• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.637
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Testa att sänka värdet för packovervoltage release
Ska testa det. Men värdet för enskild cell för överspänningsskydd ska ligga kvar på 3,65V?
Sorry för tusen frågor men är ny på LFP så jag försöker lära mig.
Det överspänningsskyddet gör är att den bryter ström in till cellen? Så fortfarande kan man belasta batteriet med strömuttag?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har varit i mailkontakt med tillverkaren. De avråder bestämt från att ändra värden i BMS, vilket man gissat innan.
Så jag låter alla värden vara som de är från början ett tag och ser hur det funkar. Har man ändrat i BMS så lär ju inte garantin gälla.
Det enda värde jag ändrar är "underpackage voltage realease" till 14,0V som PeterK rekommenderar och som det faktiskt ska vara enligt manualen. Det var jag som gjorde fel när jag justerade andra värden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Har varit i mailkontakt med tillverkaren. De avråder bestämt från att ändra värden i BMS, vilket man gissat innan.
Så jag låter alla värden vara som de är från början ett tag och ser hur det funkar. Har man ändrat i BMS så lär ju inte garantin gälla.
Det enda värde jag ändrar är "underpackage voltage realease" till 14,0V som PeterK rekommenderar och som det faktiskt ska vara enligt manualen. Det var jag som gjorde fel när jag justerade andra värden.
Förståndigt :cool:
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Har nu kört några veckor med mitt Mjbsan 160 Ah och allt funkar bra.
Dock har jag en fundering varför det skiljer så med vad min smartshunt anger för spänning och vad BMS säger ( se bilderna). Står med 230V anslutning o h laddaren är inkopplad och ska ge 13,8V i absortionsläge.
BMS har slagit ifrån laddning pga att cellerna passerat gränsvärde.
 

Bilagor

  • IMG_2706.png
    IMG_2706.png
    195,6 KB · Visningar: 54
  • IMG_2707.png
    IMG_2707.png
    226,3 KB · Visningar: 54

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I absorptionsfasen CV brukar spänningen ligga på 14,4-14,6V på en LFP-laddare, och bevisligen har ditt batteri fått den spänningen.
Din laddare har enligt värden på bilden skiftat till underhållsladdning och kommer att leverera ström till ditt batteri när batteriets spänning sjunkit under laddarens spänning.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
I absorptionsfasen CV brukar spänningen ligga på 14,4-14,6V på en LFP-laddare, och bevisligen har ditt batteri fått den spänningen.
Din laddare har enligt värden på bilden skiftat till underhållsladdning och kommer att leverera ström till ditt batteri när batteriets spänning sjunkit under laddarens spänning.
Så långt är jag med. Men hur mäter BMS totala spänningen i batteriet.
Smartshunten möter ju polspänning på batteriet. Så då är det naturligt att det är den spänning som laddaren ger.
Men BMS verkar ju summera cellernas spänning och ange det som totala spänningen då laddning är stoppad av BMS.
Är det rätt tolkat?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.911
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Så långt är jag med. Men hur mäter BMS totala spänningen i batteriet.
Smartshunten möter ju polspänning på batteriet. Så då är det naturligt att det är den spänning som laddaren ger.
Men BMS verkar ju summera cellernas spänning och ange det som totala spänningen då laddning är stoppad av BMS.
Är det rätt tolkat?
Både BMS och shunt borde visa samma värde,dom är kopplade tillsammans, laddaren är i underhåll/float och ger 13,7 då borde batteriet visa det också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ursäkta jag trodde ena dumpen var från laddaren.
En SmartShunt, rätt installerad ska visa samma spänning som bms'et, eller det du mäter fram.
Mät på batteriet med en multimeter.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Ursäkta jag trodde ena dumpen var från laddaren.
En SmartShunt, rätt installerad ska visa samma spänning som bms'et, eller det du mäter fram.
Mät på batteriet med en multimeter.
Jag ska mäta nästa nästa gång jag ser skillnaden. Smartshunten är kopplad rätt.
Det verkar som de visar lika så länge inte överspänningsskyddet på cellerna löst ut.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
230V Laddaren och DC/DC ger max 14,6V och kan inte ändras. Cell ovver voltage är ställt till 3,65V (14,6V) så ibland kan det gå över nån mv och då slår BMS ifrån.
Jag knäckte mitt förra LiFePo4 batteri genom överladdning, så BMS ofta bröt laddningen. Cellerna klarar sig nog bra, men elektroniken, dvs främst BMS, får jobba på ett sätt som det inte är designat för. BMS i mitt dåvarande batteri rasade efter tre år och det gick inte att nå cellerna mer. Funderade på att bryta upp batteriet och byta elektronik, eftersom cellerna var friska och hade cyklat mindre än 100 ggr. Fick dock ett nytt LiFePo4 av leverantören, Forsbergs, som designat lösningen. Bytte då också till en Victron laddare.

Jag toppladdar sällan mitt nya batteri. Behöver jag inte full kräm håller jag spänningen på ca 13,3 V, dvs på ca 80 %. Nu är vi söderut och ligger ofta på el, då ställer jag om 230 laddaren till ”Power Supply”, sedan sköter solcellen om underhållsladdning. När vi kör iväg toppladdar jag givetvis, men aldrig över 14,2 V. Numera behöver aldrig BMS gå in och bryta utan finns i bakgrunden som den säkerhet det är designat för i ett plug-in batteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En LFP-laddare ger oftast 14,6V i CV, oftast under en begränsad tid, sen stänger den av sig om inte ovp är satt till 3,65V i BMS och hinner före att stoppa laddningen.
Sen finns det det LFP-laddare med ett tredje steg, underhållsladdning, vilket LFP sällan gillar.
Sen spelar det ingen roll vilket som stoppar laddningen, bara den stoppas.
Man kan i många BMS sätta en spänning eller soc när laddningen ska återstarta, t.ex 90% soc.

