsprogram oavsett batterityp.

Här är vad som händer normalt om du inte har en DCDC, har en smart generator och har bytt till LiFePO4 litium med inbyggt BMS. (Alla färdiga 12,8V LiFePO4-batterier har inbyggt BMS):

BMS kommer inte att klara av den höga spänningen som en smart generator ger, beroende på vilken typ smart generator vi pratar om kan det vara 15,5-18V.
De flesta BMS (alla?) klarar inte så höga varierande spänningar snabbt, de hinner inte stänga av ordentligt och förstörs. Vissa av dem kan återställas (reset), andra kan inte och måste bytas ut.

PS!
För att återställa dem måste man bryta upp plastlådan i de flesta fall, det är väldigt få batterier som är ihopskruvade.
Naturligtvis måste du också veta hur du gör en återställning.

Eftersom det bara finns ett relä som separerar dessa batterier, start- och bodel, kommer bilen att börja använda el från bodelsbatteriet.
Bilen tar ström där spänningen är högst.
Det vill du inte. BMS kan återigen skadas på grund av höga strömdrag.
En DCDC kommer att helt separera dessa batteribanker.

Så och ge ett råd att det går bra utan DCDC med smart generator och LiFePO4 litiumbatteri är inte bra, det kan tyvärr bli väldigt dyrt för den som följer detta råd.

Med vänlig hälsning.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är absolut nödvändigt att ha DCDC när du har bytt till LiFePO4 litiumbatterier om du har en smart generator.
Faktum är att man ska ha en DCDC om man har extra batterier oavsett batterikemi, för en smart generator låter aldrig batterierna laddas fullt. Normalt är de max 60% laddade.
Detta beror på avgaskrav och att de olika EURO-godkännandena måste uppfyllas. Batterier laddas bara under vissa förhållanden, beroende på vilken smart generator, levererar det någonstans mellan 10,5V och 18V.
Absolut inget batteri gillar detta, oavsett kemi.
En DCDC kommer att tillhandahålla rätt laddningsprogram oavsett batterityp.

Här är vad som händer normalt om du inte har en DCDC, har en smart generator och har bytt till LiFePO4 litium med inbyggt BMS. (Alla färdiga 12,8V LiFePO4-batterier har inbyggt BMS):

BMS kommer inte att klara av den höga spänningen som en smart generator ger, beroende på vilken typ smart generator vi pratar om kan det vara 15,5-18V.
De flesta BMS (alla?) klarar inte så höga varierande spänningar snabbt, de hinner inte stänga av ordentligt och förstörs. Vissa av dem kan återställas (reset), andra kan inte och måste bytas ut.

PS!
För att återställa dem måste man bryta upp plastlådan i de flesta fall, det är väldigt få batterier som är ihopskruvade.
Naturligtvis måste du också veta hur du gör en återställning.

Eftersom det bara finns ett relä som separerar dessa batterier, start- och bodel, kommer bilen att börja använda el från bodelsbatteriet.
Bilen tar ström där spänningen är högst.
Det vill du inte. BMS kan återigen skadas på grund av höga strömdrag.
En DCDC kommer att helt separera dessa batteribanker.

Så och ge ett råd att det går bra utan DCDC med smart generator och LiFePO4 litiumbatteri är inte bra, det kan tyvärr bli väldigt dyrt för den som följer detta råd.

Med vänlig hälsning.
Ja eller inte


Själv har jag inte DC/DC och använder Dali BMS och det har inte varit ngt problem

Sedan så återställs en normal BMS när du sätter batteriet till laddning.
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Ja eller inte


Själv har jag inte DC/DC och använder Dali BMS och det har inte varit ngt problem

Sedan så återställs en normal BMS när du sätter batteriet till laddning.
Med en standardgenerator är det inga problem med LiFePO4 litiumbatterier.

Undrar vilket "test" du pratar om här, för det går emot all kunskap om detta och vår användning.
Självklart laddar den smarta generatorn, det vet vi redan.
Det är skadan som kan uppstå som är problemet, och det skrivs inget om det. Skulle vilja se hela detta så kallade test.

Och nej, om BMS är tillräckligt skadat kommer det inte att återställas när det laddas.
Jag vet detta eftersom jag jobbar med det här, och har sett flera fall av just detta.

Det enda som kan rädda BMSen är ett fysiskt ingrepp/byta i sådana fall.

Med vänlig hälsning.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Tack för snabba svar.
Kanske kan man hitta något på kista mässan i helgen som får plats under stolen.

