• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart generator, test

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.106
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läser tyskt test av nyare FIAT med smartgenerator,testet görs med litiumbatteri 226AH laddat till 50%, samt Victron 30A DC/DC-booster, bilen kör 3timmar.


1.Orginal utan booster,efter 3timmar har generatorn laddat 75AH

2.Victron booster laddar 80AH under 3timmar

3.Dubbla 30A boosters,laddning avbryts efter 2tim12min, batteri fullt laddat 113AH

Slutligen provar man att koppla en booster parallellt med EBL,dvs. batteriet laddas både genom EBL och av booster,detta ger initialt 45A,såsmåningom när batterispänningen överstiger startbatteriet laddar boostern istället startbatteriet bakvägen genom EBL.

Slutsatsen blir att smartgenerator inte laddar så dåligt, åtminstone inte om man har ett litiumbatteri, då lönar det sig istället att satsa på en större booster om man vill ha snabb laddning, men kablage och EBL skall klara den ökade strömmen.

Själv har jag gelbatteri och dom tar inte emot så mycket utan min 30A booster duger,men framför allt laddas batterierna med rätt spänning.
 
Toppen