T.ex. min Renogy,
kombinerad mppt/dc-dc sköter inte detta utan bms'et styr laddning av/på.
Men vid denna soc så tar ändå inte batteriet emot någon nämnvärd ström, har man någon form av förbrukare på, vilket man ofta har så hamnar man sällan i 100%soc.
Min 230-laddare har jag satt på 14,7V för att den ska jobba max, den är bara på 30A, så det tar tid att fylla på ett urladdat LFP på 400Ah.
Stoppar jag i laddn.-säkring på EBL119 så får jag 10A till.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag knäckte mitt förra LiFePo4 batteri genom överladdning, så BMS ofta bröt laddningen. Cellerna klarar sig nog bra, men elektroniken, dvs främst BMS, får jobba på ett sätt som det inte är designat för. BMS i mitt dåvarande batteri rasade efter tre år och det gick inte att nå cellerna mer. Funderade på att bryta upp batteriet och byta elektronik, eftersom cellerna var friska och hade cyklat mindre än 100 ggr. Fick dock ett nytt LiFePo4 av leverantören, Forsbergs, som designat lösningen. Bytte då också till en Victron laddare.

Jag toppladdar sällan mitt nya batteri. Behöver jag inte full kräm håller jag spänningen på ca 13,3 V, dvs på ca 80 %. Nu är vi söderut och ligger ofta på el, då ställer jag om 230 laddaren till ”Power Supply”, sedan sköter solcellen om underhållsladdning. När vi kör iväg toppladdar jag givetvis, men aldrig över 14,2 V. Numera behöver aldrig BMS gå in och bryta utan finns i bakgrunden som den säkerhet det är designat för i ett plug-in batteri.
Se bara till att bms'et utför en balansering vid din topp laddning på 14,2V, så blir allt bra.
Balansering av cellerna i ett LFP är A och O.
En orsak till att ett BMS får slita är just en ordentlig obalans typ >0,10V
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag knäckte mitt förra LiFePo4 batteri genom överladdning, så BMS ofta bröt laddningen. Cellerna klarar sig nog bra, men elektroniken, dvs främst BMS, får jobba på ett sätt som det inte är designat för. BMS i mitt dåvarande batteri rasade efter tre år och det gick inte att nå cellerna mer. Funderade på att bryta upp batteriet och byta elektronik, eftersom cellerna var friska och hade cyklat mindre än 100 ggr. Fick dock ett nytt LiFePo4 av leverantören, Forsbergs, som designat lösningen. Bytte då också till en Victron laddare.

Jag toppladdar sällan mitt nya batteri. Behöver jag inte full kräm håller jag spänningen på ca 13,3 V, dvs på ca 80 %. Nu är vi söderut och ligger ofta på el, då ställer jag om 230 laddaren till ”Power Supply”, sedan sköter solcellen om underhållsladdning. När vi kör iväg toppladdar jag givetvis, men aldrig över 14,2 V. Numera behöver aldrig BMS gå in och bryta utan finns i bakgrunden som den säkerhet det är designat för i ett plug-in batteri.
Ser stor skillnad på elektroniken i hembyggen jämfört med plugin batterier. I ditt hembygge har du handplockat elektroniken och kan enkelt öppna lådan för att exempelvis byta BMS.

Pajar elektroniken i ett dropin batteri är du körd. Därav min försiktighet. Behöver sällan de sista procenten SOC.

Mitt nästa batteri ska jag definitivt bygga själv. Men dropin batteriet jag har nu, ett Sunlux 100 Ah, lär nog överleva mig!
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Inför hemresan från Skåne ställde jag om cell overvoltage protection i BMS från 15 mv till 10 mv.
Det gjorde att DC/DC inte löste ut skyddet som tidigare utan den gick över i floatläge 13,8V innan.

Apropå spänningsskillnad som jag skrev om tidigare så är det så att smartshunt och BMS visar exakt lika så länge OVP inte löst ut.
Löser det ut så visar BMS spänningen som cellerna har. Smartshunt (och multimeter) visar polspänning som då genereras av laddarna som gått över i floatspänning på ca 13,6 -13,8 V.
Drar jag på några förbrukare då så ”öppnar” ovp snabbt igen och Smartshunt och BMS visar lika igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.321
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag demonterade min SmartShunt i vintras i samband med byte av BMS, tycker det blir lite kaka på kaka, de visade sällan samma soc-värde, det räcker med info från bms'et för mej.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2025
Jag har fortsatt lite " problem" att BMS ofta bryter laddningen då någon cell trillar över 3,65 V (14,6V) innan den går över i floatläge.
Min DC/DC och 230V laddare är Nordelettronica med 4 fasta lägen. Jag har hittills kört på Lithiumläge där dessa ger 14,6V (och då fått problem).
Se bilden, vilket läge bör jag köra på? Kanske blybatteri (läge 3) utan tempsensorn kopplad då ger de 14,4/13,5V.

1748770006905.png
 
Toppen