Pratade tidigare med Sunwind och han rekommenderade att byta ut min Peak power 20A mot en Victron MPPT 100/20 Retail.
Detta skulle vara en bättre regulator för litium batterier.
Har ni även här en kvalificerad åsikt?
Mats :mh4:
Vi har en 2015.

Jag konsulterade Sunlux på "näst senaste Elmiamässan" och köpte där och då två stycken 80Ah utan värme + en DC-DC booster. Visade dem beskrivningen för min 220V laddare och fick råd om hur den skulle ställas in,.
Körde fram till i år utan att koppla in laddboostern, kan konstatera att den gör skillnad från cirka 15A till 28A till batterierna, de saknade 2A beror på att laddbostern inte ännu är kopplad till D+ utan går med någon automatik.

Vår 15A 220V laddare duger bra, går lite varm eftersom LiFePO4-batterier suger i sig nätas allt de matas med men laddtiden räcker eftersom det inte är en elbil som ska vidare asap.

Har av Sunlux fått mycket bra hjälp och svar på många "dumma" frågor. Är inte sponsrad, bara jättenöjd. Tänker nog skaffa ett tredje eftersom vi är storkonsumenter och gör av med mer el när det regnar/snöar/är mörk årstid och vill kunna stå stilla länge.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med en standardgenerator är det inga problem med LiFePO4 litiumbatterier.

Undrar vilket "test" du pratar om här, för det går emot all kunskap om detta och vår användning.
Självklart laddar den smarta generatorn, det vet vi redan.
Det är skadan som kan uppstå som är problemet, och det skrivs inget om det. Skulle vilja se hela detta så kallade test.

Och nej, om BMS är tillräckligt skadat kommer det inte att återställas när det laddas.
Jag vet detta eftersom jag jobbar med det här, och har sett flera fall av just detta.

Det enda som kan rädda BMSen är ett fysiskt ingrepp/byta i sådana fall.

Med vänlig hälsning.
Jag har skrivit om testet,det är gjort av en av dom stora tyska husbilstidningarna, bilen har smart generator och laddar litiumbatteri ungefär lika bra som en 30A dcdc.
Slutsatsen är prova hur bra laddning du får innan du lägger pengar på utrustning du kanske inte behöver.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Med en standardgenerator är det inga problem med LiFePO4 litiumbatterier.

Undrar vilket "test" du pratar om här, för det går emot all kunskap om detta och vår användning.
Självklart laddar den smarta generatorn, det vet vi redan.
Det är skadan som kan uppstå som är problemet, och det skrivs inget om det. Skulle vilja se hela detta så kallade test.

Och nej, om BMS är tillräckligt skadat kommer det inte att återställas när det laddas.
Jag vet detta eftersom jag jobbar med det här, och har sett flera fall av just detta.

Det enda som kan rädda BMSen är ett fysiskt ingrepp/byta i sådana fall.

Med vänlig hälsning.
Ja jag förstod att du jobbar med det eftersom din text är som tagen ur en annons :) Du har säkert en mycket större erfarenhet av detta än vad jag som amatör har. Jag har dock hjälpt vänner, vänners vänner och bekanta samt bekantas bekanta med batterier under 5-6 år (jösses vad tiden går) och byggt samt installerat ett 50-tal batterier i husbilar och båtar. Det är säkert inte en bråkdel av vad du har gjort och sett men jag anser mig ändå ha en liten erfarenhet. Ännu så har jag inte råkat ut för att systemet inte fungerat nöjaktigt utan en massa tillbehör. Enda gången en BMS krånglat för mig var när den var sönder vid leverans men det kan ju inte jag klandras för.

Är en BMS tillräckligt skadad så går det naturligtvis inte att återställa den utan den får bytas men det skrev du ju inte i ditt inlägg utan du påstod att man måste dela batteriet för att återställa den, behöver du göra det så är BMS felaktigt inkopplad och har aldrig fungerat. Således så har batteriet aldrig fungerat.

För er som läser och undrar hur man återställer en BMS så tar man B- och sätter samman med P-, på så sätt "återställs" BMS genom att den får ström genom balanskabelns plusanslutning vilket är det samma som sker när du strömsätter batteriet genom att ansluta en laddare. En BMS som är förstörd måste således bytas ut som jag skrev tidigare. När det gäller detta test så får du fråga TS till tråden jag länkade till. Däremot kan jag säga att det som TS till tråden skrivet i sin tråd är precis de erfarenheter som jag har. Tidigare i denna tråden så skrev jag att egna erfarenheter är bättre än andras åsikter och det står jag till 24/7.

Du ska dock ha all heder av att du vill sälja så mycket tillbehör som möjligt, det mår ditt företag bra av.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har en 2015.

Jag konsulterade Sunlux på "näst senaste Elmiamässan" och köpte där och då två stycken 80Ah utan värme + en DC-DC booster. Visade dem beskrivningen för min 220V laddare och fick råd om hur den skulle ställas in,.
Körde fram till i år utan att koppla in laddboostern, kan konstatera att den gör skillnad från cirka 15A till 28A till batterierna, de saknade 2A beror på att laddbostern inte ännu är kopplad till D+ utan går med någon automatik.

Vår 15A 220V laddare duger bra, går lite varm eftersom LiFePO4-batterier suger i sig nätas allt de matas med men laddtiden räcker eftersom det inte är en elbil som ska vidare asap.

Har av Sunlux fått mycket bra hjälp och svar på många "dumma" frågor. Är inte sponsrad, bara jättenöjd. Tänker nog skaffa ett tredje eftersom vi är storkonsumenter och gör av med mer el när det regnar/snöar/är mörk årstid och vill kunna stå stilla länge.
Då kan du säkert ha nytta av en DC/DC men som jag skrev ovan så fungerar systemet nöjaktigt utan en massa extra grejor. Själv gör vi av med ström också med CPAP maskin osv men vi har 600 + Ah utan en massa extra grejor och det fungerar utan problem och ännu har vi inte behövt stolpe sedan vi skaffade Lifepo4 och vi har som lägst lyckats komma ner på 40% men det var sen höstcamping i 10 dagar utan några längre förflyttningar.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag kör också Litium utan DC/DC-laddare och det fungerar kanon. Visst skulle laddtiden säkert minska med en DC/DC men det är ganska ointressant med mitt användningsmönster. Dessutom laddar även solpanelerna när du kör (förutsatt att solen är framme).

Så som många andra sagt, byt batteri först och utvärdera sedan om du behöver göra fler förändringar.
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Ja jag förstod att du jobbar med det eftersom din text är som tagen ur en annons . Däremot kan jag säga att det som TS till tråden skrivet i sin tråd är precis de erfarenheter som jag har. Tidigare i denna tråden så skrev jag att egna erfarenheter är bättre än andras åsikter och det står jag till 24/7.

Du ska dock ha all heder av att du vill sälja så mycket tillbehör som möjligt, det mår ditt företag bra av.
Jag skriver om farorna med en smart generator utan DCDC när man byter till LiFePO4 litium.
Du skriver själv att du inte har det.

Utöver det tycker jag att du är ganska oförskämd som påstår att jag tänker försäljning när jag rättar dig. För det du påstår är fel.

Det finns inget i mina svar som säger vem jag är, det är just för att undvika sådana påståenden du gör. Så det här med försäljning är bara nonsens.
Hade du pratat med mig så i verkligheten?

Utöver det är vi färdiga med att diskutera detta, alla mina påståenden är väldokumenterade, det finns på internet och om du pratar med proffs.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.294
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag skriver om farorna med en smart generator utan DCDC när man byter till LiFePO4 litium.
Du skriver själv att du inte har det.

Utöver det tycker jag att du är ganska oförskämd som påstår att jag tänker försäljning när jag rättar dig. För det du påstår är fel.

Det finns inget i mina svar som säger vem jag är, det är just för att undvika sådana påståenden du gör. Så det här med försäljning är bara nonsens.
Hade du pratat med mig så i verkligheten?

Utöver det är vi färdiga med att diskutera detta, alla mina påståenden är väldokumenterade, det finns på internet och om du pratar med proffs.
x7L2VSNEiyAFDtKhrUnKzX5NYXUdzLfhFty3BzrSUPTGhPQVdKQkFpi4MSDcSQXaBcgE1hR9EZiwVrW.jpg

Det är väl klart att du vill sälja, allt annat är ju bara dumt. Trist att du uppfattar mig som oförskämd men jag försvarar dina rättigheter att tycka vad du vill. Jag utgår från mina egna erfarenheter och det är de som jag har beskrivet, inget annat.

Nej jag har inte DC/DC eftersom systemet fungerar alldeles ypperligt utan.
 
Senast ändrad:
Toppen